فرارو- در رقابت کلاسیک جهانی آرایشگران که روز دوشنبه در سالن بوکس توکیو برگزار شد، به جای ورزشکاران، آرایشگران روی صحنه بودند. ده ها آرایشگر ژاپنی و خارجی در این رویداد حضور داشتند و مهارت های خود را در میان پرچم های ملی و موسیقی هیپ هاپ نمایش می دادند. به گزارش فرارو، این رویداد بخشی از تلاشی است از سوی صنعت در حال افول سلمانی ژاپن برای جذب دوباره مشتریان مرد جوانی که طی سال های اخیر به سالن های مد روز با خدمات باکیفیت گرایش پیدا کرده اند. شو یوکوتا، برگزارکننده مسابقه، به خبرگزاری فرانسه گفت: در بسیاری از کشورها، سلمانی رفتن برای مردان یک فرهنگ جاافتاده است، اما در ژاپن، جوان ها بیشتر به سالن ها علاقه دارند. ما می خواهیم سلمانی مردانه را به عنوان یک فرهنگ برای مردان ارتقا دهیم. فرهنگ عامه در ژاپن، با تاثیرپذیری از گروه های پسرانه و بازیگران جوان، مردان را به سمت مدل های مو بلند سوق داده است؛ در حالی که مدل های کوتاه، صاف یا تراشیده معمولاً به آرایشگران نسبت داده می شود. روندی در اوایل قرن که آرایشگران معروف را به آیکون های مد تبدیل کرد، محبوبیت سالن ها را نسبت به سلمانی های سنتی افزایش داد. اکنون حدود 110 هزار سلمانی در ژاپن فعال هستند، در حالی که تعداد سالن های زیبایی دو برابر آن است. اکثر سلمانی ها توسط افراد سالخورده اداره می شوند، اما نسل جدیدی از آرایشگران با مهارت در شبکه های اجتماعی در حال ظهورند. یکی از آن ها شوما سوگیمورا، 29 ساله، است که تا مرحله نهایی رقابت ها پیش رفت. او که گردن و سرش پر از خالکوبی است، گفت: مدل های موی ما اغلب مردانه اند. در رقابت روز دوشنبه، شرکت کنندگان فرصت داشتند در یک دقیقه با سخنرانی کوتاه، حضار را تحت تأثیر قرار دهند. یوکوتا گفت: آرایشگران ژاپنی از نظر فنی بسیار ماهر هستند، اما اغلب فاقد نمایش و جذابیت هستند. یکی از داوران مسابقه از لس آنجلس، گفت: مو فقط مو نیست؛ یک زبان جهانی برای بیان خود و ایجاد ارتباط با دیگران است. تاکوماسا سوزوکی 32 ساله، شرکت کننده ای دیگر گفت تلاش دارد فرهنگ سلمانی آمریکایی را الگوبرداری کند تا کسب وکار سلمانی را در ژاپن احیا کند. وی افزود: در ژاپن، مردم صرفاً به دنبال مدل های مد روز هستند، اما در آمریکا، افراد می خواهند مدل موی شان بازتابی از فرهنگ و هویت شان باشد. اگر سلمانی ها در ژاپن به جایی تبدیل شوند که به مردم کمک کنند خود واقعی شان را نشان دهند، آن گاه این حرفه هرگز از بین نخواهد رفت. |