محمد سراب نشین، معاون بهره برداری و بهداشت سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار شهرداری تهران، در واکنش به اظهارات رییس اتحادیه میوه و سبزی تهران مبنی بر اینکه علی رغم فراوانی تولید و عرضه، قیمت میوه بالاست، در حالی که فصل تابستان باید شیب کاهشی قیمت ها بیشتر بود، توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش ایلنا، سراب نشین گفت: اتفاقاً ایشان و کل مجموعه شان در قبال قیمت هایی که در سطح شهر و در میدان مرکزی وجود دارد، باید پاسخگو باشند. علاوه بر دستگاه های تولیدکننده، دستگاه هایی که مدیریت تولید را دارند نیز باید در این زمینه مسئولیت داشته باشند. سراب نشین تصریح کرد: سازمان مدیریت میادین یک سازمان توزیع کننده است و یک سازمان خدماتی به شمار می آید، نه یک سازمان تولیدکننده. این سازمان به تولید نمی پردازد، بلکه وظیفه آن توزیع محصولات است. بهره برداران از میدان مرکزی می آیند و محصولات مورد نیاز خود را تأمین می کنند تا در مراکز عرضه، مانند میادین و بازارها به فروش برسانند. وی افزود: قیمت ها توسط کمیته نرخ گذاری که در سازمان وجود دارد، تعیین می شود. این کمیته قبل از تعیین نرخ یک محصول، یک کار کارشناسی دقیق و عمیق در سطح شهر و در مراکز عرضه، مانند میدان مرکزی انجام می دهد. این کار کارشناسی شامل بررسی قیمت ها در نقاط مختلف شهر است و سپس با حضور چند نفر از مدیران میادین و نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله دستگاه های نظارت کننده و متولی تولید انجام می شود. آن ها قیمت های شمال، جنوب، شرق و غرب شهر را جمع آوری کرده و یک متوسط قیمت به دست می آورند. بر اساس این قیمت ها، نرخ گذاری انجام می شود. سراب نشین یادآور شد: طبق گزارش بانک مرکزی، ما در حال حاضر حدود 39 درصد زیر قیمت متوسط شهر تهران میوه ها را به فروش می رسانیم. همچنین، قیمت میوه های خارجی نزدیک به 33 درصد زیر قیمت متوسط شهر تهران است. به همین ترتیب، حبوبات 23 درصد، غلات 9 درصد، گوشت گوساله 18 درصد، گوشت گوسفندی 19 درصد، مرغ 9 درصد، تخم مرغ 18 درصد و کالاهای اساسی 12 درصد زیر میانگین قیمت شهر تهران به فروش می رسند. معاون سازمان مدیریت میادین خاطرنشان کرد: این به طور طبیعی نتیجه کار کمیته نرخ گذاری ما است که متوسط قیمت شهر تهران را به دست می آورد و سپس با توجه به آن، نرخ گذاری می کند تا بهره بردار از میدان بتواند محصولات را با قیمت مناسب عرضه کنند و با یک حاشیه سود معمولی و منطقی عرضه شود. این فرآیند نشان می دهد که قیمت سازمان مدیریت میادین تابعی از قیمت های میدان مرکزی است. وی ادامه داد: اگر در میدان مرکزی قیمت پایین باشد، طبیعتاً در میادین و بازارهای ما نیز به همان نسبت کاهش قیمت خواهیم داشت و اگر در میدان مرکزی قیمت افزایش پیدا کند، در سطح شهر تهران نیز قیمت افزایش می یابد، با حفظ همان فاصله 39 درصدی که ذکر کردم. این قیمت ها نوسان دارند. اگر بگوییم این قیمت بالا است، ریشه اش جای دیگری است و نه در سازمان. این گونه نیست که اکنون در میدان مرکزی قیمت پایین باشد، اما در غرفه های سازمان مدیریت میادین قیمت بالا باشد. سراب نشین در ادامه گفت: اگر قیمت سازمان مدیریت میادین پایین تر از این باشد، بهره بردار ما اساساً دیگر نمی تواند بار تأمین کند و وقتی نتواند تأمین کند، نتیجه برعکس خواهد بود، یعنی بازارها و غرفه های ما خالی از محصول می شود. در این صورت، مردم مجبورند که تأمین را از سطح شهر تهران انجام دهند و آن ها هم به مراتب قیمت را افزایش می دهند. لذا قیمت سازمان مدیریت میادین یک تناسبی با قیمت سطح شهر تهران دارد. او افزود: وقتی قیمت در میدان مرکزی بالا می رود، ما مجبور نیستیم خودمان قیمت را بالا ببریم تا بگوییم این نسبت رعایت شود. بلکه وقتی قیمت در میدان مرکزی بالا می رود، که اساساً به ما ربطی ندارد، قیمت میدان مرکزی تحت تأثیر عرضه و تقاضا افزایش می یابد. بهره بردار ما نیز باید از آنجا خرید کند و ما ناچاریم که قیمت را به گونه ای تعیین کنیم که این بهره بردار بتواند از میدان مرکزی خرید کند. وی در پایان تاکید کرد: قیمت سازمان مدیریت میادین حدود 39 درصد زیر قیمت متوسط شهر تهران است. اگر بنا باشد که این کاهش کمتر شود، باید در واقع میدان مرکزی را کنترل کنیم تا قیمت آنجا کاهش پیدا کند تا ما نیز به همان نسبت بتوانیم قیمت را پایین تر بیاوریم. این بحث تأمین بار است. اگر باری در تأمین وجود داشته باشد و در سطحی باشد که تولیدکننده بتواند به سود مناسب خود برسد، طبیعتاً اینجا نیز با قیمت بهتری عرضه می شود. |