فرارو- سایپا با اجرای طرح جدید پیش فروش ویژه نیمه دوم تیر 1404، بار دیگر رفتار متقاضیان را به چالش کشیده است؛ عرضه ساینا S، کوییک GXL و کوییک GXRL در این طرح، بیش از همه مخاطبان ریسک پذیر را هدف قرار می دهد. خریدارانی که با وجود اختلاف قابل توجه نرخ کارخانه و بازار آزاد، ریسک افزایش قیمت و محدودیت های ثبت نام را پذیرفته و همچنان برای سودی نامطمئن در صف انتظار خودرو مانده اند. پیش خرید خودرو همچنان منطقی است؟ به گزارش فرارو؛ طرح جدید پیش فروش سایپا شامل سه محصول این گروه خودروسازی یعنی ساینا S، کوییک GXL و کوییک GXRL با موعد تحویل و شرایط پرداخت متفاوت است. براساس اطلاعیه جدید سایپا، متقاضیانی که خودرو را برای تحویل در سال جاری انتخاب می کنند، باید 50 درصد قیمت روز محصول را به عنوان پیش پرداخت واریز کنند؛ اما برای ثبت نام خودروهایی با موعد تحویل در سال 1405، پرداخت 40 درصد بهای فعلی خودرو کافی است. هرچند باید توجه داشته باشید مبلغ نهایی خودرو هنگام تحویل، براساس نرخ روز کارخانه محاسبه خواهد شد؛ بنابراین، با افزایش قیمت کارخانه، مابه التفاوت از خریدار دریافت می شود. فیلترهایی برای متقاضیان واقعی؟ سایپا در این مرحله نیز مانند دوره های قبلی، محدودیت های متعددی برای پیش فروش در نظر گرفته است. بر اساس این مقررات، هر متقاضی فقط می تواند یک خودرو ثبت نام کند. همچنین پلاک فعال انتظامی موجب خط خوردن شما از این لیست خواهد شد. خریدارانی که طی دو سال گذشته از خودروسازان دیگر خرید کرده اند، امکان ثبت نام مجدد ندارند. البته برخی شرایط برای مادران مشمول طرح جوانی جمعیت و همچنین جایگزینی خودروهای فرسوده با تسهیلات بیشتری همراه شده است. ثبت نام محصولات صرفا از طریق سامانه اینترنتی سایپا انجام می شود و تکمیل فرایند منوط به بررسی و تایید شرایط و اطلاعات ثبت شده خواهد بود. سود پنهان یا ریسک آشکار؟  قیمت کارخانه هر یک از محصولات سایپا در این طرح با توجه به مبلغ پیش پرداخت و درصد تعیین شده تا حدود زیادی قابل برآورد است. برای مثال، ساینا S با پیش پرداخت 234 میلیون و 490 هزار تومان (معادل 50 درصد)، تقریبا 469 میلیون تومان قیمت دارد. کوییک GXRL نیز با پیش پرداخت 260 میلیون تومان در نهایت نزدیک به 520 میلیون تومان تمام خواهد شد. قیمت نهایی کوییک GXL هم با توجه به پیش پرداخت 202 میلیون تومانی (معادل 40 درصد)، حدود 505 میلیون تومان است. این در حالی است که قیمت همین خودروها در بازار آزاد اختلاف قابل توجهی با نرخ کارخانه دارد؛ برای مثال، ساینا S در بازار حدود 535 میلیون تومان معامله می شود، یعنی تقریبا 66 میلیون تومان ( 14 درصد) بالاتر از قیمت کارخانه. کوییک GXRL نیز با قیمت 530 میلیون تومان در بازار آزاد به فروش می رسد که 10 میلیون تومان (2 درصد) بیشتر از نرخ فعلی کارخانه است. همچنین کوییک GXL حدود 15 میلیون تومان (3 درصد) گران تر از بازار عرضه می شود. قیمت کارخانه این خودرو 520 میلیون تومان است. اختلاف قیمت کارخانه و بازار محصولات سایپا همچنان می تواند انگیزه ای برای ثبت نام تلقی شود. با این حال، نوسان این روزهای بازار خودرو ممکن است خریداران را با ریسک تصمیم گیری مواجه کند. |