داستان ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی به سال 1391 یا 2013 بازمی گردد. به گزارش ایران، ابتدا در 19 شهریور 1393، نوبخت سخنگوی دولت وقت اعلام کرد دولت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی را ممنوع کرده است. 28 شهریور 1393 این پرونده به طور کامل بسته شد. کرباسیان، رییس وقت کل گمرک ایران آن زمان آب پاکی را روی دست واردکنندگان خودرو ریخت و اعلام کرد: واردات خودروهای بالای 2500 سی سی به کشور به طور کامل ممنوع شد و حتی پیش از این امکان واردات خودروهای بالای 2500 سی سی برای افراد خاص و ساکنان برخی از جزایر وجود داشت که با مصوبه دولت این واردات هم ممنوع شد. اما این همه ماجرا نبود. آغاز داستان خودروهای لوکس به سال 1391 بازمی گشت. داستان از یک تصادف در شمال تهران آغاز شد. تصادف یک خودروی پورشه در شمال تهران که بعد از آن برخی این نوع خودروها را نماد تجمل گرایی اعلام کردند و جرقه ممنوعیت وارداتش زده شد. ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی در ایران از مهر سال 1391 (مصادف با اکتبر 2012 میلادی) آغاز شد. این تصمیم با هدف جلوگیری از خروج ارز، کنترل بازار و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در اولین دوره تحریم های شدید اقتصادی اتخاذ شد. دولت دهم ثبت سفارش واردات چنین خودروهایی را ممنوع اعلام کرد. البته واردات برای عده ای خاص مانند ورزشکاران حرفه ای، جانبازان با درصد بالا و ساکنین جزایر مانند ابوموسی، تحت مجوز باقی ماند. در دولت یازدهم، حتی همان موارد استثنایی نیز به تدریج حذف شده و دریافت مجوز برای واردات این خودروها سخت تر شد و در نهایت با کلید واژه خودروهای لوکس ، ورود خودروهای 2500 سی سی به بالا ممنوع شد. البته گذاشتن نام لوکس روی خودروهای بالای 2500 سی سی هم از عجایب بود، چرا که در تمام دنیا به محصولاتی از برندهای اینفینیتی، جگوار، مک لارن و بنتلی نام لوکس داده می شود اما آتش ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی دامن خودروهایی چون لندکروز و لکسوس را نیز گرفت که ایرانی ها به خاطر بزرگ و آفرودی بودن این خودروها به آن ها علاقه داشتند و واقعاً هم در دسته خودروهای لوکس قرار نمی گرفتند فقط حجم موتورشان بیشتر بود. شکستن طلسم 13ساله 13 سال ورود خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی سی به کشور ممنوع بود تا اینکه این اواخر خبری مبنی بر واردات مجدد این خودروها اعلام شد. در خرداد 1404، معاون اول رییس جمهور (محمدرضا عارف) آیین نامه اجرایی واردات خودرو را ابلاغ کرد. این آیین نامه مسیر قانونی واردات را پس از حدود 13 سال ممنوعیت هموار کرده است. طبق آن، کل سهمیه واردات خودرو در سال جاری محدود به 90 هزار دستگاه است که بخشی از آن به خودروهای لوکس اختصاص پیدا کرده است. سورپرایز دولت برای بازار خودروهای وارداتی، ابلاغ آیین نامه ورود مجدد خودروهای بالای 2500 سی سی بود. در تصویب نامه هیأت وزیران درباره سود بازرگانی خودروهای وارداتی برای خودروهایی با حجم موتور بین 2000 تا 2500 سی سی نیز سود بازرگانی 155درصدی در نظر گرفته شده و برای پیشرانه های 2500 تا 3000 سی سی، این عدد به 180 درصد رسیده است. همچنین خودروهای بنزینی با حجم موتور بیش از 3000 سی سی مشمول 190 درصد سود بازرگانی شدند. تعیین سهمیه برای واردات خودروهای بالای 2500 سی سی روز شنبه نرگس باقری زمردی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران درباره آخرین وضعیت آیین نامه واردات خودرو اظهارنظری داشت که بخش واردات خودروهای بالای 2500 سی سی مدنظر ماست. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بر اساس بند ر تبصره 1 قانون بودجه 1404 ما موظف هستیم که خودروهای نو و کارکرده حتی بالای 2500 سی سی را وارد کشور کنیم. منتهی با توجه به اینکه ورودی های آن ها افزایش قابل توجه داشته است، مجلس شورای اسلامی در قالب یک سهمیه که برای این واردات در نظر گرفته، تعیین کرده که میزان مشخصی از این خودروها بتوانند وارد کشور شوند. مقایسه قیمتی خودروهای بالای 2500 سی سی برای اینکه بهتر دریابیم چه خودروهایی می توان با این میزان تعرفه وارد کرد یک نمونه را با قیمت فوب خلیج فارس محاسبه می کنیم و با مدل این خودرو در سال 2012 مقایسه خواهیم کرد. خودروی ب ام و ایکس 5 مدل xDrive40i سال 2025 با حجم موتور 3000 سی سی توربو، اگر قیمت فوب یکصد هزار و 600 دلار باشد، نرخ ارز واردات خودرو را 70 هزار تومان در نظر بگیریم قیمت فوب 7 میلیارد و 42 میلیون تومان خواهد شد. با احتساب تعرفه 180 درصدی این رقم 12میلیارد و 675 میلیون و 600 هزار تومان می شود. جمع فوب و تعرفه 19 میلیارد و 717 میلیون و 600 هزار تومان است. با محاسبه مالیات، بیمه، حمل ونقل و سایر هزینه ها قیمت نهایی این خودرو برای واردات، حدود 22 میلیارد و 130 میلیون تومان است. این موضوع در حالی است که لکسوس LX مدل 2013 در آگهی باما 31 میلیارد تومان قیمت خورده است. یعنی خودرویی برای 12 سال قبل که دیگر قطعاتش هم به سختی پیدا می شود به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای بالای 2500 سی سی رقم های نجومی دارد. ریز قیمت خودروهای قدیمی اگر واقعاً واردات خودروهای بالای 2500 سی سی عملی شود، شاهد ریزش قیمت خودروهایی هستیم که سالیان سال از تولیدشان گذشته است اما چون واردات این خودروها بسته بود در نتیجه خودروهای سال 2012 و… قیمت های نجومی پیدا کردند در صورتی که در بازارهای جهانی اصلاً چنین قیمتی برای شان متصور نیست. واردات کدام مدل ها بهتر است؟ خودروهای با حجم موتور بالا تعرفه و مصرف سوخت بیشتری دارند و موتور این خودروها با بنزین سوپر هماهنگ است که دسترسی به آن چندان آسان نیست. شاسی بلندهایی مثل Land Cruiser یا X5 مناسب شرایط جاده ای ایران هستند، اما سوپرکارها و هایپرکارها بیشتر جنبه نمایشی دارند. از سوی دیگر، برندهای معتبر با نمایندگی بین المللی (مثل لندروور، بی ام و، تویوتا) تأمین قطعات راحت تر دارند. در پایان باید به این موضوع اشاره کرد که وقت آن رسیده آیین نامه ها و قوانینی که برای واردات خودرو تصویب می شود به مرحله اجرا هم درآید. شاید طلسم 13ساله ورود خودروهایی را که زمانی به آن ها لقب لوکس دادند، بشکند؛ خودروهایی که واقعاً در مدل جهانی لوکس به حساب نمی آیند. واقعیت این است که حجم موتور یک خودرو، نشانه لوکس بودن یا نبودنش به حساب نمی آید. به عنوان مثال فورد موستانگ، دوج چارجر، چلنجر و شورولت کامارو خودروهای آمریکایی هستند که عمدتاً موتورهای هشت سیلندر دارند و خودروهای بزرگی هستند که حدود 500 اسب بخار قدرت دارند ولی قیمت جهانی آن ها بین 69 هزار تا 300 هزار دلار است. در صورتی که وقتی اسم خودروی لوکس به میان می آید رقم های عجیبی به ذهن می رسد. |