صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
چهارشنبه، 22 مرداد 1404 - 10:41   
 آخرین خبرها
  آیا انتقال آب سد طالقان، تهران را از بی‌آبی نجات می‌دهد؟
  هشدار شهباز شریف به هند: حتی یک قطره آب پاکستان را نمی‌توانید بگیرید؛
  تأکید بر تحول دیجیتال ، حمایت از تولید و عبور از زیان انباشته
  مارال ترکمان ستاره فوتسال ایران در جام جهانی
  مستمری مرداد مددجویان واریز شد
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 30223صفحه نخست » اخبار مهمچهارشنبه، 22 مرداد 1404 - 09:30

حجم ضرر حذف کریدور زنگزور برای ایران چقدر است؟‌


حذف کریدور زنگزور با از بین بردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری سبب زیان سالانه 2.6 میلیارد دلار به اقتصاد ایران خواهد شد

کریدور زنگزور، مسیر استراتژیکی است که برای اتصال زمینی جمهوری آذربایجان به جمهوری خودمختار نخجوان از طریق استان سیونیک ارمنستان پیشنهاد شده است. این طرح در تابستان 2025 به صورت رسمی در توافقی بین امریکا، ارمنستان و آذربایجان مطرح و تاکید شد که این مسیر باید بدون مانع باشد.

به گزارش اعتماد؛ ایران مخالفت جدی با این کریدور دارد و آن را تهدیدی جدی برای منافع اقتصادی و امنیتی خود می داند. در این یادداشت، تمرکز بر تحلیل اقتصادی ابعاد این موضوع، بررسی فرصت های از دست رفته، نقش کریدور در تجارت و ترانزیت منطقه و ارزیابی خسارت های سالانه احتمالی ناشی از حذف ایران از این مسیر خواهد بود.

تجارت و ترانزیت ایران با منطقه

بر اساس آمار رسمی، روابط تجاری ایران و ارمنستان طی سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. در سال 2018 ارزش کل مبادلات تجاری دو کشور به حدود 364 میلیون دلار رسید که بالاترین میزان تا آن زمان بود. صادرات ایران به ارمنستان در همان سال حدود 269 میلیون دلار گزارش شده که عمدتا شامل گاز طبیعی، پتروشیمی، آهن و فولاد و محصولات ساختمانی بوده است.

روند صعودی تجارت ادامه یافته و در سال 2024 حجم تجارت دو طرف به حدود 737.4 میلیون دلار افزایش یافته است؛ تقریبا دو برابر رقم 2018. ایران سهم غالبی در این تجارت دارد و بیش از 70 درصد آن مربوط به صادرات ایران به ارمنستان است. در زمینه ترانزیت کالا، ایران نقش کلیدی در اتصال کشورهای آسیای میانه و حاشیه دریای خزر به بازارهای جهانی ایفا می کند. آمار گمرک ایران نشان می دهد که در سال 1403 خورشیدی، نزدیک به 21.9 میلیون تن کالا از خاک ایران عبور کرده است؛ رشد 22.5 درصدی نسبت به سال قبل. درآمد ترانزیتی ایران در این سال بالغ بر یک میلیارد دلار بوده و به طور متوسط به ازای هر تن کالا، حدود 50 تا 70 دلار درآمد کسب کرده است. این ظرفیت و درآمد قابل توجه، یکی از محورهای اقتصادی مهم کشور به شمار می آید.

فرصت های بالقوه و محدودیت ها

ایران از سال ها قبل برنامه ریزی کرده بود تا با ایجاد کریدورهای منطقه ای مانند کریدور بین المللی خلیج فارس-دریای سیاه موقعیت ترانزیتی خود را به شدت توسعه دهد. این طرح ها می توانستند هزینه حمل کالا را تا 40-30 درصد کاهش داده و زمان انتقال را به طرز چشمگیری کوتاه کنند.

به علاوه، بهره برداری از زیرساخت های ریلی و بنادر جنوبی کشور، زمینه ای مناسب برای افزایش صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا فراهم می آورد. با این حال، محدودیت های تحریمی، مشکلات تامین مالی و عدم تکمیل پروژه های راه آهن (مانند خط راه آهن رشت آستارا و اتصال ریلی به ارمنستان) باعث شده است که ایران نتواند از ظرفیت کامل این مسیرها بهره برداری کند. هزینه احداث زیرساخت های ریلی لازم بیش از 3.5 میلیارد دلار برآورد شده که تاکنون تامین نشده است.

