صفحه اصلی     اقتصادی     اجتماعی     سیاسی     ورزشی     بین الملل     RSS     تماس با ما  
شنبه، 4 مرداد 1404 - 14:54   
 آخرین خبرها
  چرا احتمال سقوط آزاد قیمت مسکن جدی است؟
  بورس امروز شنبه 4 مرداد 1404؛ 75 درصد از نمادهای بازار سهام سرخپوش شدند
  خرید جدید پرسپولیس، سروش را نیمکت‌نشین می‌کند
  وقتی هوش مصنوعی نقش بازی می‌کند؛ زنگ خطر به صدا درآمده است؟
  فوری/ توافق نهایی دولت و مجلس برای حذف یارانه‌ها
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 23988صفحه نخست » آخرین اخبار    پنجشنبه، 2 مرداد 1404 - 18:05

نسل اول مزدا 3 هنوز ارزش خرید دارد؟


اولین نسل مزدا 3 یکی از سدان های ژاپنی بود که از سال 1386 توسط گروه بهمن عرضه شد. در ادامه به ارزش خرید آن در بازار فعلی ایران می‌پردازیم.

برخی برندها نه صرفاً به خاطر آمار فروش، بلکه به دلیل شخصیت و هویتی که در محصولات خود جاری می کنند شهرت یافته اند. مزدا یکی از همین برندهاست.

به گزارش آخرین خودرو، این شرکت ژاپنی در طول بیش از یک قرن فعالیت خود همواره کوشیده تا خودروهایی بسازد که فراتر از وسیله ای برای جابه جایی باشند؛ خودروهایی که حس رانندگی، ارتباط میان راننده و ماشین، و مهندسی دقیق را در اولویت قرار دهند.

شاید به همین دلیل باشد که امروزه مزدا توانسته برخلاف برخی از رقبای نام آشنای خود مانند نیسان و میتسوبیشی که در آستانه ورشکستگی هستند در این بازار پرتلاطم جایگاه ویژه خود را حفظ کند.

از دهه 90 میلادی به بعد، مزدا با شعار معروف Zoom-Zoom کوشید تا روحیه اسپرت را در قالب خودروهای خانوادگی نیز وارد کند. مزدا 3، یکی از برجسته ترین نمایندگان این تفکر است.

خودرویی که جانشین مزدا 323 شد و با بهره گیری از پلتفرمی جهانی، نه تنها استانداردهای فنی مزدا را بهبود بخشید بلکه در بسیاری از بازارهای دنیا از جمله ایران تبدیل به یکی از محبوب ترین سدان های خانوادگی شد. البته اگر مزدا 3 را از لحاظ ابعادی در نظر بگیرید نمیتواند یک سدان خانوادگی تمام عیار باشد. اما در بازار ایران به دلیل کمبود تنوع و همچنین بازه های قیمتی، تبدیل به یک انتخاب برای مصارف خانوادگی هم شده است.

بررسی تاریخی

اولین نسل مزدا 3، با کد فنی BK، نخستین بار در سال 2003 میلادی معرفی شد. این خودرو بر پایه پلتفرم مشترک فورد C1 شکل گرفت؛ پلتفرمی که در فورد فوکوس، ولوو S40 و دیگر محصولات هم رده نیز استفاده شد. همین همکاری میان مزدا و فورد موجب شد مزدا 3 از نظر هندلینگ و پایداری، فراتر از بسیاری از رقبا باشد.

در بازار ایران، اولین نسل مزدا 3 از سال 1386 توسط گروه بهمن در سه تیپ مختلف و با رنگ بندی های متنوع عرضه شد. این خودرو خیلی زود با استقبال گسترده مواجه شد؛ چراکه در مقایسه با رقبای آن زمان طراحی مدرن تر، کیفیت مونتاژ بالاتر و حس رانندگی جذاب تری داشت. در بازاری که هنوز تسلط خودروهای چینی گسترده نشده بود و کره ای ها نیز در آغاز راه شکوفایی بودند، مزدا 3 حکم خودرویی متمایز، مطمئن و قابل اعتماد را داشت که با قیمتی رقابتی وارد بازار شده بود.

رقبای مزدا 3 در بازار ایران آن زمان شامل:

رنو مگان (مونتاژی توسط پارس خودرو) با موتورهای 1600 و 2000 و طراحی ساده تر

هیوندای آوانته (با طراحی محافظه کارانه تر و کیفیت ساخت متوسط)

پژو 407 (وارداتی محدود، با هزینه نگهداری بالا و قطعات کمیاب)

تویوتا کرولا (وارداتی محدود با تمرکز بیشتر بر راحتی و دوام، نه لذت رانندگی)

نیسان ماکسیما (در کلاس بالاتر اما با قیمت هم پوشان با نسخه فول مزدا 3)

در چنین فضایی مزدا 3 با بهره گیری از طراحی تهاجمی، پیشرانه پرقدرت، هندلینگ اسپرت و کیفیت ساخت بالا، خیلی سریع توانست در دل خریداران ایرانی جا باز کند. این خودرو به ویژه نزد قشر جوان و رانندگانی که به لذت رانندگی اهمیت می دادند، جایگاه خاصی پیدا کرد. ترکیب یک برند معتبر ژاپنی، خودرویی به روز، قوای فنی جذاب و هندلینگ بالا باعث می شد از هر قشری که باشید به سمت این خودرو متمایل شوید.

طراحی ظاهری

طراحی ظاهری

طراحی اولین نسل مزدا 3 نسل اول چه در فرم کلی بدنه و چه در جزییات چراغ ها و خطوط بدنه، حس پویایی و انرژی را القا می کند. فرم کشیده چراغ های جلو، گلگیرهای برجسته، فرم منحنی سقف و استایل اسپرت، آن را از دیگر خودروهای هم رده مانند مگان یا آوانته متمایز می سازد. حتی در نسخه های هاچ بک، این ویژگی ها بیش از پیش نمایان می شوند.

در مقایسه با خودروهای چینی یا حتی کره ای آن زمان، مزدا 3 طراحی منسجم تری داشت. هیچ بخشی از بدنه اضافه یا بی ربط به نظر نمی رسد. فرم جلوپنجره با لوگوی مزدا، در هماهنگی کامل با چراغ ها و سپر جلو است. در بخش عقب نیز، طراحی چراغ ها و سپر، شخصیتی بالغ به خودرو داده است.

استفاده از رینگ های آلومینیومی در نسخه های فول، چراغ های مه شکن، و تناسب مناسب اجزای ظاهری، باعث شده که حتی پس از گذشت سال ها ظاهر مزدا 3 همچنان دل نشین و پرجاذبه باقی بماند. بسیاری از افراد طراحی این نسل را نسبت به نسل بعدی خود که در ایران به مزدا 3 نیو شهرت دارد جذاب تر می دانند چراکه بیشتر به یک جنگجوی سامورایی شباهت دارد.

طراحی داخلی

طراحی داخلی

کابین مزدا اولین نسل مزدا 3 از نظر طراحی داخلی اگرچه ساده به نظر می رسد، اما همین سادگی نشانه ای از کارآمدی است و در عین حال بسیار شیک و جذاب است. مزدا در عوض استفاده از خطوط فانتزی یا تزیینات اضافی، بر روی ارگونومی و کیفیت تمرکز کرده است. داشبورد با خطوط افقی، دکمه های درشت و خوش دست، صفحه آمپر واضح با نورپردازی جذاب نارنجی رنگ و صندلی هایی با طراحی مناسب، باعث شده فضای داخلی این خودرو حتی امروز هم قابل قبول باشد.

مواد به کاررفته در داشبورد و رودری ها نرم و باکیفیت هستند و صدای بسته شدن درب ها حس استحکام را به راننده منتقل می کند. نسخه های فول این خودرو دارای تجهیزاتی مانند تهویه مطبوع دیجیتال، سانروف، صندلی های چرمی، سیستم صوتی با کیفیت، گرمکن صندلی و آینه های تاشو برقی هستند.

همچنین فضای صندوق عقب آن با حدود 300 لیتر حجم، اگرچه خیلی بزرگ نیست اما برای سفرهای خانوادگی کفایت می کند. توجه داشته باشید که سیستم تعلیق مزدا طوری طراحی شده که بیشترین لذت رانندگی و هندلینگ را داشته باشد. به همین دلیل ارتفاع خودرو از سطح زمین زیاد نیست و در صورت استفاده خانوادگی از این خودرو احتمال گیرکردن آن به ناهمواری های مسیر وجود دارد و همین یکی از بزرگترین ایرادات مزدا از نظر مشتریان بوده است.

طراحی داخلی1

ضمنا فضای عقب برای افراد قدبلند چندان جادار نیست و صندلی های عقب نسبتاً خشک هستند؛ ولی برای خانواده های متوسط، مزدا 3 فضایی مناسب دارد. ضمن اینکه صندلی راننده در نسخه های فول دارای تنظیم برقی است و فرمان نیز از نظر زاویه و عمق، قابل تنظیم می باشد.

مشخصات فنی اولین نسل مزدا 3

اولین نسل مزدا 3 در بازار ایران با موتور 2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه شد که توان تولید حدود 147 اسب بخار قدرت و 187 نیوتن متر گشتاور را داشت. این موتور با گیربکس 4 سرعته اتوماتیک یا 5 سرعته دستی ترکیب شده بود. شتاب نسخه دستی آن زیر 10 ثانیه و نسخه اتومات حدود 10.5 ثانیه بود.

مشخصات فنی اولین نسل مزدا 3

اما آنچه مزدا 3 را از دیگر رقبا متمایز می کرد، نه فقط شتاب، بلکه تجربه رانندگی آن بود:

تعلیق جلو مک فرسون و عقب چنداتصالی (مولتی لینک)

فرمان هیدرولیک بسیار دقیق با بازخورد طبیعی

ترمزهای دیسکی با عملکرد عالی در ترمزگیری های ناگهانی

پایداری بالا در پیچ ها

چسبندگی عالی در رانندگی پرسرعت و مانورهای ناگهانی

حتی امروز نیز مزدا 3 نسل اول در میان خودروهای هم رده صفر و کارکرده از نظر هندلینگ و حس رانندگی یکی از بهترین ها محسوب می شود و همین امر یکی از مهم ترین دلایل رونق داشتن بازار این خودرو پس از گذشت حدود 2 دهه از عرضه آن است.

یکی دیگر از نقاط ضعف این خودرو شاید در مصرف سوخت کمی بالاتر نسبت به رقبا در شهر باشد (حدود 10 لیتر در 100 کیلومتر در ترافیک شهری)، اما در جاده های باز با رانندگی نرمال به حدود 7 لیتر نیز می رسد. استفاده از گیربکس 4 سرعته باعث شده که مصرف سوخت مزدا3 نسل اول نسبت به خودروهای امروزی بهینه نباشد.

ایمنی

مزدا 3 نسل اول موفق به کسب 4 ستاره ایمنی از مؤسسه EuroNCAP شد. این خودرو از بدنه ای مقاوم و سیستم های ایمنی زیر بهره می برد:

ترمز ضدقفل ABS با توزیع الکترونیکی نیرو (EBD)

دو کیسه هوا (در برخی مدل ها تا شش ایربگ)

کمربندهای پیش کشنده و محدودکننده نیرو

شاسی مستحکم و طراحی شده برای جذب ضربه در تصادف از جلو و پهلو

همچنین فرمان خودرو در تصادف های شدید، به سمت بالا جمع می شود تا از صدمه به قفسه سینه راننده جلوگیری کند. این جزییات، نشان دهنده دقت بالای مهندسی مزدا در حفظ ایمنی سرنشینان است.

نقاط قوت مزدا 3 نسل اول

طراحی جذاب و ماندگار که هنوز هم قدیمی نشده

کیفیت ساخت بالا و دوام قطعات مکانیکی

هندلینگ و فرمان پذیری فوق العاده در میان رقبا

موتور قدرتمند و هماهنگ با گیربکس

تجربه رانندگی اسپرت و خاص، مناسب علاقه مندان رانندگی

مونتاژ دقیق توسط گروه بهمن که از نظر کیفی بسیار فراتر از خودروهای چینی امروزی است

نقاط ضعف مزدا 3 نسل اول

سیستم تعلیق خشک روی مسیرهای ناهموار که در شهرهای با آسفالت نامناسب خسته کننده می شود

استهلاک گیربکس اتوماتیک

قیمت بالای قطعات یدکی نسبت به خودروهای هم رده

فضای محدود صندلی عقب برای سرنشینان بلندقد

عایق بندی صوتی نه چندان خوب؛ در سرعت های بالا صدای باد به کابین نفوذ می کند

هزینه نگهداری و استهلاک

مزدا 3 اگر به درستی نگهداری شود خودرویی کم استهلاک است و به ندرت از قسمت موتور دچار مشکل می شود. اما مانند هر خودروی باکیفیت دیگر، بی توجهی به سرویس ها، می تواند منجر به هزینه های سنگین شود. به خصوص گیربکس اتومات این خودرو در کارکردهای بالا ممکن است نیاز به تعمیرات اساسی پیدا کند.

بعد از گیربکس می توان به کمپرسور کولر و پمپ بنزین این خودرو اشاره داشت که بیشترین آمار خرابی را از سوی مالکان داشته اند. اگر قصدتان خرید مزدا3 نسل اول است لازم می باشد توجه بیشتری را صرف نگهداری و چک کردن این قطعات داشته باشید.

سرویس های دوره ای باید منظم انجام شود، فیلترها باید با قطعات اصلی تعویض شوند و روغن موتور با کیفیت استاندارد استفاده شود. اگر این الزامات رعایت شود، موتور این خودرو تا بیش از 300 هزار کیلومتر بدون مشکل کار خواهد کرد.

در بحث تامین قطعات هم باید گفت که قطعات مکانیکی موتور هنوز در بازار موجودند ولی برخی لوازم بدنه، چراغ ها و قطعات خاص، کمیاب یا گران قیمت هستند. در برخی مناطق کشور تأمین لوازم مزدا 3 ممکن است نیاز به سفارش اینترنتی یا مراجعه به مراکز تخصصی تهران داشته باشد.

نتیجه گیری: آیا مزدا 3 نسل اول هنوز هم ارزش خرید دارد؟ پاسخ کوتاه: بله، اگر بدانید دنبال چه هستید.

اگر شما از رانندگی لذت می برید، هندلینگ و حس فرمان برایتان مهم است، به طراحی اهمیت می دهید و مشکلی با صرف کمی بیشتر برای قطعات باکیفیت ندارید، مزدا 3 یک انتخاب عالی در بازار دست دوم است. هنوز هم طراحی آن چشم نواز است، کیفیت مونتاژش بالاتر از خودروهای چینی و کره ای آن دوره است، و تجربه رانندگی اش شما را شگفت زده خواهد کرد.

اما اگر صرفاً دنبال خودرویی ساده برای رفت وآمد هستید، بدون دغدغه تأمین قطعه، یا تمایلی به رانندگی تندوتیز ندارید شاید گزینه هایی چون رنو مگان، سراتو مونتاژی، یا خودروهای چینی جدیدتر با آپشن های بیشتر مناسب تر باشند. چرا که خرید خودروی دست دوم به طور کلی مشکلات خود را دارد چه برسد به اینکه خودرویی نسبتا خاص تر و با خلق و خوی اسپرت مانند مزدا3 انتخاب کنید.

در نهایت، مزدا 3 یک خودروی خاص برای خریدارانی خاص است. خریدارانی که به اصالت، کیفیت، و حس واقعی رانندگی اهمیت می دهند. در بازاری که بسیاری از خودروها شبیه به هم شده اند، مزدا 3 همچنان شخصیتی مستقل و متمایز دارد. توصیه نهایی این است که سراغ هر مزدایی نروید و حتما نمونه های سالم آن را پیدا کنید.

   
  

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
عنوان:
نظر
  قبل از ارسال نظر آنرا ویرایش کرده و قواعد نگارش را در آن رعایت کنید.
لطفاً در مطالب خود اخلاق اسلامی و قوانین کشور را مد نظر داشته باشید.
نمایش نظرات کاربران در خبرها به معنای تایید آنها توسط سایت نیست.

  کد امنیتی:
 
خرید جدید پرسپولیس، سروش را نیمکت‌نشین می‌کند
  خرید جدید پرسپولیس، سروش را نیمکت‌نشین می‌کند
 سروش رفیعی از زمانی که یحیی گل‌محمدی از پرسپولیس جدا شد تبدیل به بازیکن ثابت و تا حدی غیر‌قابل تعویض این تیم شد. بازیکنی که البته در سن 35 سالگی در این یکی دو فصل همواره از بازیکنان آماده تیمش بوده اما نه در حدی که در هر شرایطی ثابت بازی کند.
وقتی هوش مصنوعی نقش بازی می‌کند؛ زنگ خطر به صدا درآمده است؟
  وقتی هوش مصنوعی نقش بازی می‌کند؛ زنگ خطر به صدا درآمده است؟
«مدل‌هایی که می‌توانند چارچوب‌های ارزیابی انسان‌محور را درک و دور بزنند، چالش ایمنی را وارد مرحله‌ی تازه‌ای می‌کنند. ما به‌جای آزمون‌های قابل‌پیش‌بینی،
ثبت نام ایران خودرو مرداد 1404/ جزییات و قیمت 11 خودرو اعلام شد
  ثبت نام ایران خودرو مرداد 1404/ جزییات و قیمت 11 خودرو اعلام شد
به گزارش اقتصاد آنلاین، متقاضیان عادی هفتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو می‌توانند از امروز شنبه 4 مردادماه تا پایان روز پنج‌شنبه 9 مردادماه نسبت به افتتاح حساب وکالتی در بانک‌های عامل اعلام شده در بخش‌نامه فروش با موجودی 100 میلیون تومان اقدام کنند.
خطر اشعه فرابنفش؛ ساعاتی که نباید زیر نور خورشید باشید/ راهکار برای کاهش خطرات ناشی از اشعه UV
  خطر اشعه فرابنفش؛ ساعاتی که نباید زیر نور خورشید باشید/ راهکار برای کاهش خطرات ناشی از اشعه UV
به گزارش خبرآنلاین، مصطفی هادیی، عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با مهر در رابطه با میزان اشعه فرابنفش (UV) در روزهای گرم تابستان،
جیش العدل چه کسانی هستند و چرا به دادگستری زاهدان حمله کردند؟
  جیش العدل چه کسانی هستند و چرا به دادگستری زاهدان حمله کردند؟
پس از حمله تروریستی گروه جیش‌العدل به ساختمان دادگستری زاهدان و انتشار بیانیه‌ای از سوی این گروه، این سوال مطرح می‌شود که جیش‌العدل چه گروهی هستند و چرا علی رغم اینکه در طی سال ها بارها مجازات شده اند هر از گاه با حمله بی رحمانه به مردم می خواهند خود را مورد توجه نشان دهند؟
درخواست مایکل کین درباره کودکان غزه
  درخواست مایکل کین درباره کودکان غزه
این بازیگر 91ساله در دو پیام جداگانه نوشت: «نمی‌توانم به کودکان غزه نگاه کنم که برای غذا التماس می‌کنند. می‌خواهم به بی‌گناهان فرصتی برای زندگی داده شود.
سردار شکارچی: اسراییل درس بزرگی از جنگ 12 روزه گرفت
  سردار شکارچی: اسراییل درس بزرگی از جنگ 12 روزه گرفت
سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به شکست هیمنه دفاعی دشمن در برابر موشک‌های ایران گفت: رژیم صهیونیستی درس بزرگی از جنگ 12 روزه گرفت؛ در صورت تکرار تجاوز،
اطلاعیه مهم دانشگاه آزاد برای جاماندگان امتحانات
  اطلاعیه مهم دانشگاه آزاد برای جاماندگان امتحانات
امتحانات دانشجویانی که به هر دلیلی موفق به شرکت در آزمون‌های قبلی نشده‌اند، در بازه زمانی تعیین‌شده به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد.
جزییات جدید درباره علت سقوط هواپیمای An-24 در روسیه
  جزییات جدید درباره علت سقوط هواپیمای An-24 در روسیه
کمیته تحقیقات روسیه پس از سقوط هواپیمای مسافربری An-24 در منطقه «آمور» در روز پنجشنبه، پرونده‌ای جنایی در رابطه با نقض مقررات ایمنی هوایی گشوده و احتمالاتی مانند نقص فنی یا خطای خلبان را بررسی کرده است.
جزییات تعداد شهدا و مجروحان حمله تروریستی زاهدان
  جزییات تعداد شهدا و مجروحان حمله تروریستی زاهدان
«در این اتفاق تروریستی متاسفانه 22 نفر که بیشتر آن‌ها از مردم عادی بوده‌اند مجروح شدند که تعدادی از آن‌ها به صورت سرپایی مداوا و مرخص شده‌اند و سه نفر از این 22 نفر در پی استرس و اضطراب ناشی از وقایع به وقوع پیوسته به کادر درمانی مراجعه کرده‌اند که آن‌ها ...
مصالحه با تراکتور توهین به هواداران پرسپولیس است
  مصالحه با تراکتور توهین به هواداران پرسپولیس است
پیشکسوت باشگاه پرسپولیس تأکید کرد، مصالحه این باشگاه با تراکتور در مورد پرونده علیرضا بیرانوند، توهین به هواداران پرسپولیس است.
تعطیلی اردوی تیم‌های ملی کشتی به دلیل قطعی برق
  تعطیلی اردوی تیم‌های ملی کشتی به دلیل قطعی برق
اردوی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ایران که خود را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان آماده می‌کنند، به دلیل قطعی برق به تعطیلی کشیده شد.
  پربیننده ترین اخبار       
  خواننده پاپ، پیشکسوتان استقلال را به توپ بست
  اولین واکنش به خبر خرید ورزشگاه تختی توسط استقلال
  پیغام اخباری برای سیدحسین از ترکیه!
  نامه استقلال به سپاهان درباره یک معاوضه
  این سه‌ نفر در آستانه اخراج از استقلال!
  برادر مربی سپاهان خودکشی کرد
  حذف یارانه سه دهک بالا و افزایش 40 درصدی یارانه نقدی این دهک‌ها!
  ستاره جدید استقلال از چین می‌آید؛ 30 ساله و آلبانیایی‌تبار
  تصویر؛ واکنش اینستاگرامی ریکاردو آلوز به صحبت‌های محمدرضا زنوزی
  شایعه در شهر؛ استقلال با عیسی آل کثیر ثبت نمی‌کند
  هشدار عباس عبدی به پزشکیان: پوست خربزه زیر پای دولت انداخته‌اند
  ادامه حواشی بازگشت کاظم صدیقی به نمازجمعه؛ صدای اصول‌گراها نیز درآمد
  سیب‌زمینی برای علیرضا فغانی؛ قبول ولی...
  خرید جدید پرسپولیس مشخص شد
  ماجرای قتل علیرضا محمدی؛ عامل قتل وکیل تهران چه کسی بود؟
  ستاره تراکتور خداحافظی کرد!
  رقم پرداختی آنچلوتی برای مهدی طارمی
  دست درازی به 2 دختر نوجوان در تهران
  قیمت موبایل‌ | جدول کامل قیمت گوشی‌های بازار امروز
  میراث خیرخواهانه احمد توکلی برای ایران که شر بزرگ شد
© شبکه خبری سرنویس 1404

All rights reserved