صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
سه شنبه، 28 مرداد 1404 - 18:42   
 آخرین خبرها
  بمب بزرگ به استقلال پیوست
  شوک بزرگ ایتالیایی‌ها به مهدی طارمی
  کولاک کریس رونالدو و رفقا در عربستان
  ترکیب استقلال و تراکتور برای دیدار امشب
  فرهنگ ایثار، سرمایه‌ای برای خدمت صادقانه به مردم است
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 32292صفحه نخست » آخرین اخبار    سه شنبه، 28 مرداد 1404 - 16:15

چرا خودروسازی ایران از چین عقب افتاد؟


صنعت خودروسازی در ایران هنوز محصولی رقابت‌پذیر در بازار داخلی ندارد و کارشناسان دلیل اصلی را نبود سیاست راهبردی و رقابتی می‌دانند

پنج دهه پس از آغاز خودروسازی، ایران هنوز محصولی رقابت پذیر حتی در سطح داخل خود ایران هم ندارد. آنچه کم داریم پول یا زمان نیست؛ حاکمیت راهبرد است: بازار رقابتی، سیاست صنعتی مشروط، و شرکتی که مسئول سود و کیفیت خود باشد. تا وقتی سیاست جای قاعده را بگیرد، کارخانه هم کاستی خود را پنهان نمی کند.

به گزارش نبض بازار، پاسخِ دشوار، روشن است: خودروسازی ایران در تلاقی سه نیروی فرساینده گیر کرده؛ مداخله سیاسی مزمن (از انتصابات تا قیمت گذاری دستوری)، کلان بی ثباتی اقتصادی و تحریم/قیود لجستیک، و فقدان سیاست صنعتی مشروط به کارایی. نتیجه؟ صنعتی بزرگ، اما کم توان: 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی و 18 درصد از ارزش افزوده صنعت، اما با زیان انباشته سنگین و سهم اندک از فناوری و صادرات. همزمان، چین با معامله بازار در برابر انتقال فناوری ، ادغام، فشار صادراتی و خرید فناوری بیرون مرزی، پله ها را دو تا یکی بالا رفته است.

صورت مسئله امروز

در همین یک سال اخیر، روایت اعداد به روشنی از فرسایش توان تولید حکایت دارد: تولید چهار ماهه نخست سال با افت 17.5 درصدی مواجه شد؛ افتی که محدود به یک شرکت یا یک خط نیست، کل صنعت را دربر گرفته. خودروسازی در خرداد 1404 رکودی کم سابقه را ثبت کرد؛ رکودی که به افت تقاضا و کاهش تیراژ دامن زد و اختلافات بر سر قیمت گذاری نیز برنامه ریزی تولید را مختل کرد.

در سطح بنگاه، پیامد های این اکوسیستم ناسازگار، در صورت های مالی عریان است: زیان انباشته صنعت به حدود 250 همت رسیده و خودروسازی که زمانی با کره جنوبی قیاس می شد، امروز در قیاس با تازه وارد های پیشگام نیز بی جایگاه مانده. در عین حال، وزن این صنعت در اقتصاد کشورمان همچنان بالاست: حدود 18 درصد از ارزش افزوده بخش صنعت و نزدیک به 3.5 درصد از تولید ناخالص داخلی؛ اما اندازه بزرگ به معنای کارآمدی نیست.

سیاستی که بازار را از نفس انداخت

این صنعتی که شصت سال نوزاد مانده، نه به خاطر کمبود حمایت، که به سبب نوع حمایت زمین گیر شده. هسته سخت مسئله، حمایت های بی قید و شرط و همزمان قیمت گذاری دستوری است: دولت، با دیوار های تعرفه ای و منع سرمایه گذاری خارجیِ مولد، بازار را غیررقابتی کرد، اما قیمت را هم سرکوب کرد؛ ترکیبی که انگیزه ارتقای کیفیت و بهره وری را کشت و به جای نوآوری، چانه زنی را پاداش داد.

نتیجه، شکل گیری رانت قیمتی میان کارخانه و بازار بود؛ شکافی که خودرو را از کالای مصرفی به دارایی شبه مالی تبدیل کرد و سودِ حلقه های واسط را تضمین؛ بی آنکه به سود عملیاتی خودروساز و سرمایه گذاری در پلتفرم های جدید بینجامد. وقتی سیاستگذار به جای آزادسازی ورود رقابت، بر بخشنامه قیمتی تکیه می کند، طبیعی است تلاش مدیریتی از اتاق مهندسی به اتاق تنظیم گری کوچ کند.

