بر اساس یک گزارش اولیه، سوییچ های کنترل سوخت موتورهای یک هواپیمای ایر ایندیا که ماه گذشته اندکی پس از برخاستن از باند فرودگاه سقوط کرد، لحظاتی قبل از سقوط از حالت run به حالت قطع سوخت (cutoff) منتقل شده بودند. به گزارش ایسنا، این گزارش که اوایل امروز (شنبه) از سوی دفتر تحقیقات حوادث هوایی هند (AAIB) منتشر شد، هیچ نتیجه گیری یا سهمی را برای فاجعه 12 ژوئن که منجر به کشته شدن 260 نفر در هواپیما و روی زمین شد، ارائه نکرد، اما گفت که این تغییر سه ثانیه پس از برخاستن هواپیما رخ داده است. طبق این گزارش، پس از اینکه سوییچ ها زده شدند، بویینگ 787 دریم لاینر بلافاصله شروع به از دست دادن نیروی خود و سقوط کرد. همچنین در ضبط صدای کابین خلبان می توان صدای یکی از خلبانان را شنید که از خلبان دیگر می پرسد چرا سوخت را قطع کرده است. در این گزارش آمده است: خلبان دیگر پاسخ داد که این کار را نکرده است. در این گزارش مشخص نشده است که کدام اظهارات توسط کاپیتان پرواز و کدام توسط افسر اول بیان شده است. گزارش اولیه همچنین نمی گوید که چگونه ممکن است سوییچ سوخت در پرواز به مقصد لندن از شهر احمدآباد هند به وضعیت قطع سوخت تغییر کرده باشد. به گزارش الجزیره، در همین حال، جان کاکس ، کارشناس ایمنی هوانوردی ایالات متحده گفت که خلبان نمی تواند به طور تصادفی سوییچ های سوختی را که موتورها را تغذیه می کنند، جابه جا کند. بویینگ 787 دریم لاینر به مقصد لندن که پس از رسیدن به ارتفاع 650 فوت شروع به کاهش ارتفاع کرد، لحظاتی پس از برخاستن از احمدآباد سقوط کرد و 241 نفر از 242 سرنشین آن و بقیه افراد روی زمین کشته شدند. |