مقایسه گیشه سینمای 1404 تا امروز با وضعیت فروش سینماها در سال گذشته، نشان از آن دارد که امسال مخاطبان به تماشای گونه های متنوع تری از فیلم ها نشستند و بالا رفتن عددِ فروش، تنها منحصر به فیلم های پرفروشِ بالای جدول نبوده است. به گزارش ایرنا، جدول فروش سینمای کشور از ابتدای سال گواه بر این نکته است که آرایش فروش و توزیع اقبال در گیشه امسال، تفاوت هایی با گیشه سال گذشته دارد که ارزیابی آنها در جهت نیل به اهداف سینمایی و دستیابی به گیشه 3 هزار میلیارد تومانی کمک کننده خواهد بود. امسال از ابتدای فروردین ماه تا به حال که روزهای ابتدایی مردادماه را سپری می کنیم، دو فیلم در گیشه، به باشگاه 100 میلیاردی ها پیوسته اند که هر دو نیز گونه کمدی دارند. تا به اینجا دو فیلم مرز یک میلیون مخاطب را رد کرده اند، این درحالیست که سال گذشته در همین روزها 5 فیلم یک میلیون مخاطب داشتند. پرفروش های امسال در مقایسه با پرفروش های پارسال صددام با 118 میلیارد تومان فروش و 1 میلیون و 480 هزار مخاطب تا امروز، پرفروش ترین فیلم سال است که از اردیبهشت ماه اکران شده و احتمالا اکران آن تا پایان ماه صفر ادامه خواهد داشت. این درحالیست که سال گذشته همین روزها تگزاس در صدر جدول فروش جای داشت که فروش 160 میلیارد تومانی را با نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار مخاطب تجربه می کرد. امسال از ابتدای فروردین ماه تا به حال که روزهای ابتدایی مردادماه را سپری می کنیم، دو فیلم در گیشه، به باشگاه 100 میلیاردی ها پیوسته اند که هر دو نیز گونه کمدی دارند البته که پشت سر گذاشتن جنگ و تعطیلی سینماها از طرفی و افزایش قیمت بلیت سینماها از سوی دیگر، مزید بر علت بوده تا فیلم پرفروش امسال وضعیت نسبتا متفاوتی با سال گذشته داشته باشد؛ آن هم در وضعیتی که سال گذشته سینماها به مناسبت شهادت آیت الله رییسی چند روزی تعطیل بودند اما امسال به سبب جنگ این بازه افزایش یافت. صددام البته در جشنواره فیلم فجر نیز اکران شد و بازخوردهای نسبتا منفی منتقدان و اصحاب رسانه نیز می تواند دلیلی بر شرایط اقبال فعلی از این فیلم باشد. دومین فیلم پرفروش امسال تا به اینجا دایناسور است که با 106 میلیارد تومان فروش و 1 میلیون و 305 هزار مخاطب، پس از طی تقریبا 5 ماه اکران، از جدول نمایش سینماها کنار رفت. این فیلم دومین فیلم امسال است که به باشگاه 100 میلیاردی ها اضافه شده است. دایناسور نیز در مقایسه با تمساح خونی که سال گذشته در این روزها، جایگاه دوم فروش را به خود اختصاص داده بود، هم مخاطب و هم فروش کمتری دارد. البته که حضور جواد عزتی در مقام کارگردان و تعاریفی که از این فیلم در جشنواره فیلم فجر شده بود مزید بر علت شد تا تمساح خونی حدود 2 میلیون و 384 هزار مخاطب را به سینماها بکشاند.  مردم امسال متنوع تر فیلم می بینند پیرپسر که توفیق اکران را از هفته سوم خرداد ماه پیدا کرد، تاکنون حدود 93 میلیارد تومان به گیشه واریز کرده و نزدیک به 1 میلیون نفر را به سینماها کشانده است. همچنان که شروع جنگ در دومین روز اکران این فیلم، توفیق اقبال بالا در افتتاحیه را از این فیلم گرفت اما نسبت به فیلم سوم سال گذشته، در بازه کمتر از دو ماهه اکران خود، به اقبال بالایی رسیده است و احتمالا تا چند روز آینده به باشگاه 100 میلیاردی ها خواهد پیوست. امسال اما عدد واریزی به گیشه بین تعداد بیشتری از فیلم ها توزیع شده و فاصله فروش فیلم ها بسیار کمتر است و همین نشان از اقبال به گونه های متنوع تری از میان فیلم ها دارد فروش این فیلم در مقایسه با سومین فیلم پرفروش سال گذشته در این روزها یعنی مست عشق ، که نزدیک به 115 میلیارد تومان به گیشه واریز کرده بود و 2 میلیون مخاطب داشت، فاصله دارد اما با توجه به تفاوت ژانر و فاصله یک ماهه ای که شروع اکران این دو فیلم با هم دارند، اتفاقی طبیعی است و باید دید پیرپسر پس از 100 میلیاردی شدن، سقف فروش خود را تا کجا ادامه خواهد داد. با این همه میزان فروش فیلم ها تفاوت چندانی ندارند. سال گذشته بر اساس آمارها، 536 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش بهار سینماها بود که در مجموع با 118 میلیاردی که تیرماه به گیشه واریز شد، عدد حدودی 700 میلیاردی در اوایل مردادماه به دست می آید. امسال نیز بر اساس آمار سمفا می توان دید که تا به اینجا فروش سینماها از 727 میلیارد تومان عبور کرده است. آنچه تفاوت چشمگیری ایجاد می کند و گیشه امسال را در وضعیت مطلوب تری قرار داده، تعداد فیلم هایی است که در فاصله فروش 10 تا 50 میلیارد تومان قرار دارند. سال گذشته پس از سه فیلمی که ذکر آنها رفت، سال گربه با 62 میلیارد تومان، خجالت نکش 57 میلیاردتومان و بی بدن 45 میلیارد تومان قرار داشتند و پس از آن با نزول 30 میلیاردی آسمان غرب به 10 میلیارد تومان رسیده بود و هیچ فیلمی در این میان قرار نداشت!  وقتی اقبال از سینما فقط برای تماشای فیلم های پرفروش نیست امسال اما عدد واریزی به گیشه بین تعداد بیشتری از فیلم ها توزیع شده و فاصله فروش فیلم ها بسیار کمتر است. این فاصله کمِ فروش، نشان از اقبال به گونه های بیشتری دارد؛ به خصوص که دو انیمیشن و 4 فیلم از گونه درام اجتماعی و دفاع مقدس بین فیلم های امسال وجود دارند و اقبال مخاطبان تنها منحصر به فیلم های پرفروش بالای جدول نیست. کوکتل مولوتف با قرارگیری در جایگاه چهارم فروش، 52 میلیارد و 600 میلیون تومان به گیشه اضافه کرد و پس از آن موسی کلیم الله با 51 میلیارد تومان قرار دارد. بعد از آنها 9 فیلم دیگر قرار دارند که بیش از 10 میلیارد تومان به گیشه واریز کرده اند. برخلاف سال گذشته که فروش در بالای جدول متراکم شده بود، امسال توزیع اقبال مخاطبان از دیگر فیلم ها، اتفاق مبارکی است که قطعا به نفع سینما، مخاطبان، سینماداران و گیشه 1404 خواهد بود. |