ابعاد ژئوپلیتیکی و تهدیدهای امنیتی

امضای توافقنامه ایجاد کریدور زنگزور، بدون هماهنگی ایران و با حمایت امریکا، تهدیدی جدی برای منافع منطقه ای و امنیت ملی کشور محسوب می شود. این کریدور به نوعی ایران را از حلقه ترانزیتی اصلی در منطقه خارج و جایگاه استراتژیک ایران در مسیرهای تجاری و انرژی را تضعیف می کند. حذف ایران از این مسیر، علاوه بر خسارت اقتصادی، بر نفوذ سیاسی کشور در قفقاز و خاورمیانه نیز تاثیر منفی خواهد داشت.

وضعیت تردد کامیون ها

مجموع تردد کامیون در هر روز در مرز نوردوز عددی بین 150 تا 200 کامیون برای صادرات ایران به ارمنستان است. مرز نوردوز، مسیر اصلی ترانزیتی ایران و ارمنستان است. از این تعداد کامیون هم که عرض کردم بین 150 تا 200 حدود 70 تا 75 کامیون حامل سوخت هستند. همچنین روزانه 60 تا 70 کامیون ارمنستانی نیز برای ترانشیپمنت (انتقال بار) وارد خاک کشور می شود. با اجرایی شدن کریدور زنگزور، سالانه تقریبا 43,000 کامیون از مسیر ایران حذف می شوند.

سالانه میزبان عبور حدود 43,000 کامیون ترکیه ای است که از مسیر ایران به آسیای میانه می روند. اگر کریدور زنگزور کامل شود، ترکیه قادر خواهد بود برای ترانزیت به آسیای میانه از آن استفاده کند بدون نیاز به عبور از خاک ایران. بنابراین این رقم، معادل تعداد کامیون هایی است که ایران ممکن است از دست بدهد. این کاهش قابل توجه در تردد کامیون ها نشانگر بخشی از زیانی است که ایران از ظرفیت ترانزیتی خود متحمل خواهد شد، بخشی که در اقتصاد ملی و درآمدهای ترانزیتی تاثیرگذار خواهد بود.

فرصت های از دست رفته

ایران هم اکنون سالانه حدود 1 تا 1.5 میلیارد دلار درآمد مستقیم از ترانزیت کالا به دست می آورد که این رقم می تواند با تکمیل زیرساخت ها و توسعه مسیرها تا 2 میلیارد دلار افزایش یابد. بررسی های بلندمدت نشان می دهد که طی 15 سال گذشته ایران در مجموع بین 20 تا 25 میلیارد دلار فرصت اقتصادی را به دلیل عدم بهره برداری کامل از ظرفیت های ترانزیتی و تجاری از دست داده است؛ معادل متوسط سالانه 1.5 میلیارد دلار.

اگر کریدور زنگزور اجرایی و ایران از این مسیر کنار گذاشته شود، حداقل 20 تا 30 درصد از درآمد ترانزیتی فعلی خود را از دست خواهد داد. به عبارتی، زیان مستقیم ترانزیتی حدود 300 میلیون دلار در سال خواهد بود. علاوه بر این، فرصت های سرمایه گذاری و تجاری که می توانست نصیب کشور شود، از دست خواهد رفت که به تنهایی معادل سالانه 1.5 میلیارد دلار است. هزینه های ثانویه شبکه ای نیز زیان ها را افزایش می دهد و در مجموع تخمین زده می شود که ایران سالانه حدود 2.6 میلیارد دلار خسارت خواهد دید.