مداخلات سیاسی و تحمیل هزینه های نامولد

در این چارچوب، انتصابات سیاسی و تحمیل پروژه های فاقد صرفه اقتصادی، از گسترش سایت های تولیدی غیرچابک تا مونتاژ های بیرون مرزی کم بازده، ساختار هزینه را متورم و تمرکز مدیریتی را فرسوده کرد. تجربه سال های اخیر از فشار برای راه اندازی خطوط در استان ها و حتی کشور های متعدد (از آذربایجان تا بلاروس) نشان می دهد توسعه برون زا جای توسعه محصول را گرفته و در رقابت کیفی در بازار مقصد هم نتیجه ای درخور نداده.

این چرخه، با حمایت های بی شرط تکمیل می شود: وقتی پول تزریق می شود، اما هیچ الزام روشنی برای ارتقای پلتفرم، صادرات یا بهبود شاخص های کیفیت و ایمنی تعریف نمی گردد، تشویق ها از نتیجه به بقا تغییر می کند. ایرانی که به لحاظ اندازه اقتصاد و عمق مهندسی می توانست مزیت بسازد، اما در حلقه سیاست زده گرفتار مانده.

کلان بی ثباتی، تحریم و زنجیره تأمین ازهم گسیخته

حتی اگر مدیریت بنگاه را بهینه فرض کنیم، اقتصاد کلان بی ثبات و محیط بین المللی پرریسک، تیر خلاص را می زند: قطع مکرر برق، محدودیت های ارزی، اختلالات لجستیکی و تحریم های فناوری، انباشت خودرو های ناقص، طولانی شدن ترخیص و پرهزینه شدن واردات قطعه را رقم زده. این شوک ها، برنامه ریزی تولید را لرزان و سرمایه در گردش را به گروگان گرفته اند.

ترکیب این فشار ها در عدد و رقم نیز دیده می شود: شاخص های تولید و فروش در بخش خودرو و قطعات در تیرماه نسبت به سال قبل به ترتیب 15.8 و 24 درصد کاهش داشته اند، با آنکه رشد جزیی ماهانه صرفا ناشی از کف نشینی ماه قبل بوده. معنای ساده اش بهبود های مقطعی، روند نزولی ساختاری را پنهان نمی کند.

چین چه کرد که ما نکردیم؟

در این مدت، چین راه دیگری رفت: نخست، ظرفیت سازی با شرکت های بزرگ مقیاس و سیاست انتقال فناوری در برابر دسترسی به بازار ؛ سپس، رقابت پذیر کردن تولیدکنندگان داخلی و الزام به صادرات؛ و در مرحله بعد، خرید دارایی ها/سهام شرکت های خودروسازی در خارج برای تملک فناوری های نو. حاصل، جهشی است که فقط در اعداد می توان دید: در 2022 با صادرات بیش از 3 میلیون دستگاه، به پنجمین صادرکننده خودروی جهان بدل شد و زنجیره ارزش را از مونتاژ به نوآوری پیوند زد.

نکته در این مدل، اولویت ملی بودن صنعت خودرو است، اما نه به معنای حیاط خلوت دولت ها ؛ به معنای سیاست صنعتی با اهداف کمی روشن، زمان بندی، بودجه، و ابزار های اجرا که از سرمایه گذاری خارجی، تولید مشترک و ادغام/تملک خارجی ابایی ندارد. تفاوت با ایران در همین است: آنجا حمایت، مشروط به ارتقاست؛ اینجا حمایت، مشروط به هیچ چیز نیست.

روایت اعداد داخلی که نادیده می گیریم

مدیران صنعتی از رکورد های تولید سخن می گویند و آمار تولید سالانه حدود 1.1 میلیون دستگاه را به عنوان نشانه تاب آوری می آورند. این اعداد، فارغ از درستی/نادرستی جزییات شان، یک حقیقت را پنهان نمی کنند: وقتی شامخ فروش و تولید رو به افول می رود و شکاف کیفیت/ایمنی با رقبای وارداتی (حتی ارزان قیمت) محسوس است، مقیاس بدون رقابت پذیری فقط زیان عملیاتی را بزرگ تر می کند.

همین داده ها نشان می دهد حتی بخش خصوصیِ منتقد دولت نیز از افت تیراژ در امان نمانده؛ کاهش 17.5 درصدی چهار ماهه، هم خودروسازان خصوصی و هم دولتی را دربر گرفته و اختلافات بر سر قیمت گذاری به بی ثباتی تصمیم گیری در خطوط تولید انجامیده. وقتی قیمت گذاری دستوری و پانزی تأمین مالی بر بنگاه سایه می اندازد، مالکیت خصوصی یا عمومی به تنهایی تعیین کننده نیست.

جهان هم آسان نیست؛ اما فرق قاعده با استثناست

خودروسازی جهان نیز در گذار پرهزینه به برقی سازی و نرم افزاری شدن گرفتار است: نیسان به اخراج هزاران نفر تن داده، فولکس واگن تعطیلی سایت ها را روی میز گذاشته، و حتی برند های لوکس با افت فروش برقی ها دست به گریبان اند. با این حال، تفاوت در حکمرانی شرکتی و سیاست صنعتی است: همان بازار ها با وجود بحران، انعطاف سیاستی و مکانیزم های تصحیح مسیر دارند.

در نقطه مقابل، شرکت هایی مانند جنرال موتورز با تمرکز بر محصولات برقی پرفروش (از کادیلاک لیریک تا شورولت اکویینوکس) توانسته اند ارزش سهام را بالا بکشند و وعده سوددهی زودهنگام در بخش EV بدهند. یعنی حتی در میانه تکانه های جهانی، پاسخ سیاستی و شرکتیِ هماهنگ می تواند جهت حرکت را برگرداند؛ چیزی که بدون استقلال بنگاه و افق قابل اتکا، در دسترس نیست.

چرا با چین رقابت نمی کنیم؟

چون رقیب، نظم صنعتی دارد و ما نظم سیاسی بر صنعت . چین به شرکت خارجی می گوید: بازار می خواهی؟ فناوری بده، زنجیره داخلی را عمق بده، و صادر کن . ما به شرکت داخلی می گوییم: بازار را برایت می بندیم، قیمت را برایت می بندیم، اما در نهایت هم از تو پاسخ برای کیفیت نمی خواهیم . نتیجه در هر دو طرف، کاملا قابل پیش بینی بوده.

به علاوه، ما در سیاست خارجی و مالی، محیط هزینه تولید را پرریسک کرده ایم: از دسترسی به پلتفرم ها و قطعات بنیادی گرفته تا ریسک انتقال پول و شوک های زنجیره تأمین. اینها همه لازم بود که با سیاست صنعتی هوشمند و راهبرد ادغام/تملک خارجی و تولید مشترک جبران شود؛ اما وقتی حتی در داخل، قواعد رقابت و قیمت گذاری و انتصاب مدیران محل تزلزل است، چگونه می توان بیرون را تسخیر کرد.

روایت از زبان منتقدان داخلی

منتقدان مدیریتی سال هاست هشدار می دهند با این قاعده بازی، حتی افزایش قیمت کارخانه هم به رشد کیفیت نمی انجامد و صرفا زیان ها را بازتوزیع می کند. طرح تفاوت تجربه چین و ایران در گزارش های پژوهشی داخلی نیز همین را تأیید می کند: بدون به رسمیت شناختن صنعت خودرو به عنوان اولویت ملیِ مشروط به عملکرد و بدون نقشه راهِ فناوری سرمایه گذاری صادرات، سخن از رقابت پذیری توخالی ست.

در نهایت، تا زمانی که خودروساز پاسخ گو به بازار نباشد و تنظیم گر به جای قیمت گذاری تکلیفی، رقابت و ورود را سیاست کند، مسیر تغییر نمی کند. صنعت خودرو می تواند بزرگ بماند و ضعیف تر شود، یا کوچک تر و رقابتی تر؛ انتخابی که از اتاق های هیأت مدیره آغاز می شود، اما در آیینه سیاست عمومی شکل می گیرد.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
بمب بزرگ به استقلال پیوست
  بمب بزرگ به استقلال پیوست
 علی کریمی فصل آینده پیراهن استقلال را به تن می‌کند. بعد از چند دور مذاکرات مختلف با باشگاه کایسری اسپور، در نهایت این باشگاه موافقت خودش را با انتقال علی کریمی اعلام کرد.
شوک بزرگ ایتالیایی‌ها به مهدی طارمی
  شوک بزرگ ایتالیایی‌ها به مهدی طارمی
یک خبرنگار ایتالیایی ادعا کرد که مهدی طارمی مهاجم ایرانی تیم فوتبال اینتر در تمرینات زیر 23 ساله های این تیم شرکت خواهد کرد.
ترکیب استقلال و تراکتور برای دیدار امشب
  ترکیب استقلال و تراکتور برای دیدار امشب
ترکیب تراکتور و استقلال برای دیدار امشب (سه شنبه) در هفته اول لیگ برتر فوتبال مشخص شد.
فرهنگ ایثار، سرمایه‌ای برای خدمت صادقانه به مردم است
  فرهنگ ایثار، سرمایه‌ای برای خدمت صادقانه به مردم است
ایران‌خودرو مصوبه شورای رقابت را پذیرفت
  ایران‌خودرو مصوبه شورای رقابت را پذیرفت
گروه خودروسازی ایران خودرو با انتشار نامه ای در کدال اعلام کرد که قیمت گذاری محصولات فروش آتی خود را با رعایت مصوبه شورای رقابت و دستورالعمل های مربوطه انجام خواهد داد.
ماجرای سنگک 50 هزار تومانی
  ماجرای سنگک 50 هزار تومانی
قیمت نان سنگک در برخی از نانوایی‌ها به بهانه «دو رو خشخاشی» به 50 هزار تومان رسیده است
حادثه قبل از تمرین؛ خودرو گلر داماش آتش گرفت!
  حادثه قبل از تمرین؛ خودرو گلر داماش آتش گرفت!
روابط عمومی باشگاه داماش گیلان خبر داد که عصر دوشنبه پیش از شروع تمرین تیم داماش، خودروی مانی عطایی‌فر، گلر تیم، دچار حریق شد.
روایت عراقچی از گفت‌وگوهای پزشکیان و پاشینیان در ایروان
  روایت عراقچی از گفت‌وگوهای پزشکیان و پاشینیان در ایروان
«طرف ارمنی اطمینان‌های لازم را داد که خط قرمزهای ایران را آشنا هستند و به آن توجه کردند و همیشه خواهند کرد و اینکه ارمنستان هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد که از خاکش تهدیدی متوجه ایران شود.
قیمت جدید موتورسیکلت نو و کارکرده‌
  قیمت جدید موتورسیکلت نو و کارکرده‌
قیمت بالای موتورسیکلت سبب شده تا بسیاری از افراد به تعمیر و استفاده مجدد از موتورسیکلت فرسوده روی بیاورند
امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری ایران و ارمنستان
  امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری ایران و ارمنستان
منابع رسمی از امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری ایران و ارمنستان در راستای ارتقای سطح روابط خبر دادند.
تأثیرات فعال شدن مکانیسم ماشه/ عقل حکم می‌کند از بازگشت تحریم‌ها استقبال نکنیم
  تأثیرات فعال شدن مکانیسم ماشه/ عقل حکم می‌کند از بازگشت تحریم‌ها استقبال نکنیم
رییس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر مکانیسم ماشه فعال شود، 6 قطعنامه تحریمی سازمان ملل علیه ایران بازمی‌گردد. شورای امنیت می‌تواند این موضوع را به صورت ماهانه یا در بازه‌های زمانی دیگر بررسی کند که این یک چالش سیاسی برای ما خواهد بود و اتفاق خوبی نیست.
حذف 18 میلیون ایرانی از فهرست یارانه‌بگیران
  حذف 18 میلیون ایرانی از فهرست یارانه‌بگیران
رییس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از حذف یارانه سه دهک بالای جامعه تا پایان سال خبر داد؛ حجم این افراد حدود 18 میلیون نفر تخمین زده می‌شود
  پربیننده ترین اخبار       
  واکنش عجیب رسانه‌های بلژیکی به حضور جنپو در استقلال: از شرش راحت شدیم!
  پشت‌پرده جدایی سیدحسین حسینی از استقلال؛ مخالفان کاپیتان مشخص شدند
  افزایش قیمت محصولات سایپا قطعی شد
  فوری/ واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی فردا 29 مرداد انجام می‌شود؟
  تراکتور در موقعیت پرسپولیس؛ پیشنهاد نجومی برای گذشتن از آلوز
  عیسی آل کثیر - استقلال؛ شکست حتمی است
  واکنش کرباسچی به نوشته کیهان؛ حسین آقا شما 36 سال است که داری دمرو آب میخوری!
  شوک شبانه به استقلالی‌ها پیش از دیدار با تراکتور
  بمب واقعی استقلال دوشنبه منفجر می‌شود
  ادعای نغمه مقصودلو از عفو و آزادی‌ تتلو
  تصاویر؛ بازدید رهبر کره شمالی از یک ناوشکن
  فوری/ شهرزاد سینمای ایران درگذشت
  مجوز بازی 3 ستاره پرسپولیس قبل از بازی با سپاهان هنوز صادر نشده
  کنایه زلنسکی به خبرنگاری که به او گفته بود چرا کت‌وشلوار نپوشیدی؟
  تحلیل دو عکس از دیدار پوتین و ترامپ
  اسامی محصولات مدیران‌خودرو عوض شد
  فرمول جدید محاسبه قیمت خودرو
  حقوق مسعود پزشکیان چقدر است؟‌ / اعلام حقوق ماهانه رییس‌جمهور، سخنگوی دولت و وزرا
  فال حافظ امروز سه شنبه 28 مرداد ماه 1404
  مدافع مورد علاقه اسکوچیچ جایگزین دانیال می‌شود؟
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved