صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
پنجشنبه، 13 شهریور 1404 - 22:31   
 آخرین خبرها
  7 روز فرصت برای جلوگیری از حذف یارانه نقدی / یارانه‌بگیران چه اقدامی انجام دهند؟
  مکرون: ترامپ ظرف چند روز آینده ضمانت‌های امنیتی اوکراین را تشریح می‌کند
  عراقچی: اگر توافقی شکل بگیرد، ایران آماده ورود به برنامه‌های اعتمادساز جدید خواهد بود
  بالاخره معوقات معلمان و فرهنگیان پرداخت شد؟
  از مردم برای لغو کنسرت همایون شجریان عذرخواهیم!
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 36867صفحه نخست » اخبار مهمچهارشنبه، 12 شهریور 1404 - 10:10

چرا صداوسیما مخاطبانش را از دست می‌دهد؟


میزان ارتباط‌گیری از طرف مخاطبان از یک سو و باورپذیری به پذیرش یا پخش نظرات آن‌ها از سوی دیگر منجر به کاهش ارتباط موثر با آن‌ها می‌شود؛ آن‌گونه که مخاطب حس می‌کند صدایش شنیده نمی‌شود و این «تعامل» صرفا نمایشی است!

بر اساس آخرین نظرسنجی ها ایسپا تنها 12.5 درصد مردم اخبار را از سازمان صداوسیما دریافت می کنند. در حالی که در سال 1396، این آمار عدد 51 درصد را نشان می داد. طبق همین نظرسنجی تنها 11.5 درصد مردم فیلم ها و سریال های تلویزیون را دنبال می کنند در حالی که این آمار برای پلتفرم های نمایش فیلم داخلی 18.7درصد است. احتمالا این افت مخاطبان دلایل متعدی نظیر جهت گیری سیاسی خاص و انحصارطلبی و… دارد؛ اما بخش بزرگی از آن در بی توجهی به مخاطبان و کمرنگ ساختن نقش آنان و به نوعی عدم پاسخگویی به نیازهای آن هاست.

به گزارش اعتماد، این نوع آمارها موید یک حقیقت است و آن اینکه رسانه هایی شبیه صداوسیما که به رسانه های جریان اصلی مشهور هستند به دلایل متعددی از جمله عدم ایجاد سازوکار فعال و پویا در تعامل گرایی با مخاطبان دچار افت مخاطب هستند. شاخصه دنیای امروز توجه به رسانه و تعامل گرایی آن است و بر اساس نظرات کارشناسان بیشترین میزان شکاف برای جلب اعتماد مخاطبان از یک سو و عواملی چون جهت گیری های خاص سیاسی و اجتماعی از سوی دیگر است.

لذا به نظر می رسد این رویه در این دست از رسانه ها به پدیده ای رایج مبدل شده است. از این رو اگر رسانه های جریان اصلی خواهان جلب اعتماد و افزایش مخاطبان هستند، نیازمند نگاهی دیگر به رویه ها کنونی شان درعدم تعامل گرایی با مخاطبان و جهت گیری های خاص هستند. این رسانه ها تلاش دارند ظرفیت هایی جهت دریافت نظرات مخاطبان با برنامه های زنده یا فراهم کردن کانال های ارتباطی ثابت و متغیر تدارک ببینند، اما مساله جدی تر و عمیق تر از آن است که بتوان با این نوع ابزارها مشکل را مرتفع ساخت.

شاید برجسته ترین دلایل را بتوان در ناکارآمدی سیستم های طراحی شده رسانه های جریان اصلی در کنار ناباوری مدیران آن ها به ضرورت های ارتقای تعامل گرایی منطبق با جلب اعتماد مخاطب ذکر کرد. اصولا رسانه های سنتی برای نشان دادن تعامل با مخاطب، پیرو روش هایی چون تماس های تلفنی یا نظرسنجی پیامکی هستند. اما از نظر مخاطبان احتمالا این روش ها دستکاری شده است، به نوعی که شاید از نظر آن ها، پاسخ ها قبلا گزینش یا محدود می شوند و اغلب فقط چند نظر همسو پخش می شود.

لذا میزان ارتباط گیری از طرف مخاطبان از یک سو و باورپذیری به پذیرش یا پخش نظرات آن ها از سوی دیگر منجر به کاهش ارتباط موثر با آن ها می شود؛ آن گونه که مخاطب حس می کند صدایش شنیده نمی شود و این تعامل صرفا نمایشی است!

