فرارو- عرضه جدید سایپا در بخش وارداتی ها با حرف و حدیث هایی همراه بوده است. به گزارش فرارو؛ ماجرا از آنجایی شروع شد که در اطلاعیه سامانه فروش خودروهای وارداتی مورخ 8 مرداد، نام تویوتا کرولا هیبریدی اما با مدل 2023 در فهرست پیش فروش سایپا به چشم خورد. این موضوع در واقع همزمان با ارسال پیامک واریز وجه برای برندگان نهایی آشکار شد؛ حالا گفته می شود تویوتا کرولا عرضه شده نه تنها مدل 2025 و 2024 نیست، بلکه ساخت 2023 است! مدل و تیپ، پایین تر از تصور اولیه نام تویوتا کرولا هیبریدی مدل 2023 در فهرست پیش فروش هشتم مرداد سامانه فروش خودروهای وارداتی به چشم می خورد. برندگان نهایی پس از دریافت پیامک واریز وجه متوجه دو نکته شدند: این خودرو نه مدل 2025 است و نه در تیپ الیت که برخی انتظارش را داشتند! روایت های مشتریان نشان می دهد سایپا تیپ پایونیر را در این مرحله به جای تیپ الیت عرضه می کند؛ تیپی که فاقد سانروف است و به جای رینگ های 16 اینچی الیت، رینگ 15 اینچی دارد. بدین ترتیب، نبود ورودی USB تایپ C برای سرنشینان عقب، حذف سیستم ورود بدون کلید و دوربین دنده عقب، همگی از نشانه های ساده تر بودن این تیپ به شمار می رود. منتقدان این اقدام سایپا می گویند تفاوت قیمتی اصلی بین تیپ پایونیر و نسخه های الیت بازار با همین حذف ها توجیه می شود. هرچند باید در نظر داشت که تفاوتی در بخش فنی این دو تیپ وجود ندارد. موتور هیبریدی 1.8 لیتری همچنان همان 136 اسب بخار قدرت ترکیبی را با گیربکس E‑CVT به چرخ های جلو منتقل و تجربه رانندگی مشابهی با سایر کرولاهای هیبرید ارائه می کند. حساب و کتاب قیمت  قیمت علی الحساب کرولا وارداتی در مبادی ورودی یک میلیارد و 688 میلیون تومان اعلام شده است، از آنجا این که این رقم برای پیش فروش تویوتا کرلای سایپا اعلام شده، رقم نهایی با افزایش 50 درصدی احتمالا به حدود 3 میلیارد و 377 میلیون تومان برسد. به اعتقاد برخی تحلیلگران این فاصله قیمتی، پیش از هر چیز ناشی از تفاوت تیپ و امکانات نسبت به نسخه های فول آپشن بازار است. تحویل تویوتا کرولا 2023؛ آخر پاییز 2025 موعد تحویل این خودرو هفته پایانی آذر 1404 تعیین شده، موضوعی که حالا به محل درگیری موافقان و مخالفان بدل شده است. گروهی این فاصله چند ماهه را برای وارداتی های بازار ایران طبیعی می دانند؛ از سوی دیگر، گروهی آن را پرریسک توصیف می کنند. چراکه جهش های قیمتی و تغییرات مقررات در این مدت می تواند معادله خرید را تغییر دهد. از طرف دیگر، برخی معتقدند سایپا عامدانه با عرضه تیپ پایین تر و برچسب علی الحساب کمتر، مسیر رقابتی تازه ای ایجاد کرده است اما برای بسیاری کمبود آپشن ها علت اصلی ارزانی نسبی محصول به حساب می آید. با تمام این تفاسیر اما آنچه فعلا شنیده می شود، روایت هایی از پشت صحنه بازار است تا از زبان رسمی؛ سرنوشت این گمانه زنی ها با رسیدن پای کرولاهای وارداتی به خیابان مشخص خواهد شد. |