صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
سه شنبه، 21 مرداد 1404 - 18:34   
 آخرین خبرها
  معرفی ستاره‌های گران قیمت الدحیل در پلی‌آف نخبگان
  ورزشگاه بازی تراکتور-استقلال در هفته اول لیگ مشخص شد
  قیمت طلا وارد کانال 9.000.000 تومان شد / تغییر ناگهانی قیمت طلا 18 عیار امروز 21 مرداد 1404 
  پوتین پیروزمندانه با ترامپ مذاکره می‌کند
  جدول قطعی برق تهران و استان‌ها امروز دوشنبه 20 مرداد 1404+ نقشه
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 29203صفحه نخست » آخرین اخبار    یکشنبه، 19 مرداد 1404 - 10:30

حمله تازه فراستی: دوران پژمان جمشیدی دیگر تمام شده!


«در جشنواره فجر سال گذشته گفتم که دوره پژمان جمشیدی در سینمای ایران سر آمده و آغاز پایانش است! دلیلش این است که وقتی در جشنواره دیدمش رسیدم خدمتش و با او سلام و علیک کردم!»

دومین قسمت از فصل دوم برنامه کات با اجرای مسعود فراستی به نقد و بررسی فیلم سینمایی زن و بچه اختصاص داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، سعید مروتی، روزنامه نگار و منتقد سینما در این برنامه این فیلم را که به همراه فیلم جعفر پناهی نماینده ایران در فستیوال کن بود، نقد کرد. در این گزارش مشروح سخنان مسعود فراستی و سعید مروتی را می خوانید.

اگر به کسی برخورده خوشا به حالش!

پیش از آغاز این برنامه در بخش رصد اخبار هفته گذشته، مسعود فراستی گفت: اجاره نشین های تهران تنها 6 درصد آب را مصرف می کنند و این بی انصافی است که از آن ها بخواهیم در مصرف آب صرفه جویی کنند! من از آقای پزشکیان متشکرم که برنامه ای برای آن 94 درصد ندارد! همچنین از خانم مهاجرانی، سخنگوی دولت تشکر می کنم که گفتند برای جلوگیری از مصرف آب از تهران بروید! این بی برقی و بی آبی فاجعه است!

اوجی، تهیه کننده و بازیگر هم نقد پیرپسر را هفته گذشته دید و گفت صورت من جای یک مشت کم دارد! آن هایی که این را می گویند شوخی می کنند. اگر به کسی برخورده است، خوشا به حالش! یک خورده خودش را تکان بدهد!

فراستی: دوره پژمان جمشیدی در سینمای ایران سرآمده

فراستی گفت: در جشنواره فجر سال گذشته گفتم که دوره پژمان جمشیدی در سینمای ایران سر آمده و آغاز پایانش است! دلیلش این است که وقتی در جشنواره دیدمش رسیدم خدمتش و با او سلام و علیک کردم!

سعید روستایی بینش منسجم ندارد؟!

مروتی در ابتدای نقد و بررسی فیلم زن و بچه گفت: پیش از اینکه درباره فیلم صحبت کنیم اشاره ای به سعید روستایی کنیم که تقریباً 10 سال پیش با فیلم ابد و یک روز به جشنواره سی و چهارم آمد و پدیده آن جشنواره شد و 9 سیمرغ گرفت. با جوایزی که گرفت و فیلم اولی بود، خیلی ها را یاد پرده آخر واروژ انداخت که 9 سیمرغ گرفت. اما نتیجه اش این شد که واروژ کریم مسیحی به نظر من به قدری دچار وسواس شد و البته بار سنگین آن همه جایزه، دلیلی بود تا دیگر او فیلم نسازد و عملاً با فاصله 20 سال تنها یک فیلم ناموفق ساخت.

فراستی یادآور شد: دلیلش قدری هم به خاطر بیماری اش بود. و مروتی ادامه داد: آن میزان جایزه وقتی به فیلم اول یک کارگردان داده می شود، شاید فکر کند که دفعه بعد باید چه کار کند وقتی همه جوایز ممکن را در داخل ایران به دست آورده. آن فیلم پرفروش شد. فارغ از اینکه ما دوست داشته باشیم یا نه. آن نگاه اجتماعی و تجربه زیسته سعید روستایی هم بارز بود.

