فرارو دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ دو مدل از یک خودرو هستند که تفاوت های کلیدی آن ها بر کارایی و عملکردشان تأثیر مستقیم می گذارد. به گزارش فرارو؛ اگر دنبال قدرت بیشتر، ظاهر اسپرت و امکانات لوکس هستید و مصرف سوخت برایتان بی اهمیت است باید دیگنیتی پرستیژ را بخرید و اگر کاربردی بودن، مصرف و قیمت پایین در اولویت قرار دارد، چاره ای جز انتخاب دیگنیتی پرایم وجود ندارد. دیگنیتی محصول دانگ فنگ چین است و در ایران توسط گروه بهمن مونتاژ و عرضه می شود. طراحی جذاب کوپه مانند یکی از دلایل محبوبیت این خودرو به حساب می آید. نسخه اولیه دیگنیتی با نام پرایم شناخته شد و سپس نسخه قدرتمندتر و با آپشن های بیشتر به نام پرستیژ از راه رسید. با این حال فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ خیلی بیشتر از تفاوت 700-600 میلیونی موجود در فاکتور فروش است. موتور و گیربکس؛ قلب تپنده دیگنیتی پرایم و پرستیژ چه تفاوت هایی دارد؟ تمایز بین این دو مدل، در بخش فنی و مکانیکی زیاد است. برای درک کامل فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ باید بدانیم دیگنیتی پرایم مجهز به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ شده که حداکثر 147 اسب بخار قدرت و 220 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این ارقام عملکردی استاندارد برای نیازهای روزمره به حساب می آید. گیربکس ماشین از نوع CVT انتخاب شده است که تعویض دنده ها را به صورت پیوسته و بدون وقفه انجام می دهد. این مکانیزم برای بهینه سازی مصرف سوخت و نرمی در رانندگی طراحی شده اما در شتاب گیری معمولا ناامیدکننده ظاهر می شود. با توجه به نسبت قدرت به وزن، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت دیگنیتی پرایم حدود 12 تا 13 ثانیه تخمین زده می شود. با این حال خیلی ها این عملکرد را برای یک خودروی کراس اوور شهری قابل قبول می دانند. دیگنیتی پرستیژ از موتور 2.0 لیتری توربوشارژ بهره می برد که قدرت آن به 228 اسب بخار و گشتاوردش به 355 نیوتن متر می رسد. این افزایش توان به میزان 55 درصد نسبت به مدل پرایم، برتری محسوس پرستیژ در بخش عملکرد را نشان می دهد. گیربکس از نوع 6 سرعته اتوماتیک (AT) انتخاب شده است. این نوع گیربکس با تعویض دنده سریع، حس اسپرت تری در رانندگی ایجاد می کند و از هماهنگی بهتری با موتور قدرتمند برخوردار است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت پرستیژ به لطف همین ویژگی در محدوده 8 تا 10.5 ثانیه قرار می گیرد. نتیجه: از منظر عملکرد مکانیکی، دیگنیتی پرستیژ با قدرت و گشتاور بالاتر و گیربکس کارآمدتر، یک سیستم پیشرانه به مراتب برتر ارائه می دهد. مدل پرایم برای کاربرانی که به دنبال عملکرد حداکثری نیستند، کفایت می کند. طراحی و امکانات؛ جزییات ظاهری و امکانات رفاهی کدام یک برتر است؟  در بخش طراحی و امکانات، اگرچه هر دو مدل از یک پلتفرم و ساختار کلی بهره می برند اما جزییات تفاوت ها را رقم می زند و کمک می کند فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ را بهتر متوجه شویم. هر دو مدل کراس اوور کوپه هستند اما دیگنیتی پرستیژ با رینگ های جدید و سیستم اگزوز واقعی، تلاش کرده ظاهری تهاجمی تر و اسپرت تر از خود به نمایش بگذارد. این تغییرات، ماهیتی زیبایی شناسانه دارند. به این معنی که بحث سلیقه وسط می آید و