آمار تولید خودروسازان بزرگ کشور و همچنین برخی از خودروسازان خصوصی از ابتدای امسال تا 18 خردادماه امسال منتشر شد. بر این اساس بین چهار خودروساز خصوصی، دو شرکت با رشد تولید و دو شرکت با کاهش تیراژ مواجه بوده اند.البته این آمار مستقیما توسط وزارت صمت منتشر نشده است. به گزارش دنیای اقتصاد، درحالی که معاون برنامه ریزی، نوآوری و هوشمندسازی وزارت صمت در اوایل اردیبهشت ماه اعلام کرده بود اطلاعات صنعتی بار دیگر در دسترس عموم قرار گرفته است؛ اما بررسی سامانه رسمی وزارتخانه نشان می دهد آخرین گزارش آماری منتشرشده در خصوص وضعیت صنعت، به ماه ها پیش بازمی گردد و از آن زمان تاکنون اطلاعات جدیدی در این خصوص منتشر نشده است. با این وجود از برخی راه های فرعی می توان به اعداد و ارقامی در مورد وضعیت صنعت خودرو رسید، برای مثال روز گذشته ایران خودرو در طی یک گزارش تبلیغاتی که در برخی از رسانه ها منتشر شده از آمار تولید خودروسازان از ابتدای سال تا 18 مرداد رونمایی کرده است. بر این اساس، در این بازه زمانی، ایران خودرو 189 هزار و 154 دستگاه خودرو تولید کرده که در مقایسه با 183 هزار و 155 دستگاه مدت مشابه سال قبل، 5 هزار و 999 دستگاه افزایش معادل 3.2 درصد رشد را ثبت کرده است. دومین خودروساز کشور نیز با تولید 115 هزار و 371 دستگاه در بازه زمانی یادشده نسبت به 171 هزار و 769 دستگاه سال قبل، کاهش 33 درصدی را تجربه کرده است. در این گزارش گریزی هم به تغییرات تیراژ برخی خودروسازان خصوصی زده شده است. بر این اساس بهمن موتور از ابتدای امسال تا هجدهم مردادماه سه هزار و 871 دستگاه خودروی بیشتری نسبت به مدت مشابه سال 1403 تولید کرده که حاکی از رشد 54 درصدی این رقم است. آرین پارس موتور نیز در بازه زمانی مونتاژ خود را افزایش داده و رشد 40 درصدی و 648 دستگاهی را به نام خود ثبت کرده است. از بین دیگر خودروسازان خصوصی نیز مدیران خودرو با افت 35.2 درصدی و کرمان موتور با افت 2 درصدی مواجه شده اند. همان طور که مشخص است در این آمار بسیاری از جنبه های تولید خودروسازان مشخص نیست برای مثال تنها میزان رشد یا افت تولیدات مونتاژکاران مورد اشاره قرار گرفته است. با این حال اگر سیاستگذاران خود در راستای شفاف کردن آمارهای خودرویی از جمله تولید گام بردارند، می توان به تصویر دقیق تری از صنعت خودروی کشور رسید. علاوه بر این راه های فرعی که گه گاهی امکان دسترسی به آنها وجود دارد و در غیاب آمار رسمی، فعالان صنعت خودرو و رسانه ها ناگزیر به استناد به گزارش های بورسی خودروسازان که در سامانه کدال منتشر می شود، هستند. با این حال، این گزارش ها تنها به اطلاعات مالی و تولیدی شرکت های مادر مانند ایران خودرو و سایپا محدود بوده و تصویر جامعی از عملکرد گروه های خودروسازی ارائه نمی دهند. این اطلاعات ناقص می تواند منجر به تصویری از صنعت خودرو شود که از واقعیت های خودروسازی فاصله قابل توجهی دارد. در بلندمدت این موضوع می تواند مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. وزارت صمت برخلاف وعده های ابتدای سال جاری، گام موثری برای بازگرداندن شفافیت آماری برنداشته و همچنان مسیر محدودسازی جریان اطلاعات ادامه دارد.البته ابهام آماری به خصوص در حوزه خودرو مسبوق به سابقه است و در سال هایی که کمیت و کیفیت خودرو نزولی می شود سیاستگذاران چندان تمایلی به انتشار اعداد و ارقام ندارند؛ چرا که انتشار آنها الزامات پاسخگویی صنعتی همچون خودرو را به همراه خواهد داشت. |