خاموشی های ناگهانی چراغ های راهنمایی تقاطع های شیراز موجب نگرانی مردم در عبور و مرور امن و ایجاد ترافیک های خسته کننده شده که تجهیز تقاطع ها به برق اضطراری را ضروری کرده است. به گزارش مهر؛ در پهنه وسیع و پرتحرک شهرهای مدرنی مانند شیراز، تقاطع های شهری به مثابه چهارراه های حیاتی هستند که رگ های ترافیکی شهر را به یکدیگر پیوند می زنند. عملکرد روان و بدون وقفه این تقاطع ها، که عمدتاً توسط چراغ های راهنمایی کنترل می شوند، سنگ بنای اصلی نظم و ایمنی در شبکه حمل و نقل شهری به شمار می رود. اما وابستگی این زیرساخت های حیاتی به جریان مستمر برق، آن ها را در برابر هرگونه اختلال در شبکه سراسری بسیار آسیب پذیر می کنند. تصور کنید در اوج شلوغی روز، ناگهان چراغ های راهنمایی خاموش شده و به جای هدایت، باعث ایجاد صف های طولانی، سردرگمی رانندگان و افزایش احتمال تصادفات شود. این سناریوی تلخ، تنها بخشی از تبعات نبود سیستم برق اضطراری در تقاطع های کلیدی کلان شهر شیراز است؛ تبعاتی که شامل اتلاف زمان ارزشمند شهروندان، افزایش مصرف سوخت به دلیل توقف های مکرر و حتی بروز تنش های اجتماعی ناشی از نارضایتی عمومی می شود. با توجه به این چالش ها، برنامه ریزی دقیق و اجرای سریع پروژه هایی که به تجهیز تقاطع ها به منابع برق پشتیبان می پردازند، امری حیاتی و اولویت دار برای هر کلان شهری خصوصاً شیراز است. پیامدها واختلالات ایجاد شده ناشی از قطعی برق فراتر از مشکلاتی است که در خانه ها و ادارات و واحدهای صنعتی و تجاری و خدماتی دیده می شود. این پیامدها را می توان در خیابان های شهر و بویژه چهارراه ها و تقاطع ها نیز دید. زمانی که چراغ های راهنمایی و رانندگی خاموش می شوند و راننده ها پس از مواجه شدن با چراغ راهنمایی که هیچ کدام از رنگ های قرمز، زرد و سبز را نشان نمی دهد و خاموش است، باید عبوری تردیدآمیز و ناهماهنگ از تقاطع داشته باشند؛ فرایندی که نظم ترافیکی شهرها را در تقاطع های پرتردد به هم زده است. این اقدام، نه تنها پاسخی به نیازهای فوری شهروندان در جهت حفظ ایمنی و تسهیل تردد است، بلکه سرمایه گذاری بلندمدتی در جهت افزایش تاب آوری زیرساخت های شهری در برابر بحران های احتمالی محسوب می شود. ترافیک شیراز کلافه کننده است حسن علی آبادی راننده پراید که در پشت ترافیک چهارراه اصلاح نژاد شیراز به دلیل خاموش شدن چراغ راهنمایی مانده است، با بیان اینکه این وضع سبب شده که نتوانم دخترم را به کلاس ورزشی ببرم، گفت: واقعاً نمی توان در شیراز برنامه ریزی دقیق برای رسیدن به مقصد در زمان معین کرد زیرا ترافیک دیوانه کننده است. وی ادامه داد: الان نزدیک به نیم ساعت در این ترافیک مانده ام و علت اصلی آن خاموش شدن چراغ راهنمایی است و همه ماشین ها در گره ترافیکی گیر کرده اند. خانم هاشمی که مسافر تاکسی است در گفتگو با خبرنگار مهر با گلایه شدید از مدیریت چراغ های راهنمایی شیراز گفت: چرا هیچ کس پاسخگوی این معضل نیست و من که باید برای پیگیری وام به بانک مراجعه کنم؛ الان نزدیک به 20 دقیقه در ترافیک گیر کردم. وی ادامه داد: در چهارراه های مهم شیراز چراغ های راهنمایی خاموش می شود و واقعاً گرفتاری زیادی برای من ایجاد کرده است. خاموشی چراغ های راهنمایی نظم ترافیکی شیراز به هم زده است رضا میرزایی یکی از شهروندان شیرازی که برای عبور از تقاطع چهارراه سیاحتگر ناچار است از بین خودروهایی که بدون برنامه و نظم در حال عبور از تقاطع هستند رد شود گفت: از وقتی که قطعی برق شروع شده چند بار با این مشکل مواجه شدم. چراغ که خاموش است از هر طرفی خودرو می آید و گاهی وسط خیابان مردد می شوم که به مسیر ادامه دهم یا به عقب برگردم. آقای مکرم دیگر شهروند شیرازی که در چهارراه دروازه کازرون پشت ترافیک گیر کرده است، گفت: برای خودم در مسیری که هر روز می روم بارها پیش آمده که با دیدن رنگ چراغ راهنمایی متوجه شدم به تقاطع نزدیک می شوم. در واقع همه ما راننده ها به دیدن رنگ های زرد، سبز و زرد عادت کرده ایم. طبیعتاً وقتی چراغ خاموش باشد این احتمال وجود دارد که گاهی از خاطرمان برود که چند قدم جلوتر تقاطع است. یعنی راننده به صورت ناخودآگاه احساس می کند که در مسیری عادی در حال حرکت است و ناگهان یک خودرو را مقابل خود می بیند و ممکن است حادثه پیش بیاید. تمرکز بر روی اتصال تقاطع ها به برق اضطراری، گامی مهم در جهت تضمین عملکرد مستمر و قابل اطمینان این مراکز حیاتی شهری دارد. تا نیمه شهریور تمام چراغ های راهنمایی شهر به سیستم برق اضطراری متصل می شوند محمد فرخ زاده، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: در حال حاضر 68 تقاطع در شهر شیراز مجهز به چراغ های راهنمایی فرمانی هستند که از این تعداد 15 تقاطع در دست اقدام برای اتصال به سیستم برق اضطراری قرار دارند و بقیه به سیستم متصل هستند. وی ادامه داد: بخش عمده ای از تقاطع های اصلی شهر مجهز به برق اضطراری شده اند و قادرند تا هشت ساعت خاموشی را بدون مشکل سپری کنند. این در حالی است که 15 تقاطع باقی مانده نیز در مراحل پایانی تجهیز قرار دارند و پیش بینی می شود با تکمیل این پروژه، هیچ تقاطعی در شیراز بدون سیستم برق اضطراری باقی نماند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با بیان اینکه هفته ای چهار تقاطع به سیستم برق اضطراری متصل می شوند، افزود: تا نیمه شهریور ماه، تمامی 15 تقاطع باقی مانده نیز مجهز شوند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با آگاهی از تقاطع هایی که با وجود قطعی برق دچار مشکلاتی از جمله ترافیک شده اند، این تقاطع ها را در اولویت بررسی قرار داد. |