فرارو- ارزان ترین خودرو داخلی یعنی کوییک دنده ای و ساینا دنده ای حدود 500 تا 530 میلیون تومان فروخته می شوند. ری را در طرف مقابل به عنوان گران ترین سواری تولیدی یک میلیارد و 600 میلیون قیمت دارد. این وسط دست کم پنج محصول داخلی با گیربکس اتومات و در بازه زیر یک میلیارد معامله می شوند. کوییک پلاس اتوماتیک، ساینا S اتوماتیک، سهند پلاس اتومات، پژو 207 اتوماتیک سقف فلزی و شاهین G اتوماتیک. کوییک پلاس اتوماتیک؛ 630 میلیون تومان کوییک R پلاس اتوماتیک اسم کامل یکی از ارزان ترین خودروهای اتومات بازار خودرو ایران است. نسبت به تیپ دنده ای علاوه بر تغییر گیربکس، رینگ آلومینیومی، فرمان دی کات جدید با دکمه های کنترلی، روکش چرمی صندلی، روکش چرمی فرمان، مولتی مدیا و کفپوش سه بعدی برای صندوق و کابین به چشم می خورد.  نسخه های دو رنگ همین خودرو به آپشن های دیگری از جمله دوخت قرمز برای روکش صندلی ها و جاسوییچی چرمی با دوخت قرمز مجهز شده و از سال 1401 به این طرف شاهد حضور کوییک پلاس اتوماتیک در بازار هستیم. کوییک پلاس اتوماتیک درمقایسه با تیپ دنده ای از حیث فنی تفاوتی ندارد و از همان پیشرانه 1.5 لیتر و چهار سیلندر M15 استفاده می کند. با این تفاوت که مثل اغلب خودروهای اتومات مصرف سوخت بیشتری دارد و بعد از هر 100 کیلومتر به جای هفت لیتر، به 7.8 لیتر بنزین احتیاج پیدا می کند. قیمت کوییک R پلاس اتوماتیک در بازار آزاد نیمه دوم شهریور امسال به طور متوسط 630 میلیون تومان اعلام می شود؛ تقریبا 100 میلیون بیشتر از تیپ دنده ای. ساینا اتوماتیک؛ 640 میلیون تومان ساینا S اتوماتیک و ساینا S رابطه ای مثل کوییک دنده ای و اتومات دارند. در بخش فنی تفاوتی به چشم نمی آید و نسخه اتومات اشتهای بیشتری برای مصرف سوخت به نمایش می گذارد. معمولا خودروهای اتومات شتاب کمتری از نسخه دنده ای خودشان دارند. ساینا S اتومات نیز برای تبدیل سرعت صفر به 100 کیلومتر بر ساعت، به 13.5 ثانیه زمان احتیاج دارد اما این مدت زمان در نسخه دنده ای به 13 ثانیه نمی رسد.  مهمترین تفاوت های ساینا S اتومات درمقایسه با ساینا S دنده ای در بخش تجهیزات به چیزهایی مثل کروز کنترل، دکمه های کنترلی روی فرمان، دوربین عقب و سیستم ترمز با نیروی کمکی BA محدود می شود. قیمت ساینا S دنده ای در بازار آزاد حول وحوش 530 میلیون تومان است اما تیپ اتومات ساینا S را به طور متوسط 640 میلیون تومان به خریداران قیمت می دهند. سهند پلاس اتومات؛ 780 میلیون تومان سهند اساسا فیس لیفت سایناست و سهند پلاس اتوماتیک در دو تیپ 2 و 3 در برنامه سایپا یا به طور دقیق تر پارس خودرو قرار گرفته است. فعلا فقط تیپ 3 سهند پلاس در بازار موجود است که البته از حیث فنی تفاوتی با تیپ 2 ندارد و همه تفاوت ها در سطح آپشن ها خلاصه می شود.  سهند به وضوح شمایل ظاهری ساینا را به ارث برده و تغییر فرم چراغ ها و صندوق عقب جزو مهمترین فرق های سروشکل سهند با ساینا محسوب می شود. در بخش فنی همه پیشرفت های سهند به تغییر پیشرانه M15 به M15 GSI خلاصه می شود که قدرت موتور را 87 به 90 اسب بخار تبدیل می کند. سهند اتومات در مقایسه با سهند دنده ای با آپشن هایی مثل سانروف و مولتی مدیا دردسترس خریداران قرار می گیرد و حدود 170 میلیون هم گران تر است. قیمت سهند دنده ای در بازار آزاد به 610 میلیون تومان رسیده و فروشنده های سهند E اتومات آن را 780 میلیون به خریداران پیشنهاد می دهند. پژو 207 اتومات؛ 950 میلیون پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای در دسته مدل های بالای یک میلیارد قرار می گیرد اما همین تیپ خودرو با سقف فلزی را به طور متوسط 950 میلیون تومان خریدوفروش می کنند.  موتور 1.6 لیتر TU5 به عنوان قلب تپنده زیر کاپوت عمل می کند و شتاب 11.6 ثانیه ای بخشی از مشخصات فنی این تیپ محسوب می شود. موتور چهار سیلندر 207 اتومات می تواند 113 اسب بخار قدرت و 144 نیوتن متر گشتاور خروجی آزاد کند و طبق تست های مختلف شتاب صفر تا 100 این خودرو 12.5 ثانیه محاسبه شده است. پژو 207 دنده ای به ازای هر 100 کیلومتر به هفت لیتر بنزین احتیاج دارد اما تیپ اتومات 207 مصرف بیشتری دارد و قریب 7.8 لیتر بنزین می سوزاند. شاهین اتومات؛ 990 میلیون شاهین اتومات برادر میانی خانواده سه نفره شاهین است. شاهین دنده ای در بازار آزاد نزدیک 900 میلیون خریدوفروش می شود. قیمت شاهین پلاس به عنوان گران ترین محصول سایپا تا یک میلیارد و 220 میلیون بالا رفته و شاهین اتومات یا همان شاهین G اتوماتیک را 990 میلیون تومان می فروشند.  موتور M15 توربو یکی از نقاط ضعف شاهین اتومات است و برای خودرویی با وزن بالای هزار و 300 کیلو مناسب نیست. احتمالا به همین خاطر در طراحی شاهین پلاس اتومات از پیشرانه دیگری استفاده شده. مصرف سوخت شاهین اتومات در هر 100 کیلومتر 7.8 لیتر است. حدود نیم لیتر بیشتر از نسخه دنده ای. گیربکس CVT هفت دنده، یکی از مهمترین بخش های فنی شاهین اتومات به شمار می رود و در بخش امکانات رفاهی، تفاوت ها به کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، مانیتور 10 اینچ و سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی محدود می شود. |