نیسان آبی یا همان بارکش نجیب از دید مدیران زامیاد زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا، سالهاست که درگیر مشکلات در طراحی است که آن را به معضلی برای جادهای کشور، سازمان استاندارد و … کرده است. سایپا و زامیاد در دوره های مختلف سعی کرده اند که این خودرو اصلاح کنند ولی به دلایل کیفی و طراحی، طرح های جدید نتوانستند پا در جای پای نیسان همیشه آبی بگذارند. به گزارش آخرین خودرو، شوکا و پادار و پادرا پلاس ها آمدند ولی نتوانستند در صورت خالی شدن جای نیسان آبی کمبودش را پر کنند. نیسان آبی در ایران ریشه ای چند دهه ای دارد، به گفته برخی از منابع ورود به ایران این خودرو که نسل سوم نیسان جونیور است به سالهای پایانی دهه 40 برمی گردد و اولین نیسان ها در کارخانه زامیاد تولید شدند. این خودرو به دلیل حمل بعضا تا دو برابر تناژ تعیین شده، شاسی های محکم و زنگ نزن، کیفیت سخت بالا در طول دهه ها یکی از سردم دارن حمل و نقل سبک و سنگین در حد خود بود. با رسدین به دهه 90 کم کم نیاز به جای گزینی این خودرو احساس شد و سازمان استاندارد قلم گیر دادن هایش را به سمت این وانت زحمت کش نشانه گرفت و شرکت سایپا یا با حل ایراد یا متوسل شدن به اینکه این خودرو جای گزینه ندارد و معیشت بسیاری از افراد از آن تامین می شود ار متوقف شدن خطوط تولید آن در زامیاد جلوگیری کرد. اما با رسیدن به سال 1404 سخت گیرانه تر شدن استاندارد ها هر آن خبری از توقف تولید نیسان آبی به گوش می رسد. قیمت کارخانه محصولات سایپا. در این مطلب ما با استفاده از ابزار های ویرایش تصویر ری دیزاین را برای این خودرو متصور بوده است که در ادامه به برسی آن خواهیم پرداخت. برسی تغییرات داخلی و خارجی فیس لیفت نیسان آبی   از اصلی ترین ایرادات استاندارد در نیسان آبی مشکلات در طراحی در بخش جلوی خودرو بوده که مانع دریافت استاندارد عابر پیاده این خودرو می شود. طراح ما سعی بر این داشته با تعویض قطعاتی همانند سپر، چراغ ها، جلوپنجره و … زوایایی تیز خودرو را به حداقل کاهش دهد. با وجود سپر جدید مقداری ارتفاع خودرو کاهش یافته که به تایید گرفتن استاندارد عابر پیاده این خودرو می افزاید. در جلوپنجره این خودرو سعی بر این شده که ابعاد در اندازه بزرگی باشد که موتور نیسان آبی تاب آوری بیشتری در مقابل محیط گرم ایران داشته باشد.   در نمای جانبی این خودرو دچار تغییرات گسترده ای نشده و فقط اضافه شدن فلاپ های برای حفاظت از بدنه و القای جلوی عضلانی تر به چشم می خورد. در نمای عقب برای هماهنگی بیشتر طراحی بخش جلوی خودرو خطوط بر روی درب محل بار که قبلا نوشته زامیاد بر آن برجسته شده بود حذف شده اند. چراغ ها به نمونه ای با گرافیک بالا تر تعویض شده اند که القای حس مدرن بودن بیشتر را به بیننده می دهد.   در داخل کابین تغییرات گسترده فقط در بخش داشبورد بوده است. دیگر از آن داشبورد نیمه فلزی خبر نیست و مالتی مدیای در حد نیاز یک خودرو باری فقط برای دید به بخش عقب استفاده شده است. رودی های این خودرو نیز با نمونه ای جدید تعویض شده اند کابین این خودرو را از سادگی خارج کرده است. در کل تغییرات در این خودرو را می توان کارساز برای دریافت استاندارد ها جدید در نظر گرفت اما این خودرو ملزم به تقویت برخی از بخش ها است و باید کابین از لحاظ ایمنی، ارگونمی و … ارتقاء یابد.      مشخصات فنی نیسان آبی موتو نیسان آبی 2400 سی سی حجم دارد و می تواند 100 اسب بخار در کنار 190 نیوتن متر گشتاور تولید کند که توسط گیربکسی 5 سرعته به چرخ های عقب انتقال یابد. پیشرانه این خودرو به دلیل گشتاور بالایی که دارد این خودرو را به غولی آهنی تبدیل کرده است اما معایبی نیز برای این موتور باید عنوان کرد؛ 8 سوپاپ بودن، کیفیت پایین تر در نمونه های جدید، مصرف سوخت حساب نشده و…. این خودرو با تمام معایبی که دارد یکی از محبوب ترین خودروها در کلاس خود است و بظر نی رسد که رانندگان هیچ وانت دیگری از سایپا را به انداره این خودرو قبول ندارند. |