صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
یکشنبه، 26 مرداد 1404 - 18:43   
 آخرین خبرها
  دردسر هاشمیان با ترافیک وینگرها در اولین بازی فصل پرسپولیس
  بیانیه وزارت امور خارجه در مورد کوچاندن اجباری ساکنان غزه
  جنجال‌های داوری در شب پیروزی بارسلونا در اولین بازی فصل
  استقلالی‌ها بخوانند؛ برای جبران شکست مقابل تراکتور چه باید کرد؟
  دادخواست‌های اعسار خارج از نوبت رسیدگی می‌شود
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 31606صفحه نخست » اخبار مهمیکشنبه، 26 مرداد 1404 - 16:55

درآمد واقعی رانندگان اسنپ و تپسی در سال 1404 چقدر است؟


با بررسی هزینه‌های خودرو، کمیسیون شرکت و عوامل دیگر، به شما نشان می‌دهیم که سود خالص رانندگان چقدر است و چرا اعدادی که این روزها به گوشمان می‌خورند واقعی نیستند یا اغراق‌‌آمیز به نظر می‌رسند

فرارو - اسنپ و تپسی در تبلیغات خود ادعا کردند رانندگان فعال این سامانه ها توانسته اند سال قبل به درآمد ماهانه 41 میلیون تومان (و به روایتی 65 میلیون تومان) دست پیدا کنند. شاید این اعداد در نگاه اول چشمگیر به نظر برسد و بسیاری از افراد را وسوسه کند اما حقیقت ممکن است کمی متفاوت باشد.

به گزارش فرارو؛ اگر پای درددل رانندگانی که تجربه اشتغال در تاکسی های اینترنتی را دارند بنشینید متوجه می شوید درباره اینکه چنین درآمدهایی واقعاً نصیب رانندگان می شود یا اعداد تنها بخشی از واقعیت است و فقط برای اهداف بازاریابی پررنگ شده اند حرف دارند. حتی اگر بپذیریم این عدد واقعیت است، آیا پس از کسر استهلاک ماشین و سایر هزینه ها همچنان راننده تاکسی اینترنتی خوشحال باقی می ماند؟ بیایید با هم این موضوع را بررسی کنیم.

تفاوت درآمد ناخالص و سود خالص در اسنپ و تپسی

قدم اول برای درک بهتر ماجرا این است که میان دو مفهوم کلیدی تفاوت قائل شویم. اولی درآمد ناخالص است و به کل پولی که راننده از مسافران دریافت می کند گفته می شود اما سود خالص وقتی قابل محاسبه خواهد بود که مبلغی باقی مانده پس از کسر هزینه ها (سوخت، استهلاک خودرو، بیمه، تعمیرات و کمیسیون شرکت) باقی می ماند.

شرکت ها معمولاً تنها رقم ناخالص درآمد رانندگان را اعلام می کنند و این همان نکته ای است که باعث فاصله میان واقعیت و تبلیغات می شود

بررسی کامل هزینه های رانندگان اسنپ و تپسی در سال 1404

برای بررسی دقیق، فرض می کنیم راننده ای از خودروی پراید مدل 1395 استفاده می کند. تخمین هزینه های ماهانه او دشوار است اما می توان محاسبات سرانگشتی انجام داد.

سوخت در رتبه اول قرار می گیرد. با کارکرد روزانه 250 کیلومتر، مصرف بنزین ماهانه حدود 525 لیتر می شود. با توجه به قیمت بنزین سهمیه ای (1500 تومان) و آزاد (3000 تومان)، هزینه سوخت بین 1.6 تا 2 میلیون تومان خواهد بود.

