صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
سه شنبه، 14 مرداد 1404 - 10:09   
 آخرین خبرها
  هشدار امنیتی ترکیه: پناهگاه بسازید و آماده جنگ با اسراییل باشید
  قیمت موبایل‌ | جدول کامل قیمت گوشی‌های بازار امروز
  هادی چوپان: ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش! + فیلم
  جنگ دو قدرت هسته‏‌ای بر سر آب؛ جنگ خاموش هند و پاکستان
  فاصله واقعی با سند چشم‌اندازه 20 ساله چقدر است؟
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 27582صفحه نخست » اخبار مهمسه شنبه، 14 مرداد 1404 - 08:30

فیلم ترک عمیق؛ روانشناسی یک زخم پنهان


حال که سینمای ایران به سوی ژانر روانشناسانه روی گردانده، بررسی فیلمی با این ژانر خالی از لطف نیست؛ فیلم ترک عمیق به کارگردانی آرمان زرین کوب با تمام حفره‌هایش قابل بحث است.

علی نعیمی، منتقد سینما، در ایران نوشت: سینمای ایران، طی سال های اخیر بار دیگر به جست وجوی ژانرهای انسانی و روان شناسانه بازگشته است؛ ژانرهایی که نه بر اسپکتاکل (صحنه های زیبا و پر از جزییات) بصری، بلکه بر تلاطم های درونی، اضطراب های فروخورده و روایتگری خاموش و پر از ایما و اشاره متکی هستند.

ترک عمیق اولین تجربه کارگردانی آرمان زرین کوب، فیلمی است که می خواهد در این قلمرو گام بگذارد و اثری روان شناختی، مینیمالیستی و درون کاوانه خلق کند؛ اما با وجود تلاش هایی جسورانه در طراحی فضا و بازی گرفتن از بازیگری بزرگ چون رضا بابک، در مرحله نگارش فیلمنامه و ساختار روایی از پا درمی آید.

فیلم در قالب رئال تایم (روایت در زمان واقعی) ساخته شده، که به نوبه خود رویکردی دشوار و پرریسک است. اما رئال تایم بودن تنها زمانی به ثمر می نشیند که زمان در دل خود کشش دراماتیک، چالش، تحول و تقابل را حمل کند. در ترک عمیق این کشش به سختی احساس می شود. روایت تا دو سوم ابتدایی خود در یک وضعیت ایستا باقی می ماند؛ محمود به خانه بازگشته و فخری در برابر او ایستاده، اما این موقعیت بیش از حد درجا می زند. فیلمنامه در انتقال اطلاعات گذشته، ساخت خرده پیرنگ های فرعی، یا ایجاد لحظه های متحول کننده ناکام است و در نتیجه، روایت دچار تکرار، سکون و افت ضرباهنگ می شود.

فیلم از همان ابتدا با فقدان درام مواجه است. درامی که بتواند از بستر یک وضعیت روانی، تعارض واقعی خلق کند. در عوض، ما با تکرار موقعیت هایی نمادین اما بی کشش روبه رو هستیم: باز و بسته شدن درها، سکوت های ممتد، راه رفتن های بی هدف. اینها به جای آنکه ساحت استعاری بیافرینند، فیلم را در ورطه ملال گرفتار می کنند.

درخشش بی چون وچرای فیلم، رضا بابک است. بازیگر کهنه کار و کم کار سینمای ایران که با چهره ای متعادل و حضور بدنی دقیق، محمود را به موجودی تراژیک و چندلایه تبدیل می کند.

بابک، بدون نیاز به بیان صریح، اضطراب های دیرینه، پشیمانی های فشرده و روانِ آشفته شخصیتش را فقط از طریق نگاه، لکنت در حرکت و سکوت هایی معنا دار منتقل می کند. او قهرمانی نیست که تماشاگر بخواهد به او افتخار کند؛ بلکه ضدقهرمانی است که تماشاگر از تماشایش مشوش می شود، اما نمی تواند نگاهش را از او بردارد.

در صحنه هایی نظیر خوابیدن روی تخت با اضطرابی محو اما قوی، یا لحظه هایی از خیره شدن به قاب های عکس و تلویزیون خاموش، بابک تصویری از یک ذهن گسیخته اما پنهان کار ارائه می دهد که سال ها از روان خود تبعید بوده است.

در مقابل، گلچهره سجادیه که می توانست قطب مقابل این درام باشد، کاملاً قربانی فیلمنامه ای کم مایه و کارگردانی محافظه کارانه شده است. حضورش ساکت، نقش اش تهی از کشمکش درونی و فرصت های نمایشی اش حداقلی است. زن در این فیلم نه حامل راز، که صرفاً یک پاسخ گوی منفعل در برابر مردی پر مسأله است.

چرخش ژانری در یک فیلم همیشه امری خطرناک است؛ اگر با منطق داستانی همراه نباشد، نه تنها سبب ارتقا نمی شود بلکه انسجام ساختار روایی را فرو می پاشد. در ترک عمیق، ورود پلیس جوان به خانه، آن هم در بستر یک تماس اتفاقی، آغازی است بر یک تغییر لحن ناگهانی که فیلم را از مسیر درام درون نگر، به سوی تریلری جنایی و انتقامی می برد. این چرخش نه تنها بی مقدمه و دیرهنگام است، بلکه اطلاعاتی را وارد داستان می کند که به جای تکمیل، باعث شلختگی بیشتر روایت می شود.

