فرارو- تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان آن هم در خیابان های پرترافیک تهران حالا راهش را به سمت گله و شکایت در فضای مجازی کشانده. گاهی مسافر سر روشن کردن کولر با راننده جروبحث می کند و گاهی هم شورای شهر برای تاکسی ها نسخه می پیچد که بدون دریافت هزینه اضافه، کولر خودرو را روشن کنند. به گزارش فرارو؛ در این اثنا، تاکسی های اینترنتی مانند اسنپ هم دست از تشویق رانندگان برای روشن کردن کولر برنمی دارند؛ با این حال، مسافر همچنان شاکی ست و راننده شاکی تر. به گفته رانندگان اسنپ، این طرح ها نه تنها صرفه اقتصادی ندارد بلکه هزینه های بیشتری هم برای آن ها می تراشد. از مصرف بیشتر بنزین گرفته تا جوش آوردن موتور و ادامه بیکاری مقطعی بخاطر تعمیرات خودرو. طرح های تشویقی اسنپ چیست؟ اسنپ با هدف تشویق رانندگان به استفاده از کولر، دو طرح تشویقی برای تابستان امسال روی میز قرار داده: طرح تابستانی شارژ گاز کولر و طرح سفرهای خنک اسنپی که برای مورد اول با دریافت 599 هزار تومان امکان شارژ کولر خودرو رانندگان را -در مدت محدود- فراهم کرده. این درحالی است که هزینه شارژ کولر امسال برای خودروهایی مثل پراید و تیبا حدود 600 تا 900 هزار تومان است. هزینه این سرویس برای پژو 206 و پژو پارس یا 405 بسته به حجم گاز مورد نیاز، بین 800 هزار تا یک میلیون تومان اعلام شده و اجرت کار نیز بین 300 تا 800 هزار تومان متغیر است؛ به این معنا که طرح شارژ گاز کولر اسنپ نهایتا نیمی از این مبلغ را پوشش خواهد داد. طرح دوم هم آنچنان که به نظر می رسد برای رانندگان اسنپ جذابیت مادی ندارد. طرح تشویقی استفاده از کولر که با شروع خرداد 1404 استارت خورد، در صورت رضایت مسافران از دمای خودرو به مدت یک هفته موجب محاسبه کمیسیون به صورت نیم بها و بازگشت مبلغ کسرشده پس از پایان طرح خواهد شد.  حتی این طرح هم صرفه اقتصادی ندارد. تصور کنید برای سفر 200 هزار تومانی که 15 درصد آن (30 هزار تومان) بابت کمیسیون از راننده دریغ می شود، درخواست روشن شدن کولر بدهید. راننده با خنک کردن ماشین 15 هزار تومان از این سفر سود میکند. سفری که با وجود ترافیک سنگین پایتخت می تواند حداقل 40 دقیقه تا یک ساعت زمان بر باشد. کولر خودرو و هزینه های گزاف برای راننده اگرچه هزینه مسیر یک ساعته سفر در هوای خنک برای مسافر 15 هزار تومان آب می خورد، فاکتور نهایی صاحب خودرو با استفاده مداوم از این امکان بسیار فراتر از 15 هزار تومان خواهد بود. تصور کنید با یک سمند مدل 1395 که حالا چند سالی هم از عمر آن گذشته، از ساعت 7 صبح تا 11 شب در ترافیک سنگین و تمام نشدنی تهران مسافرکشی می کنید. پس از چند ساعت که کمپرسور فعال شده و در حال وارد کردن باری اضافی به موتور خودرو و مصرف بیشتر سوخت تا 2 لیتر است؛ هرچند این میزان مصرف سوخت برای خودروهای معمولی (1.6 تا 2 لیتری) در شرایط آزمایشگاهی اعلام شده و در پاره ای موارد از جمله حجم موتور (پژو 206 -1.4 لیتری- تا 2.5 لیتر در ساعت بنزین مصرف می کند)، تکنولوژی کمپرسور (خودروهای قوی تر مانند تویوتا کرولا تنها یک لیتر بیشتر مصرف می کند)، دمای محیط (در دمای 45 درجه، مصرف تا 30٪ افزایش می یابد) و همچینین سالم بودن سیستم (هدر رفت بیش از 3 لیر بنزین در ساعت بخاطر فرسودگی کولر) می تواند بیشتر شود. از طرف دیگر، مثلا پژو 207 صندوقدار در ایران به مشکلات سیستم خنک کننده شهرت دارد). به همین دلیل برخی معتقدند که خودروهایی مانند پژو فرانسوی هستند و برای دمای بالای 40 درجه طراحی نشده اند . این جمله کاملا هم نادرست نیست؛ به زعم کارشناسان نسخه های موجود همین خودرو که با قطعات غیراستاندارد داخل کشور تولید می شوند، مقدمات جوش آوردن سریع موتور و فشار بیش از اندازه به خودرو را فراهم خواهند کرد. |