به نظر می رسید که فیلمساز در ابد و یک روز آن محله و آن نوع زندگی را می شناسد و حتی گویی با آن ها زندگی کرده و خیلی هم روی غریزه و حس متکی است. مساله این است که وقتی خیلی روی غریزه و حس تکیه می کنید، در فیلم های بعدی ممکن است کم بیاورید و به تکرار بیفتید. برای بسیاری از کارگردان ها این اتفاق افتاده.

درباره روستایی به نظرم فیلم دوم بهتر بود. متری شش و نیم منسجم تر از ابد یک روز بود. فقط یک نکته در آن فیلم وجود داشت که در فیلم های بعدی هم نشانه هایش را می بینیم. اینکه اگر کارگردان بینش دقیق و منسجمی نداشته باشد، ممکن بود، او فیلمی بسازد که نیمه اولش یک لحن داشته باشد و نیمه دوم به چیز دیگری تبدیل شود.

در متری شش و نیم نیمه اول راست است و نیمه دوم وقتی قهرمان عوض می شود، فیلم چپ می شود و یک حالت عدالت خواهی پیدا می کند که به بخش اول اصلاً نمی خورد. به نظرم این موضوع محصول نداشتن بینش منسجم است.

برادران لیلا یا یک روزنامه با تیترهای تند و تیز؟

در فیلم سوم هم به نظرم این اتفاق افتاد. برادران لیلا فیلمی است که فارغ از اینکه جنجالی شد، خیلی ژورنالیستی اتفاق هایی را که اواخر دهه 90 در ایران افتاده، بازگو می کند. فیلم شبیه روزنامه ای است که تیترهای تند و تیز دارد. اثر هم می گذارد. به نظرم نبض تماشاگر دستش است. همان فیلم هایی که شاید من و شما نپسنیدم، تماشاگر می پسندد. سعید روستایی کارگردانی است که همه فیلم هایش پرمخاطب بوده و به نظرم برادران لیلا هم با وجود اینکه غیر قانونی دیده شد، همه دیدند. من اینجا نوشته ام که ابد و یک روز پرفروش ترین فیلم سال 1395 بود و با اختلاف بالا در آن دوره فیلم اول است.

فیلم متری شش و نیم هم در همان دوره فیلم دوم جدول است. الآن می بینیم که فیلم زن و بچه هم که اکنون اکران شده و چند روز از اکرانش می گذرد، مخاطبان زیادی را جذب کرده و فیلمسازش کارگردانی است که به نظر می رسد نبض تماشاگر دستش است و همه آنچه به نظر ما گل درشت یا شعاری است یا ممکن است ما آن را نپسندیم، روستایی می تواند تمشاگر را متقاعد کند که ببیند و لذت هم ببرد. این مهم به آن دلیل است که هر فصل از کارهای روستایی چنین است.

فیلم ها پردیالوگ هم هست و تماشاگر را نگه می دارد. دیالوگ ها نه جمله قصارند و نه خیلی دم دستی و واقع گرا به معنای منفی اش. او این کار را با مهارت انجام می دهد و فصل به فصل، فیلمنامه هایش مشکلات کمتری دارد. شما جناب فراستی، هم زن و بچه را دوست داشتید و من این مقدمه را گفتم تا شما سخنتان را آغاز کنید.

فراستی: برادران لیلا خطا در کارنامه کارگردان

مسعود فراستی هم درباره سعید روستایی این گونه سخنانش را آغاز کرد: به گمانم متری شش و نیم خیلی جلوتر از برادران لیلا ست. برادران لیلا به نظرم خطا اساسی سعید روستایی در کارنامه اش است. اما زن و بچه … این عنوان خیلی بد است. یعنی چه زن و بچه؟! هیچ چیزی را نمی رساند. حال انگلیسی اش باز هم چیزی نمی دهد… مادر و بچه یک ذره بیشتر… و اما عنوانی که به نظرم متعلق به این فیلم است بخشش است. به خصوص سکانس آخر. سیری که طی می کند به اینجا می رسد. نخستین چیزی که من از این فیلم دوست دارم، بازی به شدت خوب خانم پریناز ایزدیار است. بازی به این خوبی از او ندیده ام. بازی ای که هم با چشم و هم با بدن است و هم لحظات درخشان دارد. منهای اشک ها و گریه های زیادی که در فیلم دارد و آن هم مربوط به او نیست و به فیلمساز ارتباط دارد. اما بازی قابل تبریک است.

