سردار سید ابوالفضل موسوی پور روز چهارشنبه در این خصوص افزود: سرعت غیرمجاز یکی از مهمترین تخلفات حادثه ساز است که نه تنها موجب افزایش شدت تصادفات می شود، بلکه فرصت واکنش مناسب را از راننده سلب می کند. به گزارش ایرنا، وی در خصوص آمار برخورد با تخلفات حادثه ساز اظهار کرد: در بازه زمانی مذکور نزدیک به 18 هزار خودرو به دلیل تجاوز از سرعت مجاز و نزدیک به یک هزار خودرو به دلیل سبقت غیرمجاز توسط پلیس اعمال قانون شدند. سردار موسوی پور ادامه داد: عبور از چراغ قرمز نیز یکی دیگر از تخلفات پرتکرار محسوب می شود که در همین بازه زمانی، حدود چهار هزار راننده تهرانی به دلیل ارتکاب این تخلف جریمه شده اند. وی همچنین به سایر تخلفات حادثه ساز اشاره کرد و گفت: در همین مدت، حدود سه هزار خودرو به علت حرکت با دنده عقب در بزرگراه ها، نزدیک به 17 هزار وسیله نقلیه به دلیل ورود به مسیرهای ممنوع، بیش از 2 هزار خودرو به خاطر حرکت مارپیچ، حدود یک هزار مورد به علت تجاوز به چپ، و نزدیک به پنج هزار خودرو نیز به دلیل دور زدن در محل ممنوعه، توسط همکارانم شناسایی و با آنان برخورد قانونی شد. بزرگراه امام علی (ع) خطرناک ترین مسیر برای موتورسواران تهرانی از سوی دیگر رییس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ هم گفت: بیشترین ساعات وقوع تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران در پایتخت مربوط به زمان تاریکی هواست. سرهنگ مصطفی زینی وند تاکید کرد: از ابتدای سال 1404 تاکنون، توزیع زمانی تصادفات مرگبار به شرح زیر است: از ساعت صفر تا 4 صبح: 22 درصد از ساعت 4 تا 8 صبح: 9 درصد از ساعت 8 تا 12 ظهر: 15 درصد از ساعت 12 تا 16 عصر: 14 درصد از ساعت 16 تا 20 عصر: 15 درصد از ساعت 20 تا 24 شب: 25 درصد وی با اشاره به نقش خستگی و کاهش دید در شب و عدم استفاده از کلاه ایمنی در افزایش تصادفات، افزود: در ساعات پایانی شب و نیمه شب که عمدتا زمان بازگشت موتورسواران به محل سکونت است، بسیاری از راکبان به دلیل خستگی، کاهش هوشیاری، عدم استفاده از کلاه ایمنی و در برخی موارد نقص در سیستم روشنایی وسیله نقلیه، در معرض خطر بالای وقوع تصادف قرار دارند که این عامل ها در مجموع، سهم قابل توجهی در بروز حوادث رانندگی در این بازه زمانی ایفا می کنند. سرهنگ زینی وند در ادامه به گروه های سنی درگیر در تصادفات فوتی موتورسواران اشاره کرد و گفت: بررسی های آماری نشان می دهد که بیشترین میزان تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران متعلق به گروه های سنی جوانان است. براساس اعلام وی، با توجه به نوع کاربری موتورسیکلت و سهولت استفاده از آن، این وسیله عمدتاً توسط قشر جوان مورد استفاده قرار می گیرد که آمار تفکیکی تصادفات فوتی بر اساس رده های سنی به شرح زیر است: زیر 18 سال: 6 درصد 18 تا 25 سال: 20 درصد 25 تا 35 سال: 26 درصد 35 تا 45 سال: 18 درصد 45 تا 55 سال: 11 درصد 55 تا 65 سال: 11 درصد 65 سال به بالا: 8 درصد سرهنگ زینی وند گفت: اگر چه تردد موتورسیکلت در بزرگراه ها ممنوعیت قانونی ندارد اما برخی محورها به شدت برای این وسیله نقلیه خطرناک هستند، طبق بررسی ها، بزرگراه امام علی (ع) از ابتدای سال جاری تاکنون در رتبه نخست تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران قرار دارد و پس از آن، بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید چمران به ترتیب در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند. رییس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ به آمار اعمال قانون در خصوص تخلفات موتورسیکلت سواران نیز اشاره کرد و افزود: در چهار ماه نخست سال جاری، یک میلیون و 47 هزار و 134 فقره تخلف موتورسواران توسط پلیس ثبت و اعمال قانون شده که از این تعداد، 491 هزار و 93 فقره فقط مربوط به عدم استفاده از کلاه ایمنی بوده است. وی از تمامی موتورسواران درخواست کرد: حتما از کلاه ایمنی استفاده کنند؛ کلاهی که به درستی از آن به عنوان کلاه زندگی یاد می شود و بخش قابل توجهی از تصادفات منجر به فوت در میان راکبان موتورسیکلت، ناشی از ضربات مستقیم به ناحیه سر و عدم استفاده از تجهیزات ایمنی است. |