بازار شاسی بلندهای آفرودی با موفقیت چشمگیر مدل هایی مانند تویوتا 4رانر و فورد برانکو داغ تر از همیشه شده است. این مدل ها هم فروش فوق العاده ای دارند و هم سودآوری بالایی برای سازندگان خود به ارمغان آورده اند. به گزارش آخرین خودرو، شرکت نیسان که مدت هاست در این بخش خلأ بزرگی دارد، با مشاهده وضعیت موجود تصمیم گرفته مدل خاطره انگیز اکسترا (Xterra) را احیا کند. شاید بدانید نسخه ای از این شاسی بلند آفرودی با نام رونیز در ایران فروخته شده است. تأیید رسمی تولید در نشست نمایندگان فروش بر اساس گزارش رسانه اتوموتیو نیوز، نیسان در کنفرانس نمایندگان فروش خود در لاس وگاس تأیید کرده است که نسل جدید اکسترا یا رونیز از سال 2028 تولید خواهد شد. در همین رویداد، عرضه سدان جدید اینفینیتی Q50 با موتور 6 سیلندر تویین توربوی 400 اسب بخاری و گیربکس 6 سرعته دستی برگرفته از خودروی اسپرت Z نیز تأیید شده است. رییس شاخه آمریکایی نیسان یعنی آقای کریستین مونیِه، خطاب به 2500 نماینده حاضر گفته: ما تمرکز کامل بر روی محصول داریم و تازه شروع کار است. این بار برنامه ریزی بهتری انجام داده ایم تا خودروهای درست در زمان و مکان درست عرضه شوند. پیشرانه هیبریدی با تمرکز بر آفرود  گزارش ها حاکی از آن است که نسل جدید نیسان رونیز یا اکسترا احتمالاً به یک پیشرانه 6 سیلندر هیبریدی دارای افزایش دهنده برد حرکتی مجهز خواهد بود. این موضوع می تواند به برگ برنده نیسان در برابر رقبا تبدیل شود، چرا که محصولات آنها در حالت تمام برقی برد پیمایشی خیلی محدودی دارند. تولید در کنار نیسان فرانتیر قرار است نسل جدید نیسان اکسترا در کارخانه کانتون (Canton) ایالت میسیسیپی تولید گردد؛ همان جایی که پیکاپ فرانتیر نیز ساخته می شود. با توجه به این تصمیم می توان حدس زد که اکسترا یا رونیز جدید نیز ار شاسی مستقل از بدنه سود خواهد برد. تاریخچه نیسان اکسترا نیسان اکسترا در سال 1999 و به عنوان مدلی هم خانواده با پیکاپ پیکاپ فرانتیر و شاسی بلند پثفایندر متولد شد. این خودرو طی دو نسل و در بازه ای 16 ساله روی خط تولید ماند تا اینکه در سال 2015 با بازار خداحافظی کرد. از آن زمان تاکنون بازار شاسی بلندهای آفرودی رشد چشمگیری داشته و به خصوص تویوتا 4رانر توانسته موقعیت خود را به عنوان یکی از پرفروش ترین گزینه ها تثبیت کند. در حال حاضر نیسان آرمادا یا همان پاترول تنها شاسی بلند آفرودمحور مجهز به شاسی مستقل از بدنه کمپانی ژاپنی است که آن هم ابعاد و قیمت بالایی دارد. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، نسخه ای از اکسترا در ایران با نام رونیز به فروش رسیده است. این خودرو در حد فاصل سال های 1382 تا 1389 توسط پارس خودرو مونتاژ شد. نیسان در سال های اخیر دوران سختی را پشت سر گذاشته است. پس از شکست مذاکرات برای ادغام با هوندا در اوایل امسال، این شرکت رویکردی تهاجمی در پیش گرفته و خبر عرضه محصولات جدید متعددی را اعلام کرده است. برنامه نیسان شامل افزایش مدل های هیبریدی در بازار آمریکا و بازگشت لیف در قالب یک کراس اوور برقی اقتصادی است. |