صورت های مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو - در کدال منتشر شده است. به گزارش مهر، این صورت های مالی نشان می دهد که مجموع زیان انباشته این شرکت ها در پایان سال 1403 به بیش از 305 هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم در مقایسه با پایان سال 1402 که حدود 250.3 هزار میلیارد تومان بوده، حاکی از رشد 22 درصدی و افزایش 55.2 هزار میلیارد تومانی زیان انباشته است که نمایانگر ادامه چالش های ساختاری در صنعت خودرو است. کاهش زیان عملیاتی با محوریت سوددهی ایران خودرو در مقابل، زیان عملیاتی تجمیعی سه خودروساز از 27.7 هزار میلیارد تومان در سال 1402 به 23.6 هزار میلیارد تومان در سال 1403 کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً ناشی از عملکرد مثبت ایران خودرو است که موفق شد برای نخستین بار پس از سال ها، سود عملیاتی 4.6 هزار میلیارد تومانی به ثبت برساند. زیان انباشته 130 همتی ایران خودرو زیان انباشته ایران خودرو از 122.8 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1402 به 130.4 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1403 افزایش یافته است که بیانگر رشد 6 درصدی است.  در عین حال، سود عملیاتی ایران خودرو با جهشی چشمگیر به 4.6 هزار میلیارد تومان رسیده است. برای مشاهده متن کامل صورت مالی ایران خودرو اینجا را کلیک کنید. زیان انباشته 138 همتی سایپا شرکت سایپا زیان انباشته خود را از 102.7 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1402 به 138.7 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1403 افزایش داده است (رشد 35 درصدی).  همچنین زیان عملیاتی سایپا با افزایش قابل توجهی از 8.4 هزار میلیارد تومان به 18.1 هزار میلیارد تومان رسیده است (رشد 115 درصدی). برای مشاهده جزییات صورت مالی سایپا اینجا را کلیک کنید. زیان انباشته 36 همتی پارس خودرو زیان انباشته پارس خودرو نیز از 24.8 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1402 به 36.4 هزار میلیارد تومان در پایان سال 1403 افزایش یافته (46.8 درصد رشد).  زیان عملیاتی این شرکت از 7.8 هزار میلیارد تومان به 10.1 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است (رشد 29.5 درصدی). برای مشاهده جزییات صورت مالی پارس خودرو اینجا را کلیک کنید. کارشناسان عمده دلیل رشد زیان انباشته و عملیاتی در سایپا و پارس خودرو را به تغییرات متعدد مدیریتی در این شرکت ها نسبت می دهند. این تغییرات موجب بی ثباتی مدیریتی، کاهش انسجام سازمانی، توقف یا تغییر مسیر برنامه های راهبردی و کاهش انگیزه کارکنان شده است. همچنین، بلاتکلیفی در روند واگذاری سایپا به بخش خصوصی، باعث افزایش نااطمینانی و کاهش اثربخشی مدیریت شده است. از سویی دیگر اگرچه ایران خودرو موفق به بازگشت به سود عملیاتی شده است، اما زیان انباشته این شرکت همچنان روند افزایشی دارد و در کنار زیان های بزرگ سایپا و پارس خودرو، صنعت خودروی کشور را با چالش های جدی مواجه کرده است. اصلاحات ساختاری، مدیریت پایدار و تعیین تکلیف واگذاری ها از ضروریات بازگرداندن ثبات به این صنعت است. |