در واقع این سبک تعامل بدون مبنای واقعی، از درک مخاطبان و نظریه تعامل گرایی رسانه ای، ارتباط را مختل کرده و به سرعت از جذابیت آن می کاهد. برخی صاحب نظران معتقدند از آنجا که رسانه های جریان اصلی به دلیل تعلقات سازمانی و مالی به نهادهای بالادستی و خواسته های آن ها مجبور به رعایت آن رویکردها هستند تا خواست مخاطبان و… احتمالا با مقاومت جدی در تغییر رویه و بهره گیری از این نظریه روبه رو هستند!

به نظر می رسد، صداوسیما نیز با تکیه بر روش های ذکر شده برای رسانه های جریان اصلی تنها راه های ارتباطی را موارد بالا می داند در حالی که برای عبور از این سد نیازمند نوآوری و توجه به زیرساخت ها با تکیه بر تغییر در راهبردهای اساسی و بازگشت به خبرنگاری حرفه ای است.

بر اساس نظرسنجی ایسپا میزان اعتماد مخاطبان به صداوسیما حدود 14 درصد است! (1) در نظرسنجی رسمی سال گذشته، بیش از نیمی از مردم اعلام کرده اند به صداوسیما اعتماد کم یا خیلی کم دارند.

با این نگاه به نظر می رسد وضعیت صداوسیما چالش برانگیز شده است؛ لذا باید با نگاهی دیگر به مساله ارتباط ورود کند شاید با باورپذیری نقش مخاطب درکنار ایجاد سازوکار لازم برای ارتباط گیری موثر به همراه انتقال پیام اعتمادزا این شرایط تغییر یابد. اگرچه به نظر بسیاری از کارشناسان برجسته ترین رویکردی که می تواند این نوع رسانه ها را از دام ریزش مخاطب به همراه کاهش اعتماد نجات دهد، همین است، چراکه جامعه موجودیتی عینی و مستقل از عاملان اجتماعی ندارد؛ رسانه نیز باید با توجه به این نیاز و پذیرش احترام به هویت، جلب اعتماد و ارتباط با مخاطبان یا همان عاملان اصلی جامعه این تغییر را انجام دهد.

در واقع با بهره گیری از نظریه تعامل گرایی رسانه شاید بتوان برخلاف نظریه های رفتارگرایی و ساختارگرایی که بر قدرت متون و فناوری های رسانه ای در تعیین معنا از جهان اجتماعی تحلیل می کنند، روابط پویایی میان تولیدکنندگان، متون و فناوری ها و عمل تفسیری مخاطبان ایجاد کرد.

این مهم کلید تحول و بازتعریف مجدد رسانه های جریان اصلی که صداوسیما نیز در آن طبقه دسته بندی می شود، است.

جالب اینجاست که در تحقیقی که در سال 1396 صورت گرفته، محققان دریافته اند که افرادی با تحصیلات بالاتر یا سن پایین تر به طور معنی داری متفاوت از دیگران رسانه های نوین را مصرف می کنند. همچنین پیمایش مشخص می کند که مصرف رسانه های نوین در میزان زمان مصرف رسانه های جریان اصلی اثرگذار بوده است. این به معنی آن است که مخاطب محوری رسانه های نوین منجر به افزایش مخاطب شده و این کلیدواژه اصلی در دور ماندن رسانه هایی نظیر صداوسیماست که این منطق را در فعالیت رسانه های خود کم اثر دانسته اند. به عنوان مثال شاید بتوان به این نظرسنجی که برای یک برنامه پربیننده به مناسبت شب یلدا صورت گرفته، توجه کرد.

بر اساس نتایج نظرسنجی اخیر ایسپا، تنها 29.5درصد از مردم ویژه برنامه های شب یلدای تلویزیون را تماشا کرده اند. در این میان، شبکه یک سیما با 8.1درصد، شبکه سه با 7.5درصد، شبکه نسیم با 5.1درصد و شبکه دو با 3.3درصد بیننده در رتبه های بعدی قرار دارند.

این آمار نشان دهنده کاهش قابل توجه مخاطبان صداوسیما در مقایسه با سال های گذشته است. به عنوان مثال، در سال 1397.50درصد از مردم برنامه های شب یلدا را تماشا کرده بودند که این رقم در سال 1400 به 33.1درصد کاهش یافت و اکنون به 29.5درصد رسیده است. در نظرسنجی سال 1403ایسپا، 45.8درصد از پاسخ دهندگان اعلام کرده اند که در شب یلدا از شبکه های اجتماعی استفاده کرده اند که این رقم در سال گذشته 42.5درصد بوده است. این آمار نشان دهنده تغییر الگوی مصرف رسانه ای در جامعه است که می تواند چالشی جدی برای رسانه های سنتی مانند صداوسیما باشد.

