صنعت خودروسازی ایران در دو دهه گذشته به عرصه ای برای آزمون و خطای سیاست های ناپایدار، وابستگی مزمن به قطعات خارجی و مونتاژ بی پایان محصولات چینی تبدیل شده است. به گفته کارشناسان، تعدد ذی نفعان و تضاد منافع آنها، وضعیت این صنعت را بیش از پیش بحرانی کرده است. به گزارش تجارت نیوز، با وجود تلاش های سیاست گذار برای تنظیم بازار، اغلب این سیاست ها با مناقشات فراوان همراه بوده و در عمل تصمیم های غیرکارشناسی میدان دار شده اند. نتیجه این روند، کاهش اعتماد مشتریان و سرمایه گذاران به بازار خودرو است. بازار خودرو در روزهای اخیر نیز با نوساناتی همراه بوده است. نوساناتی که نه از رونق تقاضا، بلکه از انتظارات تورمی و تغییرات نرخ ارز نشات می گیرد. در حالی که بسیاری از عرضه کنندگان خودرو قیمت محصولات خود را بالا برده و به سمت آینده فروشی حرکت می کنند، کارشناسان نسبت به فروپاشی اعتماد عمومی هشدار داده اند. خرید خودرو توصیه نمی شود! اسد کرمی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو تهران عنوان کرد: در شرایط کنونی، چه برای مصرف کنندگان و چه برای سرمایه گذاران، خرید خودرو توصیه نمی شود؛ چراکه آینده بازار خودرو با توجه به شرایط کشور چندان روشن نیست. کرمی تشریح کرد: بازار خودرو در شرایط نابسمانی قرار دارد. مدتی قبل نرخ ارز افزایش یافت، اما این تغییر اثری بر قیمت خودروهای وارداتی و مونتاژی نگذاشت. در مقابل، خودروهای داخلی تنها در یکی دو روز گذشته حدود 10 تا 20 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده اند. او توضیح داد: علت اصلی افزایش قیمت خودروهای داخلی بیشتر از افزایش نرخ ارز ناشی می شود. با این حال این موضوع نتوانسته است تاثیری بر بازار خودروهای وارداتی بگذارد، حتی خودروهای مونتاژی مقداری افت قیمت را هم تجربه کرده اند. در شرایط فعلی، نه تقاضایی وجود دارد و نه عرضه متناسبی که بتواند بازار را به تحرک بیندازد. کرمی عنوان کرد: عملکرد کارخانه ها نیز مزید بر علت شده تا بازار خودرو آشفته شود. بسیاری از نمایندگی ها، طبق قرارداد با خودروسازان، با مشتریان قرارداد سه ماهه منعقد می کنند، اما متاسفانه خودروسازان به تعهدات خود پایبند نیستند. همین امر سبب نارضایتی مردم و بی اعتمادی به نمایندگی ها و بازار خودرو شده است. این فعال بازار خودرو خاطرنشان کرد: در مورد ثبت نام و پیش فروش خودرو نیز تجربه نشان داده است که این روش چندان مطمئن نیست. فعالان بازار همواره تاکید کرده اند که خرید خودرو باید به صورت حضوری و با مشاهده محصول نهایی، رنگ، مدل و آپشن ها انجام شود. متاسفانه بسیاری از شرکت ها و نمایندگی ها با اخذ وجه و صدور حواله، در نهایت خودرو را در زمان مقرر تحویل نمی دهند و این موضوع نارضایتی گسترده ای ایجاد کرده است. بنابر این حتی شرکت در طرح های فروش عرضه کنندگان خودرو توصیه نمی شود. کرمی تصریح کرد: پیش نیاز پیش بینی آینده بازار خودرو ایجاد ثبات است. در چشم انداز یک الی دو ماهه، ایجاد ثبات و رونق در بازار خودرو دور از انتظار است. بازار خودرو در حال حاضر تحت تاثیر متغیرهای فراوانی مانند نرخ ارز و اخبار گوناگون قرار دارد و با کوچک ترین تغییر در هر یک از این متغیرها، بازار خودرو دچار نوسان می شود. به همین دلیل امکان پیش بینی آینده بازار وجود ندارد و نمی توان سرمایه گذاری در این حوزه را به مردم پیشنهاد کرد. او ادامه داد: در حال حاضر بازار خودرو دیگر در اختیار فروشندگان و نمایشگاه داران نیست و عملاً در دست شرکت های خودروسازی قرار گرفته است. خودروسازان داخلی، که یکی از آنها خصوصی شده است، خودروها را به شیوه دلخواه خود عرضه می کنند. با این حال، خودروهای تولیدی آنها عموماً فاقد کیفیت لازم است. از سوی دیگر، در حوزه واردات خودرو نیز به دلیل مشکلات ارزی، بسیاری از خودروها امکان ترخیص ندارند و همین مساله به آشفتگی بیشتر بازار دامن زده است. این کارشناس صنعت خودروسازی در پایان گفت: در نهایت آینده بازار خودرو بیش از هر چیز وابسته به سیاست گذاری صحیح در سطح کلان اقتصادی است. تا زمانی که اصلاحاتی در سطح کلان رخ ندهد، نمی توان انتظار داشت که بازار خودرو سامان پیدا کند. |