فرارو- بازار خودروها دوباره در حال تغییر است؛ سال ها گیربکس های دستی در اروپا فرمانروایی می کردند، اما حالا گیربکس های خودکار جای آن ها را گرفته اند. به نقل از motor1، داده های سال 2001 نشان می دهد که 91 درصد خودروهای سواری در پنج بازار بزرگ اروپایی گیربکس دستی داشتند، حتی خودروهای لوکس و پریمیوم نیز اغلب از گیربکس دستی استفاده می کردند. اما امروز این آمار معکوس شده است. اکنون سوال این است: آیا دوران گیربکس دستی به پایان رسیده است؟ در آن دوران، فناوری های گیربکس خودکار به اندازه امروز پیشرفته نبود و هزینه زیاد طراحی و ساخت قیمت نهایی خودروها را تحت تأثیر قرار می داد. به همین دلیل، گیربکس خودکار یک قابلیت لوکس محسوب می شد. با رواج تدریجی گیربکس های خودکار، هزینه تولید و قیمت نهایی آنها کاهش پیدا کرد. افزایش ترافیک در کلان شهرها موجب شد گیربکس های خودکار به راه حلی مناسب برای سبک جدید رانندگی بدل شوند. آمار سال گذشته نشان می دهد سهم خودروهای دستی در پنج بازار بزرگ اروپایی به تنها 29 درصد رسیده است. تغییرات در خودروهای پریمیوم و معمولی نیز چشمگیر است: در سال 2001، خودروهای پریمیوم با گیربکس خودکار 31 درصد از فروش را به خود اختصاص داده بودند، اما در سال 2024 این رقم به 97 درصد رسید. در برندهای معمولی نیز بازار گیربکس خودکار از 5 درصد در سال 2001 به 63 درصد در سال گذشته افزایش یافته است.  جدول سهم بازار خودروهای دستی در سال های 2001 و 2024 در امریکا نیز وضعیت به همین صورت است. آمریکا، سرزمین جاده های بی انتها و شاسی بلندهای عظیم، امروز عنوان بزرگ ترین بازار گیربکس های خودکار را در اختیار دارد. شرکت جنرال موتورز اولین گیربکس خودکار تولید انبوه را در سال 1939 معرفی کرد. این خودروها در سال 2001 محبوب بودند و هنوز هم طرفداران زیادی دارند. آمار نشان می دهد که 25 سال پیش حدود 72 درصد خودروهای سبک جدید، از جمله وانت های کوچک، با گیربکس خودکار عرضه می شدند و تنها 28 درصد گیربکس دستی داشتند. اما سال گذشته سهم گیربکس های دستی در آمریکا به 0.8 درصد کاهش یافت.گیربکس دستی در آستانه انقراض است. البته هنوز چند خودرو اسپرت از گیربکس دستی بهره می برند، اما آنها نیز ممکن است به زودی کنار گذاشته شوند. |