همه چیز از سال 1999 و با رونمایی از کانسپت D آغاز شد؛ یک مطالعه طراحی برای یک خودروی پرچمدار در کلاس لوکس. بر اساس همین کانسپت، فائتون در سال 2002 معرفی شد. این گران ترین فولکس واگن تاریخ، به دستور فردیناند پیئش، مدیرعامل وقت فولکس واگن، ساخته شد تا "تمام لیموزین های برتر دیگر را تحت الشعاع قرار دهد."   به گزارش عصرایران، فائتون از نظر فنی، بسیاری از قطعات خود را با خودروهایی مانند بنتلی و آئودی به اشتراک می گذاشت. این خودرو با طیف وسیعی از موتورها شامل بنزینی V6، V8 یا W12 و دیزلی V6 TDI یا V10 TDI عرضه شد. با امکانات لوکس و بی نظیر خود، فائتون نماینده تمام توانایی فولکس واگن در آن زمان از نظر ارائه خودروهای لوکس بود. در سال 2010، این خودرو فیس لیفت گسترده ای دریافت کرد تا با زبان طراحی جدید فولکس واگن هماهنگ شود، اما این تغییرات نیز نتوانست فروش آن را متحول کند.  فائتون به یک شکست تجاری تبدیل شد و برای فولکس واگن، پروژه ای با ضرر مالی بود. خودرویی که بسیار محتاطانه طراحی شده بود، شاید بیش از حد شبیه یک پاسات بزرگ به نظر می رسید. منتقدان، این پروژه را نتیجه "توهم عظمت" فردیناند پیئش دانستند. فائتون با مشکل تصویر برند دست وپنجه نرم می کرد؛ زیرا با قیمتی بین 85,000 تا بیش از 200,000 یورو، مردم ترجیح می دادند به جای یک "پاسات گران قیمت"، مرسدس بنز کلاس S، بی ام و سری 7 یا آئودی A8 را انتخاب کنند.  با وجود عدم موفقیت در آمریکا و اروپا، فائتون در چین به تدریج محبوبیت پیدا کرد. بین سال های 2002 تا 2016، حدود 84,000 دستگاه از این خودرو تولید شد. جانشینی برای آن نیز در سال 2016 با کد D2 طراحی شد، اما کل پروژه متوقف شد و نمونه اولیه آن تنها در سال 2022 به صورت یک خودروی مفهومی به نمایش درآمد. فولکس واگن تصمیم گرفت بودجه این پروژه را صرف گذار به خودروهای الکتریکی و تولید مدل های سری ID کند.  |