به عنوان مثال، معرفی ناگهانی شخصیت دختر مفقود، ارتباطش با پلیس و رابطه اش با زوج محمود و فخری، همگی چنان سربسته، مبهم و دیرهنگام ارائه می شوند که به جای افشا ، فقط تماشاگر را سردرگم می کنند. از سویی دیگر، باز شدن گره داستانی بر مبنای تصادف (آمدن داماد به عنوان پلیس) نشانه ای از ضعف فیلمنامه است. چنین دستاویزی، فیلم را از حیث باورپذیری و واقع نمایی، در سطحی نازل قرار می دهد.

فیلم می خواهد درباره مسائلی جدی حرف بزند: بحران روانی در سالمندی، هوس رانی مردانه، خشونت خانگی، زوال تدریجی و انکار گذشته. اما همه این مضامین مهم، در متن فیلم، یا به صورت اشاره های کلامی مطرح یا با نمادهایی سطحی نشان داده می شوند و هیچ کدام به درستی بسط پیدا نمی کنند.

در حقیقت، فیلم نه به ریشه های روان پریشی محمود وارد می شود، نه رنج درونی فخری را می کاود و نه تصویر شفافی از دختر مفقود ارائه می دهد. ترک عمیق گرفتار بی میان پردگی اطلاعاتی است. مخاطب مجبور است بخش عمده ای از اطلاعات مهم را حدس بزند یا از خلال دیالوگ های ناواضح برداشت کند، و این شیوه بیشتر باعث آشفتگی تا تعمق می شود.

با وجود مشکلات متعدد فیلمنامه، نمی توان تلاش های صحنه آرایی، طراحی میزانسن و نورپردازی فیلم را نادیده گرفت. فضای خانه قدیمی، سردی نورها، چینش دقیق اشیا و سکون بصری اغلب پلان ها، تلاشی است برای ساخت یک زیست بوم روان شناختی ؛ جایی که آدم ها با خاطراتشان، با گذشته خفته در گوشه های تاریک اتاق، و با وجدان سرکوب شده خود دست و پنجه نرم می کنند.

اما حتی در این بخش نیز، خلاقیت کارگردان به اندازه ای نیست که این فضا را به خدمت روایت دربیاورد. پلان ها طولانی اند، قاب ها تکراری، و دوربین ساکن، بیش از آنکه معنا خلق کند، به ملال می انجامد.

ترک عمیق با حضور بی نظیر رضا بابک، قصد دارد تماشاگر را با تاریکی های روان انسان معاصر روبه رو کند، اما به دلیل فقدان عمق در فیلمنامه، روایت غیرهمراه کننده و چرخش های روایی بی منطق، در تحقق این هدف ناکام می ماند.

