سر لیست خودروهای کارکرده در بازار داخلی که می توان با بودجه حدود 300 میلیون تومان خرید، بدون شک خودرو نام آشنا تمام ایرانی قرار دارد؛ پراید. با این میزان از نقدینگی می توان به سراغ کم کارترین، مدلی نسبتا مناسب و اتومبیلی سالم از خانواده نه چندان محبوب سایپا است. به گزارش اکو ایران، پراید 111 یا 132 نسبت به پرایدهای معمولی طبق ادعای سازنده از لحاظ ایمنی پیشرفت کرده اند. هر چند این پیشرفت ها مانند ترمز ABS و ایربگ به اندازه ای نیست که بتوان لقب ناایمن را از آن ها برداشت. استهلاک منطقی، بازار خرید و فروش پر رونق و هزینه تعمیر و نگهداری پایین از دیگر مزیت های این مدل ها برای قرارگرفتن در این لیست است.  قدرت:71 اسب بخار گشتاور:108 نیوتون متر شتاب:13.4 ثانیه سرعت:160 کیلومتر برساعت مصرف ترکیبی:6.4 لیتر در صد کیلومتر پژو 405 (1.8 لیتری) 1385-1390  شروع قیمت: از 150 میلیون تومان قدرت:100 اسب بخار گشتاور:153 نیوتون متر شتاب:11 ثانیه سرعت:190 کیلومتر برساعت مصرف ترکیبی:9 لیتر در صد کیلومتر با این بودجه همچنین می توان نمونه های تقریبا سالم از خانواده پژو 405 البته متعلق به سال 88-89 را در بازار پیدا کرد. 405 نسبت به پراید ایمن تر،بزرگ تر،سریع تر و با کیفیت تر است. این کیفیت هم در رانندگی هم در قطعات قابل لمس است. البته جوش آوردن خصیصه اصلی این خودرو با موتور 1.8 لیتری است. موردی که در صورت عدم رسیدگی منجر به واشر زدن یا حتی آسیب به سر سیلندر می شود. بسیاری از افراد معتقدند هر 405 یک سهمیه واشر زدن دارد و راه فراری نیز وجود ندارند. اما هر چه باشد، این خودرو پراید نیست. کیا ریو 1384-1387  شروع قیمت: از 200 میلیون تومان قدرت:98 اسب بخار گشتاور:135 نیوتون متر شتاب:11.3 ثانیه سرعت:175 کیلومتر برساعت مصرف ترکیبی:7 لیتر در صد کیلومتر ریو مشتریان خاص خود را دارد که معتقدند با توجه کیفیت سواری، مشخصات فنی و استهلاک پایین، این خودرو سرآمد رقبایش است. خرید ریو به جای پراید یک معامله است که باید ببنید برای خریداری صرفه اقتصادی دارد یا خیر. هزینه نگهداری ریو بالاتر، قطعات یدکی آن در بازار کمتر است اما در مقایسه با پراید، سواری بهتری دارد. ایراد شایع این خودرو این است که در صورت عدم انجام سرویس های لازم، مانند تعویض روغن، مالک باید هزینه و اجرت تعویض یک سر سیلندر جدید را کنار بگذارید. دوو سیلو 1377- 1382  شروع قیمت: از 120 میلیون تومان قدرت:75 اسب بخار گشتاور:124 نیوتون متر شتاب:12.5 ثانیه سرعت:165 کیلومتر برساعت مصرف ترکیبی:6.3 لیتر در صد کیلومتر از این برند سه خودرو دیگر به نام های ماتیز، ریسر و اسپرو نیز در ایران وجود دارد. اما تنها مدلی که قطعات یدکی اش در بازار با قیمت منطقی وجود دارد، سیلو است. سیلو دلباختگان زیادی دارد که سواری نرم آن را با هیچ خودروی دیگری عوض نمی کنند. البته سیلو دردسرهایی مانند کم بودن تعمیرکار و قطعات یدکی نایاب دارد. همچنین فروش این خودرو کمی دشوار است. تیبا 1389-1393  شروع قیمت: از 220 میلیون تومان قدرت 87 اسب بخار گشتاور 128 نیوتون متر شتاب 13 ثانیه سرعت 170 کیلومتر برساعت مصرف ترکیبی 6.9 لیتر در صد کیلومتر تنها مزیتی که می توان در وصف تیبا گفت این است که از پراید ایمن تر و قوی تر است. گستردگی خدمات و قطعات تیبا به اندازه 405 نیست اما مالکان آن می گویند استهلاک پایین این خودرو نسبت به 405 کاملا محسوس است و این دلیل اصلی آن ها برای انتخاب تیبا است. البته با این بودجه بهتر است سراغ مدل های بالای 1393 نروید. فولکس گل 1384-1386  شروع قیمت از: 170 میلیون تومان قدرت:99 اسب بخار گشتاور:153 نیوتون متر شتاب:11.3 ثانیه سرعت:180 کیلومتر برساعت مصرف ترکیبی:8.1 لیتر در صد کیلومتر شعبه برزیل فولکس واگن هر سال بعد از معرفی نسل جدید گلف، یک هاچبک با ظاهر گلف جدید روی پلت فرم و پیشرانه نسل قدیمی تولید می کند که گل نام دارد. گل چندین سال است که به همراه فیات پاندا بازار برزیل را قبضه کرده اند. گل عموما خودرو کم استهلاک و بی دردسری است و بسیاری از افراد گل را به 206 مدل پایین ترجیح می دهند. اما بازار کم رونق، کمبود قطعات و نبود تعمیرکار ماهر باعث شده این فولکس ساده زیست طرفدار کمی داشته باشد. پژو 206 تیپ2 1380-1385  شروع قیمت از: 130 میلیون تومان قدرت:75 اسب بخار گشتاور:118 نیوتون متر شتاب:14.1 ثانیه سرعت:170 کیلومتر برساعت مصرف ترکیبی:6.4 لیتر در صد کیلومتر استهلاک بالا، موتور ضعیفی که حتی از تیبا جا می ماند و قطعات گرانتر از خودروهایی مانند 405 باعث شده، پژو 206 تیپ 2 انتخاب مناسبی نباشد. اما این خودرو همیشه خواهان داشته و با وجود تمام نقاط ضعف ذکر شده، خوش فروش ترین خودرو بازار است. فولکس گلف 1992 (1.8 لیتری)  شروع قیمت: از 90 میلیون تومان قدرت:90 اسب بخار گشتاور:145 نیوتون متر شتاب:11 ثانیه سرعت:178 کیلومتر برساعت مصرف ترکیبی:7.8 لیتر در صد کیلومتر درست است که 300 میلیون تومان بودجه ای ناچیز در بازار این روزهای خودرو ایران محسوب می شود، اما بازهم گزینه های متعددی وجود دارد. با توجه به سن، هزینه نگهداری، قیمت قطعات و دسترسی به تعمیرکار ماهر، شاید منطقی ترین خودرو هیپستری یا شاید کلاسیک بازار، فولکس واگن گلف باشد. خودرویی ریشه دار که با مبلغی کمتر از 300 میلیون می توان نسخه های تمیز و رو به راه آن را می توان پیدا کرد؛ البته این گزینه فقط مخصوص ماشین بازهاست. |