یکی از سؤالات جذاب برای هر راننده ای این است که کشیدن ترمز دستی در سرعت بالا چه بلایی سر خودرو می آورد؟ در گذشته که اکثر خودروها به ترمز دستی مکانیکی مجهز بودند، کشیدن آن در سرعت بالا باعث می شد تا چرخ های عقب خودرو قفل شوند. اکنون که خودروهای جدید از ترمز پارک برقی بهره می برند، وضعیت تا حدودی متفاوت است. به گزارش دیجیاتو، سیستم ترمز پارک برقی به طور مستقیم توسط کامپیوتر خودرو مدیریت می شود و فعال سازی آن تحت نظارت نرم افزارهای مختلف قرار دارد. آزمون ترمز پارک برقی توسط پلیس های آلمانی خوشبختانه این پرسش تنها برای کاربران ایرانی مطرح نیست. هفته گذشته، دو افسر پلیس در آلمان تصمیم گرفتند استفاده از ترمز پارک الکترونیکی حین حرکت خودرو را آزمایش کنند. خودروی آن ها به سرعت و به صورت کنترل شده متوقف شد و این دو گفتند که پس از کشیدن ترمز پارک، هر چهار ترمز و ترمز ضدقفل فعال شدند.  آزمایش در دنیای واقعی با سرعت بالا چندین یوتوبر در طول سال ها آزمایش های مشابهی انجام داده اند. سال گذشته، کانال روسی Garage 54 ترمز پارک الکترونیکی چندین خودروی جدید چینی و همچنین یک بی ام و سری 5 را درحال حرکت آزمایش کرد. همگی عملکرد تقریباً خوبی داشتند، اما توقف سری 5 زمان بیشتری طول کشید، چون ABS را درگیر نکرد. در سال 2019، کلیتوس مک فارلند آزمایش مشابهی را با کوروت C7 خودش انجام داد که در آنجا هم خودرو به طور ایمن و کنترل شده متوقف شد. دلیل اهمیت این موضوع چیست؟ در دنیای واقعی، شاید دلیل خاصی برای کشیدن ترمز پارک برقی وجود نداشته باشد. اما افسران پلیس آلمان در یک سناریو نشان می دهند که اگر راننده خوابش ببرد یا دچار یک حادثه پزشکی مثل حمله قلبی شود، سرنشین می تواند به وسیله ترمز پارک الکترونیکی خودرو را متوقف کند.  اگر خودروی شما دارای ترمز دستی قدیمی باشد، اوضاع به این خوبی پیش نخواهد رفت. احتمالاً کشیدن ترمز دستی چرخ های عقب را قفل می کند و در نتیجه ترمز ضدقفل درگیر نخواهد شد. |