روستایی هزاران کیلومتر از پناهی بالاتر است

به نظرم روستایی کارگردان تر شده. یعنی الآن می توان این فیلم را به حسابش گذاشت چون به درستی گفتی، حتی فیلم متوسط و خوب متری شش و نیم دو پاره است و کارگردانی منسجمی ندارد. اینجا در زن و بچه انسجام بیشتر به چشم می خورد. نکته دیگر که از فیلم خوشم می آید این است که فیلم متعلق به اینجاست و روستایی به شدت اشتباه کرد که فیلم را به کن فرستاد. این فیلم متعلق به کن نیست. آن ها هم پاسخ دادند و خزعبلی از جعفر پناهی جایزه را برد که فیلم روستایی هزاران کیلومتر از آن سر است و معلوم است که خوراک آن ها آن فیلم است نه این.

هم فرستادن فیلم به کن اشتباره بود و هم جملات مزخرفی که گفت و آن ها خوششان می آید درباره ایران بشنوند. همه این ها اشتباه بود. فیلم آبرومند است. فیلمی است که سیری دارد. آبرومند است به دلیل اینکه شخصیت اصلی درآمده. شخصیت اصلی به اینجا نزدیک است و می خورد. یک بچه 14.15ساله در فیلم است که حدود یک ساعت فیلم را تقریباً او جلو می برد و این فوق العاده است.

در هیچ فیلم ایرانی یک بچه 14.15ساله ندیده ام که این قدر توانمند باشد. خوب پیدایش کرده و خوب ازش بازی گرفته و خوب برایش فیلمنامه نوشته. بعضی از دیالوگ های او در 55 دقیقه اول خیلی درخشان است. به نظرم روستایی آن بچه و کل فضای آنجا را می شناسد.

بازی فیلم را نگه داشته

سعید مروتی نیز در فراز دیگری از سخنانش افزود: معمولاً روستایی دیالوگ ها را خوب می نویسد. زمانی توی ذوق می زند که می خواهد یک پیام اجتماعی را منتقل کند. مثلاً در دعوای پریناز ایزدیار (شخصیت مهناز) با پدرشوهرش به بورس اشاره می کند که آن ها پولشان را در آنجا گذاشته اند. واقعاً فیلم نیازی به این چیزها ندارد. روستایی می خواهد این چیزها را اضافه کند به زعم اینکه فیلمش اجتماعی تر شود. وقتی از این کارها می کند خوب نیست. ایزدیار به گفته شما بازی اش درخشان است و فیلم را نگه می دارد. فیلم طولانی است و فیلمنامه زن و بچه به نظرم فیلمنامه متوسطی است و درخشان نیست. پس بازی فیلم را نگه می دارد.

نیم ساعت فیلم اضافی است

فراستی گفت: پیرو این حرف که گفتی فیلمنامه طولانی است، نیم ساعتش را می توان برید و دور ریخت. صحنه هایی دارد که درآوردنش نه تنها آسیبی به فیلمنامه نمی رساند بلکه برعکس، حذفش به پیش برد فیلم کمک می کند. مروتی افزود: این صحنه ها اما با مهارت ساخته شده اند. چون روستایی علاقه خاصی دارد که صحنه های شلوغ را در کارش بسازد. سکانسی که پسربچه با کبریت در مدرسه را می بندد و 3.4 دقیقه را از فیلم می گیرد خوب اجرا کرده. فیلم بازیگر زیاد دارد. به نظرم در فیلمنامه وقتی می گویم فیلمنامه خوبی ندارد، جاهایی است که فیلمساز با ساده انگاری از آن ها گذشته. بعضی اتفاق ها خیلی مهم اند. ما از آنجاها متوجه می شویم که فیلم تاریخی است یا درام. قرار است چه اتفاقی بیفتد و غیره.

