کوشا خودرو هفته گذشته از محصول وارداتی جدید خود یعنی کیا سورنتو رونمایی کرد. رونمایی از این محصول جدید در شرایطی اتفاق افتاد که این شرکت همچنان در ایفای تعهدات معوق پیشین خود ناکام مانده است. بدین ترتیب، این مساله صدای بسیاری از مشتریان کوشا خودرو را که همچنان موفق به تحویل خودروهای ثبت نامی خود نشده اند را در آورد. به گزارش تجارت نیوز، پیش تر جمعی از مشتریان کوشا خودرو نارضایتی خود را نسبت به تاخیر در تحویل خودروهای ثبت نامی خود اعلام کرده بودند. براساس این اظهارت، بخشی از تعهدات کیا سلتوس که اولین پرداخت وجه مشتریان در اسفند 1402 انجام شده همچنان ناتمام مانده است. ثبت نام کنندگان کیا k5 اعلام کردند که به رغم اینکه در اواسط پاییز سال گذشته به عنوان منتخبین سامانه یکپارچه انتخاب شده اند، همچنان موفق به تحویل خودرو خود نشده اند. همچنین بخشی از خریداران اسپورتیج که در اسفند 1403 به عنوان برگزیدگان سامانه یکپارچه منتخب شده اند عنوان کردند که پیش پرداخت اولیه را در هفته دوم فروردین با مبلغ یک میلیارد و 350 میلیون تومان انجام دادند و قرار بود تا یک ماه پس از آن کوشا خودرو فرآیند تکمیل وجه و انعقاد پیش قرارداد را انجام دهد، اما این امر با چند ماه تاخیر و درنهایت در ماه جاری با افزایش قیمت یک میلیارد و 200 میلیون تومانی به مرحله اجرا رسیده است. کوشا خودرو از دور جدید عرضه خودروهای وارداتی جا ماند براساس گزارش های پیشین و اظهارات مشتریان از مراجعات متعدد به وزارت صمت و سازمان حمایت، این نهادها بارها وعده رسیدگی به این پرونده را به مشتریان داده اند، اما این وعده ها در شرایطی داده شده که برخی نهادهای ذی ربط نسبت به هویت شرکت کوشا خودرو نگین ابراز بی اطلاعی کرده اند؛ در حالی که مدیرعامل این شرکت به عنوان نایب رییس هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو نیز شناخته می شود. درنهایت، با پیگیری های رسانه های مختلف از سازمان حمایت، سرانجام یک مقام مسئول در این سازمان با تایید دریافت شکایت های مردمی از شرکت کوشا خودرو نگین در گفت و گو با فارس اعلام کرد: با توجه به عدم ایفای تعهدات این شرکت در دو دوره قبلی عرضه خودروهای وارداتی، در دور جدید اجازه عرضه خودرو به آن داده نشده است. با ورود سازمان حمایت برای اعمال نظارت پسینی تکمیل وجه کیا اسپرتیج متوقف شد کوشا خودرو که پیش تر با تاخیر در تحویل محصولات، افزایش قیمت محصولات و دعوت مشتریان به امضای اقرارنامه منجر به نارضایتی مشتریان خود شده بود، در روزهای گذشته با اعلام افزایش قیمت کیا اسپورتیج دوباره به کانون نارضایتی ها بازگشت. این واردکننده محصولات کیا، در تاریخ 9 مرداد سال جاری اقدام به افزایش قیمت کیا اسپوتیچ مختص به قراردهای اسفند 1403 نمود. مساله ای که باردیگر مناقشات زیادی را در میان مشتریان این شرکت به وجود آورد. در این زمینه یکی از مشتریان گفت: با وجود کاهش تعرفه خودروهای وارداتی و کاهش نرخ ارز نسبت به فروردین، شرکت کوشا خودرو در قرارداد تکمیل وجه کیا اسپورتیج، قیمت این خودرو را حدود 1.2 میلیارد تومان افزایش داده است. او ادامه داد: این اقدام خلاف قانون، اخلاق و اصول مشتری مداری است و به نمایندگی جمعی از خریداران اسپورتیج، از وزارت صمت خواستار ورود فوری به این مساله هستم. در این زمینه نیز یک مقام مسئول از سازمان حمایت در گفت و گو با فارس گفت: با توجه به شکایات مردمی درباره قیمت بالای کیا اسپورتیج 1500 سی سی توربو، از شرکت خواسته شده تا مدارک و مستندات مربوط به نحوه تعیین قیمت این خودرو را به سازمان ارائه دهد. بر این اساس، بررسی قیمت گذاری این خودرو در سازمان حمایت ادامه دارد و تا زمان تکمیل این بررسی ها، دریافت وجه تکمیلی از خریداران متوقف شده است. بنابراین به نظر می رسد که پیگیری های مردم در نهایت به پیگیری نهادهای ذی ربط ختم شده باشد و می توان به پیگیری قانونی این مسائل امیدوار بود، اما مدیران کوشا خودرو، تاخیر در تحویل خودروها را به چه عواملی نسبت می دهند؟ نهادهای دولتی در برابر واردکنندگان خصوصی / در نهایت مقصر اصلی کیست؟ مساله واردات خودرو، سال هاست به گره کوری در صنعت خودروسازی ایران تبدیل شده است؛ گرهی که با وعده های پوچ و بی سرانجام، بارها امید کاذب به مصرف کنندگان تزریق کرده، بازار خودرو را به آشوب کشانده و در نهایت، در سایه بی تدبیری ها به فراموشی سپرده شده است. بخشی از مشکلات تحویل خودروهای وارداتی در ایران، ریشه در سیاست گذاری های ناکارآمد و موانع دولتی دارد که صنعت خودروسازی کشور را به بن بست کشانده است. واردکنندگان خودرو، در میانه این آشفته بازار، با موانع ثبت سفارش دست وپنجه نرم می کنند و بسیاری از آن ها بارها از فرآیند پرپیچ وخم و غیرشفاف ثبت سفارش گلایه کرده اند. هرچند برخی واردکنندگان با وجود محدودیت های موجود توانسته اند تعهدات خود را عملی کنند، اما این استثناها نمی توانند نقاب بر چهره ناکارآمدی سیستماتیک این ساختار معیوب بکشند. واقعیت این است که ریشه مشکلات هرچه باشد، نتیجه اش یکسان است. مصرف کننده ایرانی، قربانی اصلی این چرخه معیوب سیاست گذاری و سوءمدیریت است که هزینه های سنگین آن را از جیب خود می پردازد. در نهایت هم یک نهاد دولتی پس از شکایت های بی شمار مردم از راه می رسد و با وعده پیگیری، تنها بر زخم خریداران نمک می پاشد. توقف فرآیندها، جلوگیری از عرضه خودروها و تداوم تاخیرهای بی پایان برای تحویل خودروها، نه تنها گرهی از این کلاف سردرگم باز نمی کند، بلکه بحران موجود را تعمیق می بخشد. قیمت حواله های کوشا خودرو ریخت / حواله اسپورتیج حتی 100 میلیون تومان هم خریدار ندارد! در تلاقی ناکارآمدی سیاست های خلق الساعه و خلف وعده کوشا خودرو، بازار خودروهای وارداتی که با تاخیرهای مکرر در تحویل خودرو و کاهش عرضه مواجه شده ، فروپاشیده است. این وضعیت دارندگان حواله های خودروهای وارداتی را که زمانی خود را برنده لاتاری میلیاردی سامانه یکپارچه تصور می کردند، امروز با ضررهای سنگین مالی مواجه کرده است. بر همین اساس، حواله های کیا اسپورتیج کوشا خودرو که سال گذشته تا سقف یک میلیارد تومان در بازار سیاه معامله می شدند، اکنون به دلیل بدقولی کوشا خودرو در تحویل به موقع و افزایش بی منطق قیمت ها، حتی با یک دهم ارزش سابق هم خریداری ندارند. در تصاویر زیر، روند ریزش قیمت حواله های کیا اسپورتیج قابل مشاهده است. کیا اسپورتیج، خودرویی که زمانی جایگاه ویژه ای در بازار ایران داشت، حالا قربانی بی کفایتی عرضه کنندگان شده است. خریداران امروز دیگر تنها به نام یک خودرو دل نمی بندند؛ آنها به درستی به دنبال شرکتی هستند که خدمات پس از فروش قابل اعتمادی ارائه دهد. اما کوشا خودرو با عملکرد نامناسب خود در بدو شروع ارتباط با مصرف کنندگان، نه تنها این اعتماد را نابود کرده، بلکه به کل زنجیره واردات خودرو ضربه زده است. در این میان، سیاست گذاران نیز به دلیل ناتوانی در نظارت و تنظیم بازار زمینه ساز این بحران شده اند. ضروری است که نهادهای مسئول، به ویژه وزارت صمت، با جدیت وارد عمل شوند و با برنامه ریزی دقیق و برخورد قاطع با شرکت های متخلف این بدعهدی های مکرر را که اعتماد عمومی را به شدت خدشه دار کرده، ریشه کن کنند. ادامه این روند نه تنها بازار خودرو را فلج می کند، بلکه اعتبار نهادهای ناظر را بیش از پیش زیر سوال می برد. |