فرارو- رولزرویس فانتوم، افسانه ای ترین خودروی لوکس جهان، صدسالگی خود را جشن می گیرد و به این مناسبت نمونه هایی برجسته از هر نسل این مدل را در نمایشگاه Pebble Beach Concours d’Elegance به نمایش خواهد گذاشت. به نقل از caranddriver، فانتوم از سال 1925 تاکنون نماد شکوه و اصالت رولزرویس بوده و با طولانی ترین تاریخچه در میان خودروهای لوکس جایگاه خود را تثبیت کرده است. اگرچه تولید فانتوم همیشه پیوسته نبوده، اما در دنیایی که خودروها به سرعت از رده خارج می شوند، دوام یک صدساله این خودرو واقعا شگفت انگیز است؛ خصوصا که بسیاری از فانتوم هایی که تاکنون تولیدشده اند، هنوز در حال استفاده هستند. کریس براونریج، مدیرعامل رولزرویس می گوید: ماموریت فانتوم تبدیل شدن به باعظمت ترین، خواستنی ترین و در عین حال راحت ترین خودروی جهان است. در طول یک قرن، فانتوم همواره خود را به روز کرده است. هر نسل جدید با الهام از سبک و فناوری زمان خود، تکامل یافته است. رولزرویس در هفته خودرو مونتری امسال، یک نمونه برجسته از هر نسل را به نمایش می گذارد. شش فانتوم کلاسیک واجد شرایط نیز در کلاس ویژه 100 سال فانتوم در نمایشگاه Pebble Beach Concours d’Elegance با یکدیگر رقابت خواهند کرد. در ادامه نسل های مختلف فانتوم را مرور خواهیم کرد: فانتوم I (1925 1931)  پیش از معرفی رسمی نام فانتوم، چند خودروی خاص با این نام عرضه شده بودند، اما اولین مدل رسمی با نام New Phantom در سال 1925 رونمایی شد. این مدل توسط Claude Johnson نام گذاری شد. فانتوم I با شاسی کوتاه یا بلند عرضه می شد؛ شاسی کوتاه برای سدان ها و لیموزین های راننده دار و شاسی بلند برای کوپه ها و کانورتیبل های اسپرت مناسب بود. این خودرو مجهز به موتور 6 سیلندر 7.7 لیتری و گیربکس چهار سرعته غیرهمگام بود و سیستم تعلیق آن شامل فنرهای نیمه بیضوی در جلو و فنرهای کنتلیور در عقب بود. برای پاسخ به نیاز بازار آمریکا، کارخانه ای در Springfield، ماساچوست ساخته شد که بیش از یک سوم تولید فانتوم I در آن انجام می شد. نمونه معرفی شده یکی از 21 دستگاه Ascot Phaeton تولید شده در این کارخانه است و با بدنه سفارشی Murphy Coachworks، آلومینیوم صیقل خورده، رینگ های 21 اینچی و شیشه های برقی عرضه شده است. فانتوم II (1929 1935)  در دوران رکود بزرگ، رولزرویس با بهبود شاسی و سیستم تعلیق، کیفیت سواری و هندلینگ فانتوم II را ارتقا داد تا با خودروهای لوکس آمریکایی رقابت کند. موتور 6 سیلندر 7.7 لیتری با سرسیلندر جدید، قدرت 120 اسب بخار را ارائه می داد و گیربکس چهار سرعته دستی نیز بهبود یافته بود. همچنین، مدل اسپرت Phantom Continental با فاصله محوری کوتاه تر و طراحی سبک تر و آئرودینامیک تر عرضه شد؛ این اولین رولزی بود که عملکرد را بر راحتی مطلق ترجیح می داد. فانتوم III (1936 1939)  در دهه 1930، رقابت در تولید خودروهای لوکس آمریکایی شدیدتر شد. در این زمان رولزرویس با بهره گیری از تجربیات خود در ساخت موتور هواپیما، فانتوم III را عرضه کرد. این خودرو به موتور V-12 هفت ونیم لیتری با قدرت 180 اسب بخار، سیستم تعلیق جلو مستقل و فرمان بهبود یافته مجهز شده بود و می توانست با سرعت 100 مایل بر ساعت حرکت کند. متأسفانه هنری رویس پیش از عرضه این خودرو درگذشت، اما نقش مهمی در طراحی آن داشت. فانتوم IV (1950 1956)  پس از توقف تولید خودرو در دوران جنگ جهانی دوم، رولزرویس فانتومIV برای سلطنت و روسای دولت طراحی کرد. تنها 18 دستگاه از این مدل ساخته شد و اغلب به شخصیت های برجسته ای مانند فرانکو، شاه ایران، امیر کویت، ملکه الیزابت دوم و پرنسس مارگارت فروخته شد. موتورهای 8 سیلندر 5.7 و 6.5 لیتری این خودروها، امکان حرکت طولانی با سرعت پایین را فراهم می کرد و برای رژه ها و مراسم رسمی ایده آل بود. نمونه ای از این مدل برای ملکه الیزابت و پرنس فیلیپ، با رنگ دوگانه قرمز و مشکی و بدنه سفارشی Hooper ساخته شده بود. این خودرو به مدت 43 سال در خدمت سلطنت بود و در دو مراسم عروسی سلطنتی نیز حضور داشت. فانتوم V (1959 1968)  فانتوم V همچنان در خدمت خانواده های سلطنتی، به ویژه در بریتانیا و مستعمراتش بود، اما رولزرویس در دهه 1960 نیز سفارش های ویژه ای از سلبریتی ها، به ویژه ستارگان موسیقی، پذیرفت. این مدل به موتور V-8 6.3 لیتری و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک ساختGM مجهز شده بود. از جمله خریداران مشهور می توان به جان لنون اشاره کرد که یکی از فانتوم ها را در 1964 با رنگی شبیه واگن رومانیایی و تجهیزات ویژه ای مانند گرامافون، تلفن خودرو، کاست پلیر و بلندگوهای خارجی سفارش داد و نمونه ای دیگر را در 1968 خرید تا با آلبوم سفید بیتلز همخوانی داشته باشد. فانتوم VI (1968 1990)  فانتوم VI آخرین نسلی بود که به شکل شاسی خام عرضه شد و می توانست بدنه ای سفارشی از سازندگان مستقل داشته باشد. طی 22 سال تولید، تنها 374 دستگاه از این مدل ساخته شد و در دهه 1980 فقط شش دستگاه تولید شد. این خودروها عمدتا لیموزین یا لاندولت های باشکوه و کلاسیک بودند. فانتوم VI اولین نسلی بود که از موتور V-8 6.75 لیتری معروف رولزرویس بهره می برد و دارای سیستم های تهویه و گرمایش به روز، تعلیق بادی و ترمزهای هیدرولیک دو سیلندر با فشار بالا بود. این ویژگی ها، سواری راحت و ایمنی بالا را برای خودروهای لوکس تضمین می کرد. فانتوم VII (2003 2017)  پس از یک وقفه ده ساله به دلیل بحران مالی، جدایی از بنتلی و مالکیت جدید توسط BMW، رولزرویس از فانتوم VII با طراحی کاملا جدید رونمایی کرد. طراح تنها مواردی مانند چرخ های بزرگ، جلوپنجره عمودی و نشان معروف Spirit of Ecstasy را مدنظر قرار داده بود. این مدل با موتور V-12 6.75 لیتری تویین توربو و تعلیق بادی تطبیقی، سواری راحت و قدرتمندی شبیه به یک SUV کامل ارائه می کرد. در طول زمان، نسخه های چهاردر با فاصله محوری طولانی، کانورتیبل (Drophead Coupé) و نهایتا Fixed Head Coupé به مجموعه اضافه شدند. نسخه Fixed Head اولین مدل با سقف Starlight Headliner بود و تنها 550 دستگاه فانتوم کوپه بین 2006 تا 2016 تولید شد. فانتوم VIII (2017 تا کنون)  فانتوم VIII با طراحی تکاملی معرفی شد و همچنان شکوه و ظرافت همیشگی رولزرویس را حفظ می کند. کابین این خودرو به امکانات پیشرفته ای مانند ماساژور برقی پا، ستون های C گرم شونده و گالری هنری روی داشبورد مجهز شده است. فانتوم VIII امکان سفارش بدنه های اختصاصی را فراهم کرده است. این خودرو قیمت نجومی دارد. |