براساس قیمت بازار و کارخانه محصولات سایپا در مرداد 1404، شاهین GL در بازار آزاد حدود 867 میلیون تومان قیمت دارد اما قیمت این خودرو در نمایندگی های سایپا 650 میلیون تومان تعیین شده است که حاکی از سود 217 میلیونی حاصله از معامله شاهین GL است. به گزارش اقتصاد آنلاین، اما شاهین G (سانروف) در بازار حوالی 966 میلیون تومان قیمت دارد درحالی که قیمت کارخانه این خودرو حدود 305 میلیون تومان ارزان تر و حوالی 671 میلیون تومان تعیین شده است در نتیجه معامله شاهین G (سانروف) بیشترین سود را در بین خودروهای شاهین دارد. همچنین اگر قصد خرید شاهین اتوماتیک پلاس از نمایندگی های سایپا را داشته باشید باید چیزی حدود 975 میلیون تومان هزینه کنید و درصورتی قصد فروش این خودرو را در بازار آزاد داشته باشید حدود 252 میلیون سود خواهید کرد زیرا شاهین اتوماتیک پلاس در بازار آزاد نزدیک به 1 میلیارد و 227 میلیون تومان قیمت دارد.جهت اطلاع از قیمت کارخانه و بازار شاهین در مرداد 1404 جدول زیر را بخوانید. قیمت کارخانه و بازار شاهین - مرداد 1404 | برند | قیمت بازار (تومان) | قیمت کارخانه (کیلومتر) | اختلاف قیمت (تومان) | شاهین GL | 867,000,000 | 650,591,000 | 217,000,000 | شاهین G (سانروف) | 966,000,000 | 671,749,000 | 305,000,000 | شاهین اتوماتیک G | 981,000,000 | 836,544,000 | 145,000,000 | شاهین اتوماتیک پلاس | 1,227,000,000 | 975,142,000 | 252,000,000 | مقایسه فنی شاهین با فردا 511 شرکت سایپا بعد از عرضه نسخه دنده ای شاهین، مدل اتوماتیک آن را با گیربکس CVT و همان موتور 8 سوپاپ توربوشارژ به بازار فرستاد. پیشرانه این خودرو که در اصل نسخه پرخوران موتور تیبا محسوب می شود و بر پایه موتور پراید توسعه پیدا کرده است، می تواند 110 اسب بخار و 178 نیوتن.متر گشتاور تولید کند. شاهین اتوماتیک قادر است تا 190 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد و در این میان حدود 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین نیاز دارد. در مورد شتاب صفر تا صد شاهین اطلاعات رسمی و دقیقی در دسترس نیست، اما می شود حدس زد که این سدان سایپا حداقل به چیزی بین 14.5 تا 15 ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. اما فردا 511 که در اصل از سری تولیدات کمپانی چانگان است و با نام آلسوین از سال 2017 به عنوان نسل دوم این سری از تولیدات چانگان در بازارهای جهانی حضور دارد، از سال 1400 به بازار ایران آمده و از موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی خود قدرت مناسبی در حد 106 اسب بخار تولید می کند. بیشترین گشتاور حاصل از این موتور نیز 145 نیوتن متر است که باعث می شود شتاب صفر تا صد FMC 511 نزدیک به 14 ثانیه برآورد شود. گیربکس این خودرو از نوع 5 سرعته اتوماتیک دوکلاچه روغنی است که نیروی موتور را به چرخ های جلو می رساند. حداکثر سرعت فردا 511 برابر 175 کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن حدود 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر است. باید بدانید که فردا 511 نزدیک به 205 کیلوگرم سبک تر از شاهین اتوماتیک است و به همین دلیل مصرف سوخت کمتر و شتاب کمی بیشتری نسبت به آن ارائه می دهد. مقایسه FMC511 با شاهین نشان می دهد که سیستم تعلیق هر دو خودرو مطابق انتظار از نوع مک فرسون مستقل در جلو و یکپارچه میله پیچشی در قسمت عقب است که سواری متعادل و هندلینگ معمولی را برای آن ها به ارمغان می آورد. بنابراین از لحاظ ویژگی های سواری و دینامیک رانندگی هر دو خودرو تقریبا در یک محدوده قرار می گیرند و هیچ کدام نمی توانند سواری مهیج یا جوان پسندی را آن طور که باید و شاید به کاربران خود ارائه دهند. با این حال از لحاظ تامین نیازهای خانوادگی می توان آن ها را قابل قبول دانست و انتظار می رود که فردا 511 به دلیل برخورداری از موتور تنفس طبیعی در زمینه استهلاک فنی نسبت به شاهین اتوماتیک شرایط بهتری داشته باشد؛ چرا که معمولاً موتورهای توربوشارژ به کیفیت بنزین حساسیت بیشتری نشان می دهند و نیاز به نگهداری دقیق تری دارند که این مورد باعث می شود استهلاک فنی آن ها در طول زمان افزایش یابد. |