در سال های اخیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به دلایل مختلف از جمله نامحدود بودن ارتباطات، آزادی بسیار زیاد، بی مکانی و بی زمانی کاربران و … با اقبال عمومی مواجه شده و هر کدام به تناسب اهداف خود، فعالیت هایشان را گسترش داده اند. وجود چنین رقیبی با چنین کارکردی یقینا رسانه هایی نظیر صداوسیما را به چالش خواهد کشید!

اگرچه انحصاری بودن صداوسیما به عنوان تنها وسیله ارتباطی شهروندان با این کیفیت که دارای مشخصات تصویری و صوتی همزمان است، احتمالا بر میزان مخاطبان موثر است، اما نکته قابل توجه در این است که شبکه های برخط فیلم و سریال طی سال های اخیر توانسته اند در یک رقابت جدی با این رسانه انحصاری متعلق به جریان اصلی وارد عرصه تازه ای از سرگرمی و فیلم و سریال شوند و مخاطبانشان را روز به روز افزایش دهند.

از این رو توجه به این رقیب از یک سو و رقیب اصلی یعنی رسانه های نوین از سوی دیگر باید فرصتی برای بازنگری بر روش های موجود در صداوسیما فارغ از جهت گیری های سیاسی انحصاری اش فراهم کرده باشد وگرنه احتمال ورود در سراشیبی برای این رسانه دور از ذهن نخواهد بود!