استهلاک خودرو مورد دوم است. یک پراید با کارکرد سنگین دچار افت قیمت می شود و هر سال ارزشش را در بازار از دست می دهد. تعمیرات و نگهداری، شامل مواردی مثل تعویض روغن، فیلترها، لنت ترمز و لاستیک می شود. اگر سالی دو حلقه لاستیک (در حالت خوش بینانه)، چهار مرتبه (با فرض کارکرد 7500 کیلومتر در ماه، تعداد بیشتر می شود) سرویس روغن موتور و یک بار تعویض لنت را در نظر بگیریم، حدودا ماهی 750 هزار تومان خرج روی دست راننده می ماند. تازه اگر بقیه قطعات خراب نشوند.

بیمه شخص ثالث پراید حدود 8 میلیون تومان در سال است؛ اگر ماشین در تمام سال های گذشته زیر پای شخص باشد و امکان استفاده از تخفیف بیمه را داشته باشد، این عدد به حدود 4 میلیون تومان کاهش پیدا می کند و می توانیم در کنار عوارض شهرداری، هزینه ماهانه این بخش را نزدیک 300 هزار تومان در نظر بگیریم.

بیشتر بدانید | اسنپ و تپسی به طور میانگین 18 درصد از کرایه ها را به عنوان کمیسیون دریافت می کنند. بنابراین از درآمد ناخالص 65 میلیون تومان، کمیسیون حدود 12 میلیونی و از درآمد 41 میلیون تومان، حدود 8 میلیون تومان کمیسیون کسر می شود

ترافیک شهری

میانگین مصرف سوخت پراید، 7 لیتر در هر 100 کیلومتر است؛ اگر راننده تاکسی اینترنتی حدود 250 کیلومتر در روز طی کند، فقط به ماهی 525 لیتر بنزین محتاج خواهد بود

چرا درآمد 65 میلیونی اسنپ و تپسی واقعی نیست؟

اگر فرض کنیم کسی بتواند مثل بهترین راننده تمام وقت به درآمد 65 میلیون تومان دست پیدا کند، نزدیک 15 میلیون هزینه دارد و سود خالص 50 میلیون برایش باقی می ماند. درآمد راننده نیمه وقت به نسبت زمانی که می گذرد، کمتر از این رقم خواهد بود. کسانی که خودشان تجربه رانندگی در اسنپ و تپسی را دارند می گویند عددهای بالا تبلیغاتی هستند.

هزینه های پیش بینی نشده

همچنین بی توجهی به هزینه های پیش بینی نشده اعداد و آمارها را به چالش می کشد. خرابی موتور ماشین، تعویض گیربکس یا حتی یک تصادف کوچک می تواند بخشی از سود ماه ها کار را از بین ببرد. این هزینه ها هرگز در تبلیغات محاسبه نمی شود.

ساعات کاری طولانی

رسیدن به درآمدهای بالاتر مستلزم کار بیش از 10 ساعت در روز است. این مساله علاوه بر خستگی شدید، روی سلامت جسم و روان راننده تأثیر منفی می گذارد.

فشار روانی و اجتماعی

رانندگان علاوه بر مشکلات مالی، با چالش هایی مانند برخورد نامناسب برخی مسافران، ترافیک شهری، جریمه های پلیس و استرس ناشی از تأمین هزینه خانواده نیز روبه رو هستند.

مقایسه درآمد رانندگان تاکسی اینترنتی ایران با کشورهای دیگر

بررسی وضعیت رانندگان تاکسی اینترنتی نشان می دهد در بسیاری از کشورهای دیگر هم شاهد چنین چالش هایی هستیم. برای مثال، در ترکیه میانگین درآمد ناخالص راننده اوبر حدود 1200 دلار در ماه است اما پس از کسر هزینه ها، میزان سود خالص به کمتر از 600 دلار می رسد. در ایران نیز همین الگو تکرار شده است یعنی درآمد ناخالص بالا لزوماً به معنای سود بالا نیست.

نتیجه گیری خوش بینانه می تواند این باشد که آنچه شرکت های تاکسی اینترنتی در تبلیغات خود اعلام می کنند، ابزاری برای جذب نیروی جدید است و راننده ای که ماهانه 65 میلیون تومان درآمد ناخالص دارد، پس از کسر هزینه ها حدود 50 میلیون تومان سود خواهد برد، آن هم با کار روزانه بیش از 10 ساعت. از طرف دیگر راننده ای که 41 میلیون تومان درآمد دارد، در بهترین حالت به سودی نزدیک به 26 میلیون تومان می رسد. قطعا خودتان از رقم اجاره خانه در تهران اطلاع دارید.

بیشتر بدانید | تفاوت درآمد رانندگان در شهرهای مختلف را نباید دست کم گرفت. در کلانشهری مانند تهران، امکان رسیدن به اعداد بالاتر وجود دارد زیرا تعداد سفر بیشتر و نرخ کرایه بالاتر است اما در شهرهای کوچک ، رانندگان حتی با ساعت کاری مشابه، درآمدی به نسبت پایین تر دارند. به همین دلیل نمی توان یک عدد ثابت را برای کل کشور مبنا قرار داد

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
بیانیه وزارت امور خارجه در مورد کوچاندن اجباری ساکنان غزه
  بیانیه وزارت امور خارجه در مورد کوچاندن اجباری ساکنان غزه
جمهوری اسلامی ایران با هشدار نسبت به توطئه رژیم صهیونیستی برای تشدید کشتار و ارتکاب جنایات بیشتر به بهانه جابجایی مردم شهر غزه به جنوب این باریکه،
استقلالی‌ها بخوانند؛ برای جبران شکست مقابل تراکتور چه باید کرد؟
  استقلالی‌ها بخوانند؛ برای جبران شکست مقابل تراکتور چه باید کرد؟
استقلال سا پینتو مجدداً اولین بازی خود را با سیستم 3 دفاعه آغاز کرد؛ اتفاقی که قدرت را از خط حمله و بازی‌سازی گرفت و تراکتور هم با نقطه قوت خود وارد این سناریو شد.
مقام سومی؛ دشت ملی‌پوشان بسکتبال از کاپ آسیا
  مقام سومی؛ دشت ملی‌پوشان بسکتبال از کاپ آسیا
تیم ملی بسکتبال دیدار رده‌بندی رقابت‌های کاپ آسیا برابر نیوزلند را به سود خود تمام کرد و با کسب جایگاه سوم به کار خود در این مسابقات پایان داد.
وینگر جدید هلندی مدنظر استقلال قرار گرفت؛ کارنامه و عملکرد انورالغازی
  وینگر جدید هلندی مدنظر استقلال قرار گرفت؛ کارنامه و عملکرد انورالغازی
باشگاه استقلال به غیر از جنپو گزینه های دیگری هم دارد
تقابل وزارت صمت با «ایران خودرو»؛ دعوای تازه و زخم کهنه
  تقابل وزارت صمت با «ایران خودرو»؛ دعوای تازه و زخم کهنه
استاندار خوزستان: طرح‌هایی اجرایی بر روی ارس، بی‌رحمی زیست‌ محیطی است
  استاندار خوزستان: طرح‌هایی اجرایی بر روی ارس، بی‌رحمی زیست‌ محیطی است
ما باید بتوانیم استان خوزستان را به حرکت درآوریم و این تنها با همکاری همه‌جانبه دستگاه‌ها، حمایت‌های ملی و همراهی نمایندگان و مدیران محلی امکان‌پذیر است.
شروع بلیت فروشی بازی پرسپولیس-فجر در ورزشگاه شهر قدس
  شروع بلیت فروشی بازی پرسپولیس-فجر در ورزشگاه شهر قدس
بلیت فروشی اولین باری خانگی لیگ بیست و پنجم پرسپولیس شروع شده است.
بهانه‌تراشی اپراتورها برای جمع آوری دکل‌های غیرمجاز/ نقطه کور در تهران نداریم
  بهانه‌تراشی اپراتورها برای جمع آوری دکل‌های غیرمجاز/ نقطه کور در تهران نداریم
شهرداری در یکی دو هفته گذشته مجدداً اقدام به اجرای آرای ماده 100 کرده است، اما باز هم فشارهای رسانه‌ای و برخی جریان‌ها با این بهانه که حذف آنتن‌ها موجب بروز مشکلات در زندگی مردم می‌شود،
درآمد واقعی رانندگان اسنپ و تپسی در سال 1404 چقدر است؟
  درآمد واقعی رانندگان اسنپ و تپسی در سال 1404 چقدر است؟
با بررسی هزینه‌های خودرو، کمیسیون شرکت و عوامل دیگر، به شما نشان می‌دهیم که سود خالص رانندگان چقدر است و چرا اعدادی که این روزها به گوشمان می‌خورند واقعی نیستند یا اغراق‌‌آمیز به نظر می‌رسند
گروگان‌گیری در تهران برای 2500 دلار
  گروگان‌گیری در تهران برای 2500 دلار
گروگان پس از انتقال به بیمارستان جهت رسیدگی‌های پزشکی به کانون گرم خانواده برگردانده شد و گروگان‌گیر جهت رسیدگی به پرونده تحویل مقام قضایی شد.
چرا ربات‌های انسان‌نما هنوز نمی‌توانند مانند انسان حرکت کنند؟
  چرا ربات‌های انسان‌نما هنوز نمی‌توانند مانند انسان حرکت کنند؟
ربات‌های انسان‌نما هر روز هوشمندتر می‌شوند، اما حتی پیشرفته‌ترین آن‌ها هنوز نمی‌توانند مانند انسان با محیط واقعی سازگار شوند. محققان معتقدند ترکیب هوش مصنوعی با بدنه‌های انعطاف‌پذیر و هوشمند،
رهن و اجاره آپارتمان در رشت چقدر آب می‌خورد؟
  رهن و اجاره آپارتمان در رشت چقدر آب می‌خورد؟
رهن کامل آپارتمان 72 متری در گلسار رشت با قیمت 700 میلیون تومان در دسترس است
  پربیننده ترین اخبار       
  تنش در رختکن پرسپولیس به خاطر وحید امیری
  اعترافات تکان‌دهنده قاتل 19ساله در مشهد؛ جنایت شیطانی در سایه هوس!
  قیمت برنج به شدت سقوط کرد / یک کیسه 10 کیلوگرمی برنج هندی چند؟
  یک ادعا؛ ایران اقدام باکو را تلافی کرد
  بیوگرافی ملکه زیبایی جهان + عکس های جذاب اوپال سوچاتا
  امید بزرگ استقلال برای شروع لیگ زنده شد/ خبر خوش برای ساپینتو
  تخصص استاندار مازندران سوژه تمسخر رسایی شد
  واکنش زیدآبادی از حمله رژیم صهیونیستی به نیروگاه برق صنعا
  تصاویر؛ بزرگترین گور جمعی تاریخ بشر در موصل
  اسارت 3 برادر در اردوگاه‌‏های عراق؛ روایت چشم‌انتظاری مادران جنگ
  انتقاد از موضع گیری طرفداران جلیلی؛ استفاده از نام رهبری برای استیضاح پزشکیان
  واکنش امام جمعه قزوین به حرکت پوتین هنگام مانور هواپیماهای آمریکایی در آلاسکا: او را انسان زیرکی می دانستم
  روز و ساعت بازی فوتبال پرسپولیس – فجرسپاسی در هفته اول لیگ برتر
  برای تهران هشدار گرما صادر شد
  دیدار مشاوران میرحسین موسوی با مهدی کروبی
  ببینید؛ نشان شوروی بر لباس لاوروف خبرساز شد
  خواهر آقای رییس، رفیق ناب مبینا نعمت‌زاده؛ مورد خاص «مهروز»
  پوران درخشنده: من 9 سال است که کار نکرده‌ام، چرا؟
  جزییات درگیری تروریست‌ها در شمال سیستان و بلوچستان
  حمله هوایی اسراییل به نیروگاه برق صنعا
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved