با سفر هیئتی بلندپایه از راه آهن ایران به آستارا و برگزاری نشستی با مسئولان آذربایجانی، نخستین گره کور کریدور بین المللی شمال-جنوب در حال باز شدن است. تکمیل پایانه ریلی آستارا به عنوان نقطه عطفی در توسعه حمل ونقل ترانزیتی ایران و افزایش همکاری های اقتصادی با باکو به شمار می رود. گروه اقتصادی خبرگزاری فارس؛ جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن ایران، به همراه هیئتی از وزارت راه و شهرسازی، در تاریخ 1 مرداد به شهرستان مرزی آستارا سفر کرد. این سفر با هدف بررسی وضعیت پایانه ریلی آستارا و تسریع در روند تکمیل آن انجام شد. در این بازدید، هیئت ایرانی از بخش های مختلف پایانه که در مراحل نهایی ساخت قرار دارد، بازدید کردند و بر اهمیت آن در تسهیل دسترسی و بهبود زیرساخت های حمل و نقل تأکید کردند.پایانه ریلی آستارا، به عنوان یکی از حلقه های کلیدی در کریدور شمال-جنوب، نقش مهمی در ارتباطات ترانزیتی ایران و جمهوری آذربایجان ایفا خواهد کرد. در این نشست، موانع اجرایی پروژه از جمله مشکلات تملک زمین های مسیر و تأمین زیرساخت های آب، برق و گاز، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ذاکری در این نشست اعلام کرد که انتظار می رود طرف آذربایجانی عملیات احداث این پایانه را تا پایان سال 2025 میلادی به اتمام برساند. مدیرعامل راه آهن ایران همچنین به پروژه خط ریلی رشت-آستارا اشاره کرد و گفت: این خط به عنوان بخش مهمی از کریدور بین المللی شمال-جنوب (INSTC)، نه تنها ارتباط ایران را با کشورهای حوزه دریای خزر و آسیای میانه تقویت می کند، بلکه ظرفیت ترانزیتی کشور را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد داد. این کریدور بین المللی که در اوایل دهه 2000 میلادی راه اندازی شد، هدفش ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد برای حمل کالاها از هند به اروپا از طریق ایران بود. کریدور بین المللی شمال-جنوب دارای سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی)، شاخه میانی (دریای خزر) و شاخه غربی (آذربایجان و ارمنستان) است. در بخش ترانزیت ریلی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب، حلقه مفقوده خط ریلی رشت-آستارا وجود دارد که اتصال مستقیم میان دریای خزر، دریای خلیج فارس و کشورهای قفقاز را فراهم می کند.کریم نایینی، کارشناس حمل ونقل، عنوان کرد که با احداث این خط ریلی، ظرفیت بار در این مسیر به 15 میلیون تن خواهد رسید. این ظرفیت می تواند به توسعه بیشتر روابط تجاری ایران با کشورهای همسایه کمک کند و آستارا را به یک مرکز تجاری کلیدی در منطقه تبدیل کند.علاوه بر این، تأمین مالی پروژه خط ریلی رشت-آستارا از طریق وام ارزی روسیه به ارزش 1.6 میلیارد یورو در حال رایزنی است. این سرمایه گذاری می تواند تحولی بزرگ در زیرساخت های حمل و نقل ایران ایجاد کند و به تحقق اهداف ترانزیتی کشور کمک نماید. در نهایت، با توجه به اراده جدی تهران و باکو برای توسعه زیرساخت های حمل و نقل، به نظر می رسد که با تکمیل پایانه ریلی آستارا و خط رشت-آستارا، منطقه شمال کشور به یک شاهراه تجاری جدید تبدیل خواهد شد و ایران را به یک بازیگر کلیدی در کریدورهای بین المللی حمل و نقل تبدیل خواهد کرد. |