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
عراقچی: اگر توافقی شکل بگیرد، ایران آماده ورود به برنامه‌های اعتمادساز جدید خواهد بود
  عراقچی: اگر توافقی شکل بگیرد، ایران آماده ورود به برنامه‌های اعتمادساز جدید خواهد بود
ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده زیرا نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تردیدی ندارد و بنابراین ترسی هم از مذاکره نداریم.
انتقاد تند رشیدی کوچی از صداوسیما: توهین به قوم لر، دهن‌کجی به تاریخ و غیرت ایران است/ آقای جبلی عذرخواهی کنید!
  انتقاد تند رشیدی کوچی از صداوسیما: توهین به قوم لر، دهن‌کجی به تاریخ و غیرت ایران است/ آقای جبلی عذرخواهی کنید!
رشیدی کوچی به سکانس جنجالی سریال سووشون که در آن به قوم لر توهین شده بود واکنش نشان داد.
پیام اشتباهی در گروه واتساپی، زن همسرکش را لو داد!
  پیام اشتباهی در گروه واتساپی، زن همسرکش را لو داد!
راز قتل تازه داماد که جسدش در بیابان های اطراف تهران پیدا شده بود، زمانی فاش شد که تازه عروس ، پیام اشتباهی در گروه خانوادگی همسرش فرستاد و خودش را لو داد.
نقد فیلم آدم فروش محمود کلاری؛ برتری دوربین به قصه
  نقد فیلم آدم فروش محمود کلاری؛ برتری دوربین به قصه
فیلم «آدم فروش»، روایتگر زندگی افرادی است که یک اتفاق، دروغ یا حقیقت باعث شده تا سرنوشت زندگی‌شان تغییر کند و گاهی تا پایان عمر با عذاب وجدان زندگی کنند.
شروط اسراییل و آمریکا برای ایران خطرناک است
  شروط اسراییل و آمریکا برای ایران خطرناک است
یکی از مباحث کلیدی بحث، تمدید مدت تعلیق مکانیسم ماشه است. بر اساس طرح پیشنهاد شده،اگر زمان فعال سازی مکانیسم ماشه، 6 ماه به تعویق بیفتد، زمان فعال سازی،
انگلیس: 450 مورد از افراد و نهادهای مرتبط با ایران را تحریم کرده‌ایم/ فعالیت‌های ایران مایه نگرانی جدی است
  انگلیس: 450 مورد از افراد و نهادهای مرتبط با ایران را تحریم کرده‌ایم/ فعالیت‌های ایران مایه نگرانی جدی است
دولت انگلیس با حمایت از گزارش ادعایی کمیته اطلاعات و امنیت مجلس عوام، بار دیگر تهران را به دخالت در تهدیدهای امنیتی علیه این کشور متهم کرد.
همایون بی‌خیال شد، زاکانی بی‌خیال نمی‌شوند!
  همایون بی‌خیال شد، زاکانی بی‌خیال نمی‌شوند!
در حالی که همایون شجریان اعلام کرده کنسرتی برگزار نخواهد کرد، شهرداری تهران 2ساعته در حال تولید خبر و گزارش برای نمایش آمادگی جهت برگزاری کنسرت است!
ارتش اسراییل: کنترل 40 درصد از شهر غزه را در دست گرفته‌ایم
  ارتش اسراییل: کنترل 40 درصد از شهر غزه را در دست گرفته‌ایم
از ابتدای این هفته ده‌ها هزار نیروی تازه برای مقابله با حماس در غزه فراخوانده شدند.
بنیانگذار کاردانو احضار شد!
  بنیانگذار کاردانو احضار شد!
پرونده رسوایی رییس جمهور آرژانتین به خاطر تبلیغ توکن جعلی لیبرا و حواشی مختلفش مانند رشوه گیری و فساد، توسط سرمایه‌گذاران این ارز دنبال می‌شود و حالا ورود هاسکینسون به ماجرا،
ایران 2 - 2 تاجیکستان/ «یوزها» راهی فینال کافا شدند
  ایران 2 - 2 تاجیکستان/ «یوزها» راهی فینال کافا شدند
تیم ملی فوتبال ایران با نتیجه 2 بر 2 برابر تاجیکستان متوقف شد و با 7 امتیاز راهی فینال رقابت‌های کافا شد.
خواص شگفت انگیز میخک برای سلامت معده و گوارش
  خواص شگفت انگیز میخک برای سلامت معده و گوارش
میخک، یکی از ادویه های معطر و محبوب در آشپزی و طب سنتی است که سابقه استفاده آن به هزاران سال پیش برمی گردد. این ادویه خوشبو که از جوانه های گل درخت میخک به دست می آید،
این اسپری بینی خطر ابتلا به کرونا را تا 70 درصد کاهش می‌دهد
  این اسپری بینی خطر ابتلا به کرونا را تا 70 درصد کاهش می‌دهد
یک اسپری بینی که می‌تواند بدون نسخه پزشک در کنار واکسن‌ها استفاده شود، خطر ابتلا به سرماخوردگی را هم به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.
  پربیننده ترین اخبار       
  قاتل محسن اسدی را شناسایی کنید
  طرح سپید بانک مسکن؛ راهنمای دریافت وام 2 میلیاردی با سود 9 درصد
  سوژه نقل و انتقالات استقلالی بازیکن آزاد شد/ او بازهم آبی پوش می شود؟
  زاگرب آزمونی برای جوان کشتی ایران
  وحید امیری کار هاشمیان را تلافی کرد!
  فرمول پرداخت فوق العاده خاص فرهنگیان و کارکنان دولت اعلام شد
  واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی امروز 13 شهریور 1404 / کدام بازنشستگان مابه‌التفاوت فروردین را دریافت کردند؟
  هاشمی‌طبا: اگر به جای جمهوری اسلامی رژیم دیگری بر ایران حکومت می‌کرد، امریکا اجازه غنی‌سازی و ساخت موشک به آن می‌داد؟
  سلطه اتریوم در بالاترین سطح یکساله؛ کدام آلت کوین ها جهش داشتند؟
  کالابرگ 500 هزار تومانی شهریور شنبه قابل برداشت است؟/ اسامی 11 قلم کالا
  سفیر استرالیا از ایران خارج شد
  تغییر مهم در پرداخت وام ازدواج و فرزندآوری
  توضیح سخنگوی دولت درباره لغو کنسرت همایون شجریان/ برخی دستگاه‌ها ملاحظاتی داشتند
  فرمانده جدید قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا رسما معرفی شد
  ساعت و کیف لاکچری کیم جونگ اون و خواهرش چقدر قیمت دارد؟
  پایان 10 سال فرار قاتل مشهدی در تهران
  قدرت بی‌رقیب در گیمینگ: مانیتور 720 هرتزی ایسر از راه رسید
  واکنش حماس به اظهارات ترامپ درباره آزادی اسیران اسراییلی
  فونیکس‌های میلیاردی دوباره گران شدند/ جهش 300 میلیونی این مدل
  سه راهی خانوارها در بازار لوازم خانگی؛ تعمیر، خرید قسطی یا استفاده از وسایل ازکارافتاده؟
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved