ایران خودرو اعلام کرد سورن پلاس، پیش از خروج کامل از خط تولید، از اواخر 1404 با پیشرانه جدید TU5 پلاس وارد بازار می شود. سورن پلاس در مسیر حذف، اما با قلبی تازه به گزارش آخرین خودرو، در حاشیه همایش تاب آوری صنعت قطعه سازی خودرو که با همکاری انجمن قطعه سازان همگن استان تهران برگزار شد، عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ایران خودرو، از برنامه این شرکت برای پایان تولید سورن پلاس خبر داد. به گفته وی، این خودرو در فرآیند توقف تدریجی تولید قرار دارد، اما پیش از حذف کامل، نسخه ای از آن از اواخر سال 1404 با پیشرانه جدید TU5 پلاس عرضه خواهد شد. جایگزینی TU5 با TU5پلاس؛ مسیری که آغاز شده است پیرمحمدی اعلام کرد که پیشرانه TU5پلاس قرار است به صورت کامل جایگزین TU5 در محصولات ایران خودرو شود. البته این جایگزینی زمانی اجرایی خواهد شد که ظرفیت تولید این موتور به سطح استاندارد و موردنظر شرکت برسد. با توجه به سال ها تولید موتور TU5، این تصمیم می تواند نقطه عطفی در نوسازی پیشرانه های داخلی باشد، به ویژه در شرایطی که استانداردهای آلایندگی سخت گیرانه تر شده اند. پایان عمر XUP در خودروهای سواری در ادامه، مدیرعامل ایران خودرو به سرنوشت موتور XUP پرداخت و اعلام کرد که این پیشرانه به دلیل طراحی قدیمی، استهلاک بالا و مصرف سوخت زیاد، از خط تولید خودروهای سواری این شرکت حذف خواهد شد. وی حذف این موتور را بخشی از فرآیند به روزرسانی فنی محصولات ایران خودرو دانست. ادامه استفاده از XUP در آریسان 2 با وجود اعلام حذف XUP از سبد محصولات سواری، این موتور همچنان در خودروی باری آریسان 2 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. پیرمحمدی گفت که تا زمان جایگزینی مناسب، تولید آریسان 2 با موتور XUP ادامه دارد؛ چرا که در خودروهای باری، نیاز به گشتاور بالا در دورهای پایین اهمیت دارد. با این حال، تداوم استفاده از این پیشرانه پرمصرف، با اهداف کاهش آلایندگی و ارتقاء فناوری موتورهای داخلی هم راستا نیست و می تواند مورد نقد قرار گیرد. پیوند دوباره سورن و TU5 پس از یک دهه اواخر دهه 80 شمسی بود که ایران خودرو برای افزایش حجم صادرات خود، خودروی سورن را با موتور TU5 که راندمان بالاتری داشت تجهیز کرد و به بازارهای کشورهای همسایه صادر کرد. اما این محصول در کشورهای همسایه با اقبال چندانی مواجه نشد و خودروها پس از مدتی به ایران مرجوع شدند و در قالب مزایده در داخل کشور به فروش رسیدند. اما تفاوت این دوره جدید که قرار است دوباره موتور TU5 با خودروی سورن پیوند بخورد، به قدری هست که بتواند مشتریان بازار داخلی را به خود جلب کند؛ چرا که این بار همه چیز ارتقا یافته است. در ادامه به این ارتقاها می پردازیم. اولین مورد، خود پیشرانه TU5 است که حالا به TU5پلاس تغییر یافته. از سوی دیگر، هماهنگی گیربکس جدید 6 دنده ایران خودرو با طراحی به روزتر و ضرایب دنده بهینه تر نسبت به گیربکس های سری BE و M باعث شده است تا خودرو در دنده یک، علاوه بر شتاب خوب، گشتاور بالایی نیز در اختیار راننده قرار دهد. یک حرکت قابل قبول در نهایت می توان این اقدام ایران خودرو را یکی از معقول ترین تصمیم های این شرکت طی سال های اخیر دانست؛ اقدامی که تا حد زیادی با خواست عمومی، منافع ملی و شاخص های محیط زیستی هماهنگ است. چرا که حذف موتور XU7 باید سال ها پیش رخ می داد و اساساً طراحی موتور XUP نوعی هزینه اضافه بود. از سوی دیگر، اگر از بحث پیشرانه فاصله بگیریم و به خود خودروی سمند و پلتفرم پژو 405 بپردازیم، باز هم با تکنولوژی ای مواجهیم که به موزه صنعت تعلق دارد و باید سال ها پیش از خط تولید کنار می رفت. سورن پلاس، تنها بازمانده خودروهای دهه 80 شمسی، با حذف نهایی اش به ایران خودرو این امکان را می دهد تا یک نسل از محصولات خود را به پایان برساند. اما با توجه به اینکه سورن پلاس اقتصادی ترین محصول حال حاضر ایران خودرو است، حذف ناگهانی آن می تواند به طبقه متوسط مشتریان آسیب بزند. بنابراین، یک ارتقا پیش از حذف تدریجی این محصول، اقدامی منطقی و قابل دفاع است . |