پیامدهای ملموس بر اقتصاد

کاهش درآمدهای گمرکی و خدمات ترانزیتی
افت صادرات غیرنفتی به بازارهای مهم اروپایی و آسیایی
کاهش جذابیت سرمایه گذاری در زیرساخت های حمل و نقل
تشدید وابستگی به مسیرهای جایگزین تحت کنترل رقبای منطقه ای مانند ترکیه و آذربایجان
پیشنهادات برای حفظ و توسعه سهم ایران در کریدورهای ترانزیتی
تسریع در تکمیل و توسعه زیرساخت های ریلی و بندری کشور
دیپلماسی فعال برای حفظ سهم ترانزیتی با کشورهای همسایه و بازیگران منطقه ای
ارتقای خدمات لجستیکی و کاهش هزینه های عملیاتی و گمرکی
جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای پروژه های زیرساختی با تضمین های قانونی
برنامه ریزی ملی برای توسعه کریدورهای جایگزین و تقویت همکاری های منطقه ای

سخن پایانی

حذف کریدور زنگزور از معادلات منطقه ای، زیانی قابل توجه معادل سالانه 2.6 میلیارد دلار به اقتصاد ایران وارد می کند. این عدد نمایانگر مجموع زیان های مستقیم ترانزیتی، فرصت های سرمایه گذاری از دست رفته و هزینه های ثانویه شبکه ای است. راهکارهای پیشنهادی می تواند بخشی از این خسارت را جبران کند و ایران را به مسیر توسعه پایدار اقتصادی بازگرداند. زمان اقدام و اراده سیاسی در این زمینه حیاتی است.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
هشدار شهباز شریف به هند: حتی یک قطره آب پاکستان را نمی‌توانید بگیرید؛
  هشدار شهباز شریف به هند: حتی یک قطره آب پاکستان را نمی‌توانید بگیرید؛
نخست‌وزیر پاکستان با تکیه بر صدور رأی دادگاه لاهه به نفع پاکستان درباره اینکه هند از تعلیق یک‌جانبه «معاهده آب‌های سند» منع شده است، هشدار داد که دهلی نمی‌تواند حق‌آبه پاکستان از رودخانه سند را نقض کند.
بازار گوشت نفس کشید؛ گرانی منتفی شد
  بازار گوشت نفس کشید؛ گرانی منتفی شد
وزیر کشاورزی از عرضه نهاده‌های دامی با قیمت مصوب قبل خبر داد و گفت افزایش قیمت 30 درصدی منتفی است
بهترین باتری خودرو در بازار / برای هر خودرو چه باتری بخریم؟
  بهترین باتری خودرو در بازار / برای هر خودرو چه باتری بخریم؟
به گزارش اقتصادآنلاین، وجود برندهای متنوع با محصولات گوناگون انتخاب بهترین باتری برای خودرو را به کاری دشوار تبدیل کرده است، انتخاب باتری مناسب یکی از عوامل اساسی برای تضمین عملکرد بهینه و ایمنی خودرو به شمار می‌رود و نیازمند توجه ویژه است.
رانندگی بدون گواهینامه چه پیامدهایی دارد؟
  رانندگی بدون گواهینامه چه پیامدهایی دارد؟
سرهنگ عزیزالله دستوار، رییس پلیس راهور استان یزد، گفت: « براساس ماده 723 قانون مجازات اسلامی، درصورتی که فردی بدون گواهینامه اقدام به رانندگی کند،
با اعتراف مردهمسرکش، استخوان‌های مقتول بعد از 12سال کشف شد
  با اعتراف مردهمسرکش، استخوان‌های مقتول بعد از 12سال کشف شد
«متهم که تصور نمی‌کرد بعد از گذشت 12سال، کسی پیگیر ماجرای جنایت او باشد، وقتی اسناد و مدارک مستند پلیس را دید دیگر چاره‌ای جز بیان حقیقت نیافت و در اعترافاتی تکان دهنده از ماجرای قتل همسرش رازگشایی کرد.
قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
  قیمت روز خودرو | جدول جدید امروز
آخرین قیمت روز انواع خودرو داخلی و وارداتی به‌همراه نوسانات بازار، تحلیل روندها و مقایسه مدل‌ها را اینجا ببینید.
چرا ترامپ و اطرافیانش این‌همه بیت کوین می‌خرند؟
  چرا ترامپ و اطرافیانش این‌همه بیت کوین می‌خرند؟
