فرارو- حجم متقاضیان لاتاری ایران خودرو در کمتر از سه سال 95 درصد آب رفت. به گزارش فرارو؛ دی ماه 1401 قریب 10 میلیون ایرانی برای شرکت در قرعه کشی ایران خودرو صف بستند اما تیرماه امسال این تعداد متقاضی به حول وحوش 500 هزار نفر تقلیل پیدا کرد. بی اعتنایی مردم به قرعه کشی ایران خودرو می تواند با عدد و رقم قابل توجیه باشد. مثلا سال 1401 حاشیه سود خریدوفروش محصولات ایران خودرو گاهی از مرز 100 درصد فراتر می رفت اما الان برای محصولی مثل پژو 207 دنده ای فقط بحث سود 37 میلیون تومانی مطرح است و همین اعداد نشانه ای از کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بازار خودرو محسوب می شود. پایان عصر سرمایه گذاری روی خودرو پیش فروش ایران خودرو در آخرین مرحله فقط کمی بیش از 500 هزار متقاضی داشت. ششم تیرماه امسال که نتایج قرعه کشی آخرین پیش فروش ایران خودرو به متقاضیان اعلام شد، مشخص شد فقط 520 هزار و 519 نفر در آخرین لاتاری خودروسازان ثبت نام کرده اند. تعداد شرکت کننده های حاضر در پیش فروش ایران خودرو از این حیث معنادار است که بفهمیم زمستان سال 1401 قریب 10 میلیون ایرانی در برای خرید فقط 20 هزار خودرو نام نویسی کردند. قرعه کشی ایران خودرو در سال های اخیر همیشه خدا با اسقبال چشمگیری از سوی متقاضیان روبرو می شد و به عنوان مثال در آبان همان سال حول وحوش شش میلیون و 500 هزار نفر در آن شرکت کردند. قرعه کشی ایران خودرو حالا با ریزش 95 درصدی حجم متقاضیان فقط درکمتر از سه سال مواجه شده که بخشی از دلایل این اتفاق با عدد و رقم قابل توجیه است. چرا متقاضیان لاتاری آب رفت؟ قرعه کشی ایران خودرو برای یکسری از متقاضیان جنبه سرمایه گذاری دارد. بخشی از متقاضیان با خرید خودرو به قیمت کارخانه و فروش در بازار آزاد دنبال کسب سود از قرعه کشی ایران خودرو هستند. در سال های گذشته گاهی اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا با بازار آزاد بیش از 100 درصد تخین زده می شد و بحث حاشیه سود دو برابری به میان می آمد. اختلاف قیمت محصولات ایران خودرو با بازار آزاد در این برهه اما گاهی فقط به پنج درصد می رسد. تیرماه امسال درحالی نتایج قرعه کشی ایران خودرو منتشر شد که تفاوت قیمت پژو 207 دنده ای مدل 1404 در کارخانه و بازار فقط به 37 میلیون تومان می رسید. یعنی شخصی که پژو 207 دنده ای مدل 1404 را از نمایندگی ایران خودرو تحویل می گیرد و دنبال خریدار در بازار آزاد است، باید به حاشیه سود پنج درصدی بسنده کند. بیشترین اختلاف قیمت کارخانه و بازار برای محصولی به اسم پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای به چشم می خورد؛ حدود 14 درصد. اتفاقا بیشترین حجم متقاضیان هم برای خرید همین محصول صف بستند و تقریبا نیمی از متقاضیان شرکت در قرعه کشی اخیر ایران خودرو، برای خرید پژو 207 اتومات نام نویسی کردند. کاهش خریدار در بازار خودرو کاهش خریدار در بازار خودرو معضل دیگری برای سرمایه گذاران محسوب می شود. نشانه های این اتفاق را می شود از زبان نمایشگاه داران خودرو شنید. از طرفی گزارش های غیررسمی از تقلیل حجم مراجعات به مراکز تعویض پلاک حکایت دارد و شیب افزایش قیمت خودرو در سال های اخیر می تواند یکی از دلایل باشد. قیمت خودرو در کارخانه اوایل تابستان امسال تغییر کرد و الان دست کم چهار محصول با ارقام بالای یک میلیارد تحویل خریدار داده می شوند. تیپ هایی از دنا و تارا در کارخانه جزو مدل های میلیاردی دسته بندی می شوند و امثال پژو 207 اتومات نیز فاصله زیادی با ارقام میلیاردی ندارند. |