ممکن است دیدگاه کاربران با هم فرق کند. این خودرو را به دو سراگزوز واقعی در هر طرف مجهز کرده اند که برخلاف پرایم با صرفاً یک سراگزوز تزیینی، ظاهری زیبا و اسپرت رقم می زند. در بخش طراحی داخلی و امکانات، اشتراکات زیاد است. امکانات رفاهی اصلی مانند نمایشگر لمسی، دوربین 360 درجه، سقف پانوراما و سیستم ورود بدون کلید در هر دو مدل وجود دارد. سیستم انتقال قدرت، ویژگی انحصاری پرستیژ است و تمایزات را رقم می زند. در این خودرو، دسته دنده الکترونیکی یا جویستیک جایگزین دسته دنده مکانیکی در پرایم شده و کاری کرده تافضای کنسول میانی بهینه سازی شود و تجربه ای مدرن را رقم بخورد. پرستیژ علاوه بر گرمکن صندلی های جلو، به سیستم سردکن نیز مجهز است که در شرایط آب و هوایی گرم امکانی کاملا کاربردی به نظر می رسد. همچنین با افزودن امکاناتی چون رادار نقطه کور (BSM) و کیسه های هوای پرده ای، استاندارد ایمنی را ارتقا دهند. شارژر بی سیم تلفن همراه نیز یک آپشن رفاهی اضافی است که در پرایم وجود ندارد. در پرستیژ، علاوه بر چهار کیسه هوای جلو، کیسه های هوای پرده ای نیز وجود دارد که تعداد کیسه های هوا را به شش عدد می رساند و ایمنی سرنشینان عقب را به میزان چشمگیری افزایش می دهد. راننده همچنین به سیستم های پیشرفته کمک راننده مانند رادار نقطه کور و سیستم هشدار خروج از خط دسترسی دارد. نتیجه : دیگنیتی پرستیژ با ارائه امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر، از جمله سیستم های کمک راننده و کیسه های هوای بیشتر، یک گام از مدل پرایم جلوتر است. این امکانات به طور عینی، راحتی و امنیت را برای سرنشینان افزایش می دهند. بالاخره دیگنیتی پرایم بخریم یا پرستیژ؛ جمع بندی نهایی فرق بین دیگنیتی پرایم و پرستیژ را باید بر اساس تحلیل هزینه-فایده انجام داد. مدل پرایم برای کاربرانی که به یک خودروی با طراحی جذاب، امکانات رفاهی مناسب و عملکرد فنی متوسط نیاز دارند و مصرف سوخت برایشان یک فاکتور مهم است، انتخاب معقولی است. عملکرد فنی آن برای رانندگی در محیط های شهری و جاده ای تقریبا کافی است. مدل پرستیژ اما برای افرادی که اولویتشان قدرت موتور، شتاب بالا، سیستم های ایمنی پیشرفته و امکانات رفاهی کامل است، گزینه برتر محسوب می شود. افزایش قیمت این مدل با افزایش محسوس در عملکرد، ایمنی و امکانات قابل توجیه است. جدول مقایسه؛ تفاوت دیگنیتی پرستیژ و پرایم ویژگی ها | دیگنیتی پرایم | دیگنیتی پرستیژ | موتور | 1.5 لیتری توربوشارژ | 2.0 لیتری توربوشارژ | حداکثر قدرت | 147 اسب بخار | 228 اسب بخار | حداکثر گشتاور | 220 نیوتن متر | 355 نیوتن متر | گیربکس | CVT با شبیه ساز 6 دنده | 6 سرعته اتوماتیک (AT) | شتاب صفر تا 100 | حدود 12 تا 13 ثانیه | حدود 8 تا 10.5 ثانیه | مصرف سوخت | 7.3 لیتر ترکیبی | 8.3 لیتر ترکیبی | اندازه رینگ | 18 اینچ | 20 اینچ | سیستم اگزوز | اگزوز یک سر تزیینی | اگزوز واقعی دو سر در هر طرف | دسته دنده | مکانیکی سنتی | الکترونیکی (جویستیک) | سردکن صندلی جلو | ندارد | دارد | شارژر بی سیم | ندارد | دارد | کیسه هوا | 4 عدد (جلو و جانبی) | 6 عدد (جلو، جانبی و پرده ای) | سیستم کمکی راننده | کروز کنترل، سنسور پارک عقب و جلو، کنترل پایداری، سنسور کنترل در سربالایی و سراشیبی، دوربین 360 درجه | + رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، هشدار ترافیک در عقب | |