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از رمزارز نیوز، دیوید بیلی، مشاور دونالد ترامپ در حوزه بیت‌کوین، اعلام کرده قصد دارد طی هفته جاری حدود 762 میلیون دلار بیت‌کوین خریداری کند.
لیست اجاره خانه در عظیمیه کرج / برای رهن و اجاره آپارتمان در عظیمیه چقدر باید هزینه کنیم؟ + جدول مرداد 1404
  لیست اجاره خانه در عظیمیه کرج / برای رهن و اجاره آپارتمان در عظیمیه چقدر باید هزینه کنیم؟ + جدول مرداد 1404
به گزارش سرویس مسکن اقتصادآنلاین، نرخ‌های بازار اجاره مسکن در عظیمیه کرج نشان‌ دهنده تنوع قابل‌ توجه در میزان ودیعه و اجاره است. آمار نشان می‌دهد که بازار اجاره مسکن در عظیمیه همچنان با فاصله قیمتی قابل‌ توجه بین واحدهای لوکس و معمولی روبه‌رو است،
تصویر؛ استوری کنایه‌آمیز کنعانی‌زادگان پس از قهرمانی تراکتور در سوپرجام
  تصویر؛ استوری کنایه‌آمیز کنعانی‌زادگان پس از قهرمانی تراکتور در سوپرجام
مدافع پرسپولیس برای تیم‌های دیگر قرمزپوش کری‌خواند.
ببینید؛ بستنی مخصوص حیوانات برای مقابله با موج گرما
  ببینید؛ بستنی مخصوص حیوانات برای مقابله با موج گرما
باغ‌وحش رم در اقدامی ابتکاری برای مقابله با موج گرمای کم‌سابقه، حیوانات خود را با وعده‌های غذایی منجمد مانند گوشت و ماهی یخ‌زده و میوه‌های خنک پذیرایی می‌کند.
صورت جدید تحریم ثانویه ترامپ علیه ایران؛ تهدید آمریکا چقدر جدی است؟
  صورت جدید تحریم ثانویه ترامپ علیه ایران؛ تهدید آمریکا چقدر جدی است؟
تهدید ایالات‌متحده به وضع تعرفه 500 درصدی بر فرآورده‌های پالایشی چینی، در سطح ظاهر، اقدامی اقتصادی برای محدودسازی تجارت نفت ایران است؛ اما در سطح ژرف‌تر،
دالان وحشت یا کریدور صلح؟
  دالان وحشت یا کریدور صلح؟
برخلاف برخی گزارش‌ها و ادعاها، آنچه جمعه شب در واشنگتن امضا شد، یک پیمان نهایی صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان نبود، بلکه اعلام آمادگی برای امضای نهایی توافقنامه صلح بود و به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ایران «پاراف پیش‌نویس پیمان صلح» بود.
  پربیننده ترین اخبار       
  عکس| واکنش خداداد عزیزی به قهرمانی تراکتور مقابل استقلال
  مدیرعامل بعدی استقلال تقریبا مشخص شد
  خبر فوری شبانه برای کارمندان / ساعت کاری ادارات فردا چهارشنبه 22 مرداد 1404 تغییر کرد
  فیروز کریمی: پرسپولیسی‌ها تجمع می‌کنند تا رقبا بازیکن نخرند!
  خسته‌ شده‌ام، امروز از استقلال بروم بهتر از فردا است
  درخواست مس برای جذب چند بازیکن پرسپولیس
  جزییات اعتبار 10 میلیون تومانی برای بازنشستگان و فرهنگیان بازنشسته
  زنگ خطر سهم 40 درصدی صندوق‌های اهرمی در بورس تهران
  شرایط جدید فروش اقساطی پراید وانت / با حدود 150 میلیون پراید وانت صفر بخرید! + جدول مرداد 1404
  MRI تکلیف ستاره استقلال را مشخص می‌کند
  جدول زمانبندی واریز حقوق بازنشستگان در مرداد 1404
  خطای هند سامان فلاح را از نزدیک دیدم و آن صحنه پنالتی بود
  خبر تازه از تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت
  کیهان: چرا صداوسیما نقشه آب شرب تهران را پخش کرد؟
  علیرضا بیرانوند به جشن قهرمانی می‌آمد، محرومیتش بیشتر می‌شد
  پاسخ تکراری کیهان به سوال پزشکیان درباره مذاکره
  مورد خاص فرشاد احمدزاده در پرسپولیس
  انتشار اولین تصویر از علی لاریجانی در بیروت
  خبر خوش مجلس برای مردم/ اجرای طرح کالابرگ الکترونیک تصویب شد
  قانون جدید پرداخت مالیات در سال 1404 / مودیان مالیاتی بخوانند
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved