سید جعفر تشکری هاشمی، رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران، در توضیح جزییات نرخ گذاری سرویس مدارس اظهار کرد: مبلغ ورودی سرویس مدارس 58 هزار تومان و هر کیلومتر 5 هزار و 900 تومان تعیین شده است. به گزارش ایسنا، وی با اشاره به تغییرات امسال در تعیین نرخ سرویس مدارس افزود: سال گذشته دو ضریب شامل شیب معابر 15 درصد و تراکم معابر 25 درصد لحاظ می شد، اما امسال ضریب تراکم معابر حذف شده و رقم 25 درصد به 15 درصد کاهش یافته است. به طور میانگین نرخ سرویس مدارس نسبت به سال گذشته 9 درصد افزایش داشته که این میزان بر اساس محاسبه نرخ تورم به دست آمده است. تشکری هاشمی ادامه داد: بانک مرکزی تورم امسال را 36 درصد اعلام کرده اما میانگین افزایش نرخ سرویس مدارس با لحاظ کردن ضریب 15 درصد، تنها 9 درصد افزایش نسبت به مدل سال قبل بوده است. به عنوان نمونه اگر مسافت رفت و برگشت دانش آموزی 5 کیلومتر باشد، خانواده ها باید حدود 20 میلیون تومان برای سال تحصیلی 9 ماهه هزینه پرداخت کنند و پس از آن به ازای هر کیلومتر پیمایش بیشتر روزانه، 5 هزار و 900 تومان به این مبلغ افزوده می شود. وی با تأکید بر اینکه این نرخ ها باید به تأیید فرمانداری برسد، گفت: دولت رسماً اعلام کرده است که میزان افزایش نرخ عوارض و خدمات نباید بیشتر از نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی باشد. از سوی دیگر، خودروهای سرویس مدارس خصوصی اند و چون به آن ها یارانه ای تعلق نمی گیرد، باید نرخ ها عادلانه تعیین شود. تشکری هاشمی درباره نحوه محاسبه هزینه ها افزود: تمام تعطیلات رسمی و مناسبتی از روزهای تحصیلی مدارس کسر شده و سپس مبلغ سرویس مشخص می شود. برای مقاطع ابتدایی 8 ماه و برای دبیرستان 9 ماه در نظر گرفته ایم. اگر تعطیلات غیرمترقبه ای رخ دهد، آموزش و پرورش باید روزهای محاسبه شده سال تحصیلی را به ما اعلام کند. وی یادآور شد: برای دانش آموزان استثنایی مثل سال گذشته سرویس مدارس رایگان است و خانواده ها هیچ مبلغی پرداخت نخواهند کرد. همچنین دانش آموزانی که از حمل ونقل عمومی استفاده کنند، از کارت بلیت نیم بها بهره مند خواهند شد. خاموشی معابر و چراغ های راهنمایی تشکری هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود درباره خاموشی چراغ های راهنمایی گفت: شورا، شهرداری را ملزم به تجهیز چراغ های راهنمایی به UPS کرده است، اما شهرداری مدعی است این تجهیزات احتمال سرقت دارند. این توجیه پذیرفته نیست، چراکه هر وسیله دیگری هم ممکن است سرقت شود. وی افزود: بودجه برای این موضوع در نظر گرفته شده و برخی تقاطع ها مجهز شده اند، اما مابقی هم باید به این سیستم متصل شوند. وقت و اعصاب مردم در ترافیک های ناشی از اختلال چراغ ها هزاران بار باارزش تر از تجهیزاتی است که شهرداری از سرقت آن ها نگران است. عضو شورای شهر تهران با اشاره به سیستم دوربین ها تأکید کرد: سیستم چراغ ها مستقل از دوربین هاست و دوربین ها از طریق کابل شبکه و سوییچ poe متصل می شوند. به هر حال تقاطع ها برای ما اهمیت زیادی دارند. تغییرات طرح ترافیک و HOV رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تغییرات طرح ترافیک گفت: شهرداری تهران موضوعی را مطرح کرده که نرخ گذاری بر اساس پیمایش کیلومتری باشد، نه زمان. این موضوع پیچیدگی های زیادی دارد و نیازمند مصوبه شورای شهر است. اگر شهرداری پیشنهاد بدهد قطعا در شورا بررسی می کنیم و در غیر این صورت قابل اجرا نخواهد بود. هدف اصلی ما انضباط بخشی در شهر است و از هر طرحی که به این هدف کمک کند، حمایت خواهیم کرد. او درباره اجرای طرح HOV در پایتخت نیز بیان کرد: دوستان عجله کردند و خط کشی ها انجام شد، اما در جلسه کمیته فنی شورای عالی هماهنگی کشور ایراداتی به این طرح گرفته شد. کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر هم این موضوع را واجد اشکال می داند و باید در طرح تجدید نظر شود. وضعیت ناوگان اتوبوسرانی تشکری هاشمی درباره اتوبوس های شهری گفت: طبق اعلام شهرداری، قرار است 110 دستگاه اتوبوس برقی در روزهای آتی به ناوگان اضافه شود. همچنین قرارداد 400 اتوبوس دوکابین منعقد شده که بخشی از آن ها تولید شده و به زودی از چین وارد کشور خواهد شد. این اتوبوس ها در پاییز به خطوط اضافه می شوند. وی افزود: دو شرکت داخلی نیز متعهد شده اند ماهانه 50 دستگاه تحویل دهند. بنابراین تا اول مهر مجموعا حدود 150 دستگاه به خطوط اضافه خواهد شد. در حال حاضر شهر تهران 3200 دستگاه اتوبوس در اختیار دارد. طبق طرح جامع سال 86 پیش بینی شده بود تا سال 1404 تعداد اتوبوس ها به 11 هزار دستگاه برسد، اما اکنون تنها 3200 دستگاه فعال داریم. اقدامات شهرداری مثبت است، اما برای حل بحران کافی نیست. رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: امسال بجز بحث نگهداشت و تعمیرات، صرفا در بحث توسعه، 16 هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس و 16 هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو اختصاص داده شد و در مجموع طی چهار سال گذشته 34.5 هزار میلیارد تومان برای خرید اتوبوس مصوب شده است. از قرارداد 2500 دستگاه اتوبوس برقی، تنها 500 دستگاه تحویل داده شده و 670 دستگاه از قرارداد خرید داخلی هنوز تحویل نشده اند. قراردادهای 1500 دستگاهی با دو سازنده داخلی هم تا کنون به سرانجام نرسیده و کاغذ امضاء کردن کافی نیست، این قراردادها باید به محصول در کف خیابان برسد. وقتی مردم پای خود را روی رکاب اتوبوس بگذارند، می شود گفت کار نتیجه بخش بوده است. تشکری هاشمی همچنین گفت: وضعیت اتوبوس های دوکابین موجود مناسب نیست و فرسوده شده اند. اتوبوس های تندرو دیگر تندرو نیستند، بخش زیادی از مسیر آن ها در تداخل با خودروهای شخصی هستند و جداسازی حذف شده که نیازمند تصمیم عاجل است. با توجه به نیاز بسیار شدید تهران به اتوبوس جدید، شهرداری موظف است قراردادهای بیشتری ببندد. مشکل ما در مدیریت است؛ مدیران باید با ثبات، کاربلد و دغدغه مند باشند. تأخیر در تصمیم گیری یا انتخاب روش های نادرست ما را به بحران می کشاند. آخرین وضعیت تاکسی های برقی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره تاکسی های برقی نیز توضیح داد: تاکنون این تاکسی ها وارد خدمت نشده اند. شهرداری 1752 دستگاه شاسی بلند خریداری کرده و برای واگذاری آن ها فراخوان داده است. حدود 900 نفر ثبت نام کردند و تنها 200 نفر موفق به تکمیل فرایند بانکی شدند. شهرداری در حال پیگیری شماره گذاری این خودروهاست. تشکری هاشمی افزود: قیمت این تاکسی ها حدود 1.7 میلیارد تومان است. 1.2 میلیارد تومان تسهیلات با سود صفر از دولت و 350 میلیون تومان از وام از منابع شهرداری پرداخت می شود. همچنین حدود 150 میلیون تومان بابت اسقاط خودرو تعلق می گیرد. اما به نسبت قیمت خودرو، درآمد رانندگان چندان جذاب نیست و استقبال کمی صورت گرفته است. امیدواریم رانندگان پای کار بیایند و این تاکسی ها هرچه سریع تر در خدمت شهروندان تهرانی قرار گیرند. وی که در برنامه تلویزیونی سخن می گفت، در پایان خاطرنشان کرد: برای سهولت کار، هر راننده می تواند یک راننده دیگر را به عنوان ضامن معرفی کند. بانک شهر نیز پذیرفته است که تاکسی داران به صورت ضربدری ضامن یکدیگر شوند. |