این فیلم مثالی کلاسیک از آثار ناتمام از حیث توسعه دراماتیک است؛ فیلمی که ایده و اجرا را دارد، اما از مرحله توسعه کاراکترها، گسترش درام و انسجام ساختاری جا می ماند.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
هشدار امنیتی ترکیه: پناهگاه بسازید و آماده جنگ با اسراییل باشید
  هشدار امنیتی ترکیه: پناهگاه بسازید و آماده جنگ با اسراییل باشید
دستگاه اطلاعاتی ترکیه به تازگی پژوهشی را پس از جنگ ایران با اسراییل به انجام رسانده و سناریوهای احتمالی در آینده را آماده کرده است.
هادی چوپان: ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش! + فیلم
  هادی چوپان: ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش! + فیلم
هادی چوپان با انتشار پستی از تمرینات سخت خود برای حضور در مستر المپیا قطعه معروف «ای لشکر صاحب زمان (عج) آماده باش» را خواند به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از همشهری آنلاین هادی چوپان زیر این فیلم در صفحه شخصی‌اش به انگلیسی متنی نوشت که ترجمه‌اش این است که:
ورود 700 هزار زائر از مرز مهران؛ گیت‌های جدید در راه است!
  ورود 700 هزار زائر از مرز مهران؛ گیت‌های جدید در راه است!
آخرین خبرهای مرز مهران حاکی از آن است که امروز علاوه بر بازگشایی پایانه برکت برای موج بازگشت زوار اربعین، آمارهای تردد در مرز نیز از 700 هزار نفر عبور کرده است.
ببینید؛ نجات میمون گرفتار در رودخانه خروشان کشمیر
  ببینید؛ نجات میمون گرفتار در رودخانه خروشان کشمیر
در اقدامی شجاعانه و تأثیرگذار، دو مرد در منطقه جامو و کشمیر هند، با پریدن به رودخانه‌ای خروشان، جان یک میمون گرفتار در سیلاب را نجات دادند.
زلزله 5.4 ریشتری این استان را لرزاند
  زلزله 5.4 ریشتری این استان را لرزاند
زلزله‌ای به بزرگای 5.4 صبح امروز مرز استان‌های سیستان و بلوچستان و کرمان - حوالی زهکلوت را لرزاند.
تهران تشنه‌تر از همیشه؛ ذخایر سدها یک‌پنجم شد
  تهران تشنه‌تر از همیشه؛ ذخایر سدها یک‌پنجم شد
رییس‌جمهور دیروز یکشنبه به صورت سرزده، از مرکز دیسپاچینگ و مرکز پایش برق کشور بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت تامین برق کشور از زبان وزیر نیرو و مدیرعامل توانیر قرار گرفت.
صدور گواهینامه رانندگی به شرط تاییدیه سلامت روان؟!
  صدور گواهینامه رانندگی به شرط تاییدیه سلامت روان؟!
«سیاست الزام اخذ گواهی سلامت روان برای گواهینامه رانندگی، در صورتی که صحیح اجرا نشود، نه تنها اقدامی موثر در کاهش خطرات ترافیکی و ارتقای سلامت روان عمومی نیست،
مبینا نعمت زاده: آنقدر گریه کردم که چشم راستم خون است
  مبینا نعمت زاده: آنقدر گریه کردم که چشم راستم خون است
 مبینا نعمت زاده در بخش اول گفتگویش در خصوص شروع درگیری با یدالله پیرهادی و وانش پدرش نسبت به این موضوع صحبت کرد و حالا در بخش دوم کمی درباره وزن خودش و دوستی با ناهید کیانی حرف زده است.
احضار معاون پرسپولیس به کمیته اخلاق
  احضار معاون پرسپولیس به کمیته اخلاق
 با اعلام رسمی کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال، رضا کرمانشاهی، مدیر اجرایی باشگاه پرسپولیس، باید روز دوشنبه 13 مرداد برای ارائه پاره‌ای از توضیحات در این کمیته حاضر شود.
با ارزش‌ترین بازیکن لیگ ملت‌های والیبال مردان 2025 را بشناسید
  با ارزش‌ترین بازیکن لیگ ملت‌های والیبال مردان 2025 را بشناسید
کاپیتان لهستانی‌ها ویترین افتخاراتش را تکمیل‌تر کرد.
فیلم ترک عمیق؛ روانشناسی یک زخم پنهان
  فیلم ترک عمیق؛ روانشناسی یک زخم پنهان
حال که سینمای ایران به سوی ژانر روانشناسانه روی گردانده، بررسی فیلمی با این ژانر خالی از لطف نیست؛ فیلم ترک عمیق به کارگردانی آرمان زرین کوب با تمام حفره‌هایش قابل بحث است.
نقشه عجیب مرد رمال برای سرقت میلیاردی
  نقشه عجیب مرد رمال برای سرقت میلیاردی
پسر جوان که سودای مهاجرت و تحصیل در خارج از کشور را داشت، در پوشش رمال و فالگیر سه زن را بی‌هوش و وسایل با ارزش آنها را سرقت کرد.
  پربیننده ترین اخبار       
  امیدواری بیرانوند و تراکتور/ CAS رای پرونده بیرانوند را تغییر می دهد؟
  تفال به حافظ سه شنبه 14 مرداد 1404؛ سرم خوش است و به بانگ بلند می‌گویم...
  احضار بیفوما به کمیته انضباطی پرسپولیس ؟
  خبر فوری شبانه / ساعت کاری ادارات فردا سه‌شنبه 14 مرداد 1404 تغییر کرد
  اطلاعیه قطع گاز فردا سه‌شنبه 14 مرداد 1404 / گاز این مناطق 8 ساعت قطع می‌شود
  حمله کیهان به حامد بهداد و اکتای براهنی: بی‌فرهنگها به بازیگری توهین کردند که جای پدربزرگ شان است
  برنامه جدید استقلال برای بستن قرارداد با خارجی‌ها فاش شد
  حمید استیلی و افشاگری درباره دخالت دلال ها در پرسپولیس
  این ستاره فراری استقلال زیدان جدید سپاهان
  اتحاد پیام نیازمند و سیدحسین حسینی علیه علیرضا بیرانوند
  مقصد جدید بازیکن پیشین سپاهان و پرسپولیس
  نگرانی‌های پرسپولیس درباره این دو خرید/ خیال هاشمیان راحت می شود؟
  ستاره پرسپولیس در راه سپاهان/ پرسپولیس درپی 15 میلیارد گیرکرده در گلوی سپاهان!
  توضیح باشگاه استقلال درباره مصدومیت ماشاریپوف
  خبر مهم درباره صندوق ذخیره فرهنگیان
  لژیونر استقلالی در لیگ روسیه حسابی می درخشد
  چرا روسیه در بزنگاه‌ها پشت ایران را خالی می‌کند؟
  لاریجانی؛ معادله‌ای تازه در سپهر حکمرانی ایران می‌سازد؟
  ببینید؛ نجات میمون گرفتار در رودخانه خروشان کشمیر
  جدول قطعی برق استان تهران فردا سه‌شنبه 14 مرداد ماه 1404
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved