رضا مسرور با اشاره به ماده 9 آیین نامه اجرایی ماده 11 قانون ساماندهی صنعت خودرو، مصوب سال 1403 هیئت وزیران، اظهار کرد: بر اساس این مصوبه، خودروهایی که پیش از ابلاغ آیین نامه یادشده و با عمر کمتر از پنج سال وارد مناطق آزاد کشور شده اند و دارای پلاک این مناطق هستند، می توانند با پرداخت حقوق گمرکی، سود بازرگانی مصوب و سایر هزینه های قانونی، از طریق ثبت آماری نسبت به دریافت پلاک ملی و تردد در سرزمین اصلی اقدام کنند. به گزارش ایسنا، مســرور یادآور شد: واردات خودرو به مقصد مناطق آزاد از خارج کشور از سال 1397 تا پایان سال 1403 ممنوع بوده است، اما با هدف ارتقای رفاه عمومی در مناطق مرزی که مناطق آزاد در محدوده آنها قرار دارند، دولت شرایط جدیدی را برای استفاده بهینه از خودروهای موجود در این مناطق فراهم کرده است. وی افزود: امکان دریافت پلاک ملی برای این خودروها، نه تنها موجب افزایش رضایت عمومی خواهد شد، بلکه به دولت نیز در افزایش درآمدهای گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های مرتبط با شماره گذاری کمک می کند. همچنین این سیاست می تواند منجر به تنظیم بازار خودرو، افزایش رقابت، بهبود کیفیت ناوگان خودرویی، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی شود. دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پایان تاکید کرد: از جمله اهداف کلان اجرای این مصوبه، می توان به جلوگیری از خروج مجدد ارز، ارتقای رضایت عمومی، افزایش رفاه اجتماعی، حمایت از ساکنان مناطق آزاد و به کارگیری ظرفیت های بالقوه اقتصادی کشور اشاره کرد که همگی در مسیر توسعه پایدار مناطق مرزی و آزاد کشور حائز اهمیت هستند. |