صحنه خواستگاری اروتیک و گل درشت است

اما صحنه خواستگاری که صحنه بدی است به دلیل تأثیری که در فیلم می گذارد صحنه مهمی هم هست. اگر هم کارگردان می خواست کاری کند باید به تمهید درست تری فکر می کرد. شخصیت مهناز رژ لبش روی لیوان شربت جا می ماند و در خواستگاری کس دیگری می آید و پذیرایی می کند. این نماها اروتیک می شود و گل درشت هم هست. واقعاً مضحک هم است. ما هم متوجه می شویم که آنچه می بینیم عشق در یک نگاه نیست و فیلم هم نمی خواهد این را به ما بگوید و قبلش هم نشان داده که شخصیت مرد چه کاراکتری دارد. آنچه ما را آزار می دهد، ساده انگاری آن دختر در برخورد با مرد است.

به نظرم برای این موارد، کارگردان باید منطق دراماتیک پیدا می کرد. این ایراد به شخصیت مهناز هم وارد است که چیزی را نمی پذیرد و همچنین آنچه درباره آن مرد گفته اند. اما درباره خواهرش پررنگ تر است. کارگردان هم علاقه ای ندارد یا فرصت ندارد که به اندازه شخصیت اصلی به او بپردازد. وقت هم ندارد. این موضوع درباره او بیشتر خودش را نشان می دهد. فیلم با بازی خوب ایزدیار و کارگردانی، تماشاگر را حفظ می کند و خیلی جاها سعی کرده که با اجرا ضعف فیلمنامه را جبران کند.

شخصیت پدر را از پیرپسر گرفته! | بازی پیمان معادی بد است

فراستی توضیح داد: نمای اول فیلم خیلی بد است و متعلق به این فیلم نیست. چه سودی از آن در فیلم می بریم؟ هیچ! من نمای اول را پس می زنم. شخصیت پدر کپی پیر پسر است! تو و آن هایی که پیر پسر را ندیده اند خیلی شانس آورده اند که آن را ندیده اند. من به کسانی که فیلم را ندیده اند توصیه می کنم که آن را نبینند. شخصیت را از آن فیلم گرفته! با همان فیزیک لش وار آنتی پاتیک که در فیلم هم اضافه است و کاری از پیش نمی برد. با اینکه با کمربند به جانش افتاد چیزی را برای من مخاطب حل نمی کند! در ابتدا هم قابل حدس است. شخصیت عمه هم بد است. در خواستگاری پدر و مادر پیمان معادی و خود معادی بازی های مدیوم و کلوزآپ هایش بد است و مرا پس می زند.

نام بخشش را برای فیلم انتخاب می کنم

مروتی گفت: معادی بازیگر مورد علاقه روستایی است چون در همه فیلم هایش حضور دارد. و فراستی تأکید کرد: در متری شش و نیم خیلی خوب است. از کاراکتر اول (نوید محمدزاده) هم سر است. اینجا نه بازی می تواند بکند و نه هیچ! صحنه آخری دارد که کاش بیهوده ملودرامش نمی کرد اما در عین حال صحنه خوبی است و من عنوان فیلم را از آن می گیرم: بخشش! موقعی که زن بچه را می گیرد و می بوسد یاد علی یار می افتد. این می توانست فیلم را نابود کند اما نابود نکرد.

بازی ایزدیار خیلی خوب است. میزان سن هم نصفه نیمه درآمده و فیلم را می بندد و می شود بخشش! . اینکه همه را برد پشت در هوشمندانه بود. و چقدر بخشش خوب است. تا اینجای کار به سعید روستایی و پریناز ایزدیار و به بچه ای که نیم ساعت فیلم را می کشد، تبریک می گویم. اما واقعاً 30 دقیقه با یک تدوین آدمیزادی فیلم را کمتر کرد.

