پزشکی قانونی اعلام کرد بیشترین آمار متوفیات تصادفات موتورسیکلت ها را مردان جوان با شغل آزاد و تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می دهند. به گزارش مهر، در مقاله ای پژوهشی با عنوان بررسی اپیدمیولوژی تصادفات مجر به مرگ در موتورسواران ایرانی که توسط پزشکی قانونی منتشر شد، موضوع مرگ و میر موتورسیکلت سواران و دلایل و نحوه آن در دهه 90 مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این پژوهش، در فاصله سال های 1390 تا 1400.42 هزار و 685 موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که 95.6 درصد آنان مرد و مابقی زن بودند. تصادفات جاده ای دومین عامل مرگ و میر در ایران در این مقاله پژوهشی آمده است که تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان و دومین عامل مرگ و میر در ایران بعد از بیماری های قلبی و عروقی است. یکی از عوامل مهم در افزایش تصادفات جاده ای، افزایش روزافزون وسایل نقلیه است. از سوی دیگر در این مقاله بر این نکته نیز تأکید شده است که موتورسواران 34 درصد بیشتر از سرنشینان سایر وسایل نقلیه در معرض مرگ و میر حوادث جاده ای قرار دارند و تصادفات موتورسیلکت ها در حدود 90 درصد موارد منجر به آسیب جدی و یا مرگ افراد می شود. 3 استان در صدر موتورسیکلت سواران جوان مرگ بررسی گروه های سنی موتورسواران قربانی حوادث رانندگی در فاصله سال های 1390 تا 1400 نیز نشان داد که بیش از نیمی از درگذشتگان در گروه سنی جوان قرار داشته اند. بر این اساس، از کل تلفات موتورسیکلت سواران 53.6 درصد (22 هزار و 797 نفر) در گروه سنی کمتر از 30 سال قرار داشتند که این قربانیان (زیر 30 سال) در استان های ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و البرز بیشترین درصد تلفات موتورسیکلت را به خود اختصاص داده اند. گزارش های متعددی از ایران و دیگر کشورهای جهان نیز موید این نکته است که گروه سنی جوانان بیشترین موارد مرگ و میر حوادث ترافیکی موتورسواران را در بر می گیرند. به عنوان مثال در مطالعه وی را و همکاران در برزیل میانگین سنی موتورسواران حادثه دیده 27.78 سال بود یا در پژوهشی دیگر در سنگاپور که توسط هک و همکارانش انجام شد، میانگین سنی افراد آسیب دیده در تصادفات موتور 16 تا 25 سال بود. جنسیت، سن و تحصیلات بیشترین قربانیان موتورسیکلت در این مقاله بر اساس یافته های به دست آمده تأکید می شود بیشترین آمار متوفیات تصادفات موتورسیکلت ها را مردان جوان با شغل آزاد و تحصیلات زیر دیپلم تشکیل می دهند، بنابراین لازم است به منظور کاهش این حوادث، علاوه بر استراتژی های پیشگیرانه مانند احترام به قوانین، نحوه استفاده صحیح از این وسایل نیز آموزش داده شود. بیشترین علت و محل مرگ موتورسواران نکته مهم دیگر آنکه بر اساس نتایج این مقاله پژوهشی، در دهه 90 در تصادفات موتورسیکلت سواران 54.6 درصد به دلیل ضربه به سر جان خود را از دست داده اند که این موضوع نشان دهنده اهمیت استفاده از کلاه ایمنی استاندارد برای راکب و سرنشین موتورسیکلت است. از نظر محل وقوع سانحه نیز 47.3 درصد موتورسواران در مسیرهای برون شهری و 39 درصد در راه های درون شهری دچار حادثه شده اند، ضمن آنکه 51.2 درصد نیز در بیمارستان ها جان خود را از دست داده اند. آمار تفکیکی مرگ و میر موتورسیکلت سواران در کشور جمع آوری نمی شود هرچند نتایج این مقاله پژوهشی نشان می دهد که نرخ فوت ناشی از تصادفات موتورسیکلت در سال 1400 نسبت به سال 1390 با کاهش 23.5 درصدی مواجه و روند تلفات کاهشی بوده است، اما از آنجا که از سال 1400 به بعد آمار تلفات حوادث رانندگی در کشور با افزایش مواجه بوده، به نظر می رسد با توجه به افزایش تلفات تصادفات، آمار مرگ و میر موتورسواران نیز بیشتر شده باشد (با این توضیح که به دلیل محدودیت های موجود، از سال 1401 به بعد آمار تفکیکی مرگ و میر موتورسیکلت سواران توسط سازمان پزشکی قانونی کشور جمع آوری نمی شود). |