بازار خودروهای آفرودی ایران هرچند محدودیت های زیادی دارد، اما همچنان برای علاقه مندان به رانندگی در مسیرهای سخت و طبیعت گردی، گزینه های متنوعی در دسترس است. این خودروها با قابلیت چهارچرخ متحرک، ارتفاع مناسب از سطح زمین و موتورهایی قدرتمند، می توانند مسیرهای صعب العبور را به راحتی پشت سر بگذارند. به گزارش اکو ایران، در سال های اخیر، برخی برندهای داخلی و خارجی توانسته اند محصولات قابل توجهی را در کلاس آفرود وارد بازار کنند؛ خودروهایی که علاوه بر توان فنی، از نظر قیمت و خدمات پس از فروش نیز برای خریداران ایرانی قابل بررسی هستند. در ادامه، 10 خودروی آفرودی مناسب بازار ایران را معرفی می کنیم که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و می توانند بسته به بودجه و نیاز، انتخابی جذاب برای ماجراجویان جاده و کوهستان باشند. تویوتا اف جی کروز قیمت: از 7 تا 12.5 میلیارد تومان پیشرانه 6 سیلندر 4 لیتری با 270 اسب بخار قدرت و 381 نیوتون متر گشتاور این خودرو هیچ کجا راننده را ناامید نمی کند. شاسی بلندهای تویوتا به قابلیت آفرود شهره هستند و اف جی احتمالا سرآمد همه آنان است. قیمت محصولات آفرودی دست دوم تویوتا در ایران خلاف قیمت در بازارهای جهانی، به علت بی رقیب بودن در توانایی، استهلاک، تعمیرکار و بازار خرید و فروش بسیار بالاست. اما بچه هامر از این قاعده مستثنی است. زیرا در بازار جهانی نیز نمنونه های دست دوم اف جی قیمت بالایی دارند.  تویوتا هایلوکس 1992- 2017 قیمت: از 800 میلیون تا 8 میلیارد تومان تویوتا بهترین مقصد برای آفرود سواران ایران است. اما قیمت محصولات پرچمدار این برند مانند اف جی، لندکروز، پرادو یا فورچونر سر به فلک می کشد. اینجاست که هایلوکس وارد میدان می شود. در اینجا باید گفت، تفاوتی نمی کند سراغ مدل 1992 ملقب به تایگر روید یا سراغ آخرین اتاق های وارد شده به ایران متعلق به سال 2016-17؛ هایلوکس خودرویی است که قرار نیست خراب شود یا مالک آن را در کوه و بیابان و جنگل گیر اندازد. البته امکانات کم و فرمان پذیری بعضا خطرناک ویژگی های جدانشدنی از هایلوکس در تمامی نسل هاست. حجم موتور پایین هایلوکس نیز باعث می شود در کویرنوردی ها نتوانید همپای خودروهای شش یا هشت سیلندر دیوانه بازی کنید.  نیسان پاترول 1367-1381 قیمت: از 200 میلیون تا 1.2 میلیارد تومان اگر از یک آفرودسواران بخواهید، یک خودرو را نام ببرند، پیشنهاد اکثر آنان پاترول 2 در چهارسیلندر است. پاترول امروز ارزان ترین راه رسیدن به آفرود در ایرن است. البته گزینه های ارزان تری هم وجود دارند اما با توجه به گستردگی خدمات، بازار فروش و قابلیت های آفرودی منطقی ترین گزینه پاترول است. البته پاترول پراستهلاک است و به عنوان خودرو دودیفرانسیلی که حداقل 20 سال از عمر آن گذشته هزینه های خاص خود را می طلبد.  نیسان رونیز 1382-1389 قیمت: از 850 میلیون تا 2 میلیارد تومان رونیز خودروی پاترول سواران سابق است که آماده حضور جدی تر در بیراهه هستند. پیشرانه جان سخت ، دوام بالا و قابلیت آفرود مثال زدنی از ویژگی های برجسته رونیز است. البته مصرف سوخت بالا، ردیف عقب عذاب آور و نداشتن ایربگ و ABS آن را هم باید در نظر گرفت.  میتسوبیشی پاجرو 1992- 2016 قیمت: از 850 میلیون تومان تا 7 میلیارد تومان از مدل های مونتاژی قدیمی موسوم به پاجرو بهمنی تا آخرین سامورایی های باقی مانده، پاجرو یکی از بهترین های بازار است. اما هزینه بیشتر قطعات و نبود تعمیرکار ماهر این خودرو نسبت به محصولات تویوتا و نیسان باعث شده، افراد کمتری سراغ آن بروند. البته اگر پاجرو به ندرت خراب می شود.  کی ام سی تی8 و تی 9 قیمت: از 1.5 میلیارد (تی8 دست دوم) تا 3 میلیارد تومان ( تی9 صفر) هر 2 مدل کی ام سی طبق نظر کاربران و مشاهدات جزو معدود چینی های هستند که می توان برای آفرود روی آنان حساب کرد. مزیت این 2 خودرو نسبت به رقبای چینی دیگر فراوانی بیشتر قطعات، خدمات بهتر و بازار خرید و فروش داغ تر است. البته توانایی آفرود یک چیز است و قابلیت اطمینان، دوام و کیفیت چیز دیگر.  سوزوکی جیمنی قیمت: 3.3 میلیارد تومان (نسخه 5 در فول) در صفر کیلومترها جیمنی جزو خودروهایی است که هم قابلیت آفرود دارد، هم برند معتبری است و هم قیمت نسبتا پایین تری نسبت به دیگر رقبا دارد. البته در خارج از ایران جیمنی مانند پاترول های 300-400 میلیونی در ایران است؛ یک خودرو ارزان قیمت برای ارائه حداقل قابلیت های آفرودی است.  تمام مدل های تویوتا لندکروز 1982 - ∞ قیمت: از 500 میلیون تا +20 میلیارد تومان لندکروز چنان نام بزرگی است که فارغ از تویوتا خود به یک برند تبدیل شده است؛ فرقی نمی کند صحبت از لندکروز مدل 2 اف ساده و جمع جور متعلق به سال 1982 باشد، یا سری 70،80،90،100 باشد و یا حتی نسخه های فرعی آن مانند پرادو. اگر قصد خرید خودرو آفرود دارید، لندکروز بدون شک بهترین است. تنها ایرادی که می توان از تمام این محصولات گرفت، این است که قیمت لندکروز با توجه به قیمت جهانی غیرمنطقی است؛ هرچند که در مرزهای ایران، لندکروز بر مسیرهای آفرود حکمرانی می کنند. |