فیلم به ضد خودش تبدیل می شود

مروتی گفت: به نظرم سعید روستایی دلش نمی آید فیلمش را کوتاه کند و همان طور که درباره فیلمنامه نویسی اش گفته و به گمانم در اجرا هم صادق است، می گوید من با احساسم جلو می روم. گرچه چیزهای خوب هم شاید از آن بیرون بیاید اما حسش که اجازه می دهد با پرداخت احساساتی هم حسن دارد و هم عیب. خیلی روی حس و غریزه اش تأکید دارد. قهرمان فیلم زن است و در یک جهان مردسالار در جاهایی فیلم به ضد خودش تبدیل می شود.

فیلم در یک قدمی سانتی مانتالیسم اما از برادران لیلا خیلی بهتر است

فراستی گفت: پایه کار را روی احساسات می گذارد که فاجعه است. پایه کار را باید روی حس بگذارد. احساسات به راحتی در یک قدمی سانتی مانتالیسم و به دام افتادنش است. اما اگر پایه را روی حس بگذارد و نه احساسات، خطر سقوط ندارد. نکته اش درباره احساسات درست است. اما در مجموع فیلم نمره قبولی می گیرد. در مقایسه با برادران لیلا خیلی بهتر است.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
قیمت طلا وارد کانال 9.000.000 تومان شد / تغییر ناگهانی قیمت طلا 18 عیار امروز 21 مرداد 1404 
  قیمت طلا وارد کانال 9.000.000 تومان شد / تغییر ناگهانی قیمت طلا 18 عیار امروز 21 مرداد 1404 
به گزارش سرویس طلا و ارز اقتصادآنلاین، قیمت اونس جهانی طلا که در روز گذشته از مرز 3400 دلار عبور کرده بود در 24 ساعت اخیر با ریزش کم سابقه‌ای همراه شده و اکنون به پایین‌تر از سطح 3343 دلار رسیده است.
یاسر آسانی شیفته استقلال شده است / لحظه‌شماری وینگر آلبانیایی برای پوشیدن پیراهن آبی
  یاسر آسانی شیفته استقلال شده است / لحظه‌شماری وینگر آلبانیایی برای پوشیدن پیراهن آبی
وینگر آینده استقلال هنوز مجوز بازی برای آبی‌ها از سوی باشگاه فعلی‌اش دریافت نکرده اما برای این اتفاق لحظه‌شماری می‌کند.  یاسر آسانی هنوز تحت قرارداد باشگاه گوانگجوی کره جنوبی است اما استقلالی‌ها در تلاش‌اند تا او را از هفته اول لیگ برتر ایران در اختیار داشته باشند.
آلمان رکورددار کمک تسلیحاتی به اوکراین شد
  آلمان رکورددار کمک تسلیحاتی به اوکراین شد
بخش قابل توجهی از تسلیحات ارائه‌شده دیگر از انبارهای موجود نمی‌آید، بلکه مستقیماً از طریق صنعت دفاعی تهیه می‌شود. این بدان معناست که اروپا اکنون از نظر مجموع حجم کمک‌های نظامی تأمین‌شده از طریق صنعت،
حلقه 200 میلیاری رونالدو به جورجینا!
  حلقه 200 میلیاری رونالدو به جورجینا!
کریستیانوو رونالدو، ستاره پرتغالی النصر با یک حلقه 200 میلیارد تومان بالاخره از جورجینا خواستگاری کرد
خبر بد برای سرمایه‌گذاران اتریوم
  خبر بد برای سرمایه‌گذاران اتریوم
اتریوم با رشد بی سابقه خود نزدیک 100 درصد دارندگان خود را به سود رسانده. اتفاقی که می‌تواند منجر به افزایش فشار فروش و به‌تبع آن ریزش اتریوم شود
اعلام اسامی ملی‌پوشان امید ایران از سوی روانخواه
  اعلام اسامی ملی‌پوشان امید ایران از سوی روانخواه
سرمربی تیم ملی فوتبال امید اسامی بازیکنان دعوت شده به اردوی تدارکاتی را اعلام کرد.
ساخت اولین زبان مصنوعی جهان که تمام طعمها را می‌چشد
  ساخت اولین زبان مصنوعی جهان که تمام طعمها را می‌چشد
دانشمندان برای نخستین بار یک زبان مصنوعی ساختند که می‌تواند مانند زبان انسان طعم‌ها را بچشد و با دقت بالا آن‌ها را پردازش کند. این فناوری در موارد بسیاری همچون کنترل کیفیت مواد غذایی و تشخیص زودهنگام بیماری‌ها کاربردی خواهد بود.
ریکاوری پرسپولیسی‌ها بعد از بازی با آریو
  ریکاوری پرسپولیسی‌ها بعد از بازی با آریو
تیم فوتبال پرسپولیس که روز گذشته در دیداری تدارکاتی به میدان رفته بود، امروز صبح ریکاوری کرد.
2 ستاره پرسپولیس از تیم‌ملی خط خوردند
  2 ستاره پرسپولیس از تیم‌ملی خط خوردند
امید روانخواه، دو بازیکن پرسپولیس یعنی مجتبی فخریان و یعقوب براجعه را از لیست تیم ملی امید کنار گذاشت.
خودروسازان به بازار خرما هم رحم نکردند!
  خودروسازان به بازار خرما هم رحم نکردند!
ورود خودروسازان به بازار صادرات خرما، با هدف رفع تعهدات ارزی سبب از بین رفتن فرصت در بازار جهانی شده‌اند
زمان قطعی حذف صفر از پول ملی مشخص شد
  زمان قطعی حذف صفر از پول ملی مشخص شد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد بازه زمانی پنج ساله برای اجرای حذف چهارصفر از پول ملی در نظر گرفته شده است
آغاز پیش‌فروش ایران‌خودرو ویژه خودرو فرسوده
  آغاز پیش‌فروش ایران‌خودرو ویژه خودرو فرسوده
ایران‌خودرو در فراخوانی شرایط فروش محصولات خود ویژه طرح جایگزینی خودروهای فرسوده را اعلام کرد
  پربیننده ترین اخبار       
  خرید خارجی و جدید پرسپولیس مشخص شد
  جنگ بعدی ایران و اسراییل در شهریور آغاز می‌شود/ درگیری آینده بسیار خونین‌تر خواهد بود
  خبر فوری از تعطیلی ادارات تهران فردا چهارشنبه 22 مرداد 1404 / تصمیم نهایی اعلام شد
  کریستیانو رونالدو از جورجینا رودریگز خواستگاری کرد
  این سه کشور در زنگه زور حریف ایران می شوند؟
  بابک زنجانی طلبکار شد
  ترکیب احتمالی سپاهان مقابل الدحیل در مرحله انتخابی لیگ نخبگان آسیا
  سپاهان به دنبال این ستاره یک میلیون یورویی/ ستاره فرانسوی در راه؟
  جزییات تازه از ماجرای جنازه های بلوک 18 اکباتان
  اعترافات هولناک قاتل ایلیای 9 ساله در رشت
  محک جدی؛ سرانجام مأموریت لاریجانی چه می‌شود؟
  مذاکره پرسپولیس با بزرگترین ستاره‌ای که قرار بود به ایران بیاید
  ببینید؛ فعال فلسطینی لحظه کشته شدن خود را فیلمبرداری کرد
  قسم خوردن امیر قلعه‌نویی برای علیرضا بیرانوند
  ببینید؛ لحظه وقوع انفجار در کارخانه فولاد پنسیلوانیا
  رییس شورای اطلاع‌رسانی دولت‌: دیگر جنگی آغاز نخواهد شد؛ دشمن اشتباه محاسباتی داشت
  افشای مسیر انتقال اطلاعات شهید فخری‌زاده به موساد
  بازار آلت‌کوین‌ها داغ‌ شد/ این 3 رمزارز می‌توانند تاریخ‌ساز شوند
  دلایل شکست استقلال برابر تراکتور
  جلسه هیات مدیره استقلال درباره استعفای نظری جویباری
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved