رسانههای داخلی و خارجی زیادی خبر درگذشت بهرام بیضایی را پوشش دادهاند. با درگذشت بیضایی بار دیگر بازار بحثهایی از قبیل سانسور و مهاجرت و.
فرارو- مهدی دهقان؛ واکنش ها به درگذشت بهرام بیضایی در شبکه های اجتماعی بسیار زیاد بوده است. افراد و احزاب مختلفی در این مدت کوتاه مطالبی را در مورد این هنرمند بزرگ منتشر کرده اند.
به گزارش فرارو، سینمای ایران وام دار تعدادی از چهره های شاخص خود بوده و هست. یکی از مهم ترین چهره ها در سینما و هنر ایران، بهرام بیضایی است. طبیعی است که مرگ هنرمندی به این بزرگی، سرِ بسیاری از زخم های کهنه را باز کند. در این بین واکنش تعدادی از رسانه ها قابل تامل به نظر می رسد.
چرا بهروز وثوقی مانع فعالیت بهرام بیضایی شد؟
فرهنگ و هنر ایران یکی دیگر از مهم ترین چهره های تاریخ معاصرش را از دست داده است. چندان دورازانتظار نیست که مرگ بهرام بیضایی نیز مانند بسیاری دیگر از چهره های فرهنگی ایران که در سال های گذشته از دنیا رفته اند، جنجال برانگیز باشد. در این میان حزب ها، افراد و گروه های مختلف، هرکدام به اندازه صدایی که دارند، روایتی را از بیضایی منتشر می کنند. خوشبختانه، بهرام بیضایی از آن دسته هنرمندان ایرانی است که اکثریت قریب به اتفاق جریان های فکری از وی به نیکی یاد می کنند. بااین حال، همچنان بعضی از رویکردهای داخلی و خارجی را نمی شود به درستی درک کرد.
هنوز سه ماه هم از مرگ ناصر تقوایی نگذشته است. کارگردانی که علارغم اینکه یکی از مهم ترین هنرمندان تاریخ سینمای ایران بود، چندین سال اجازه فیلم سازی نداشت. به مرگ ناصر تقوایی و بهرام بیضایی فکر می کنم که با تیتر جالب یکی از رسانه های داخلی برخورد می کنم:
چه کسی مانع کار گوگوش بود؟ صداسیما؟ وزارت ارشاد؟ نه بهروز وثوقی!
گویا به تازگی فائقه آتشین در مصاحبه ای، از مخالفت بهروز وثوقی با فعالیت حرفه ای اش گفته است. حالا همین مسئله باعث شده تا رسانه مورد نظر، عدم فعالیت گوگوش را به بهروز وثوقی نسبت بدهد و به این شکل مدعی بشود که صداسیما و وزارت ارشاد تاثیری بر کار نکردن وی نداشته اند. چه عجیب! یعنی اگر بهروز وثوقی اجازه می داد، امروز فائقه آتشین در ایران مشغول به کار بود؟
به هرحال، مسئله امروز تقریبا روشن است. هنرمندی، یا بهتر است بگویم یکی از مهم ترین هنرمندان تاریخ معاصر ایران، در حالی دار فانی را وداع گفته که مدت هاست ایران را ترک کرده است. سوالی که پیش می آید این است که چرا هنرمندی که تا این حد عاشق ایران بود، کشورش را ترک کرد؟ نکند پای بهروز وثوقی دیگری وسط باشد؟ نکند باز هم اشتباه کرده باشیم و به غلط فکر کنیم که بهرام بیضایی به خاطر سنگ اندازی ها از ایران رفته است. احتمالا سال ها بعد مشخص خواهد شد که بیضایی با ممانعت کدام یک از بهروز وثوقی ها از فعالیت در ایران بازمانده است.
حالا دیگر مسئله کار نکردن ناصر تقوایی و امیر نادری و صدها نفر دیگر برایم روشن شده است. همه این ها زیر سر بهروز وثوقی است. هرکس به نوعی با بهروز وثوقی ویژه ای درگیر بوده و این درگیری ها باعث شده تا ترجیح بدهد که یا ایران را برای همیشه ترک کند و یا اگر هم در ایران ماند، هرگز کار نکند.
جالب است که بعضی از این رسانه ها، تازه یادشان افتاده که فیلم نامه فیلمِ روز واقعه را بهرام بیضایی نوشته است. حالا تمام توانشان را گذاشته اند که به مردم هم یادآوری کنند که آی مردم چه نشسته اید که روز واقعه را بهرام بیضایی نوشته بود . این اتفاق پس از مرگ ناصر تقوایی هم افتاده بود. درست یک روز بعداز مرگ تقوایی بود که فهمیدیم که ای دل غافل، ای ایران را ناصر تقوایی ساخته است.
به هرحال امیدوارم که روزی بهروز وثوقی دست از سر سرمایه های فرهنگی ایران بردارد. بیضایی اگر در ایران فیلم می ساخت چه بسا که اوضاع سینمای ایران نیز به گونه دیگری بود. تقوایی اگر فیلم می ساخت، عجیب نبود که ما امروز چندین اسکار دیگر را هم در کارنامه سینمای ایران داشته باشیم. نادری اگر فیلم می ساخت، بعید به نظر نمی رسید که سینمای ایران سینمای معتبرتری باشد. نمی دانم!
دوباره جعفری در دهانه دروازه در شرایطی به شهرآبادی رسید که مدافعی از استقلال او را مهار نکرده بود و این بازیکن با یک ضربه سر دروازه آنتونیو آدان را باز کرد.
یکی از پزشکان، ماسک اکسیژن را روی دهان استاد گذاشت تا مامورا شک نکنن و برای بردن او، جلو نیایند. جلوی در به ماموران اعلام کردند که او بدحال است و باید به بیمارستان مجهزتری منتقل شود.
بهرام بیضایی، علارغم همه بیمهریها، سرباز فرهنگ ایران ماند و تا پایان عمر نیز از ایران و فرهنگ آن دم زد. اگرچه که قطار عمر این قهرمانِ فرهنگی ایران نیز در نهایت به ایستگاه مرگ رسید،
به حدی سرعت تحولات اقتصادی و تغییر شاخص های اقتصادی در کشور بالا است که به نظر می رسد اگر قرار باشد خط فقر را حساب کنیم باید هر 6 ماه یکبار این خط را محاسبه جدید کنیم تا با واقعیات جامعه همخوانی داشته باشد.
نسخه کمیاب ACS3 C30 Compact مدل 2002، توسط ایسی شنیتزر با موتور 3 لیتری سوپرشارژ شده و 300 اسب بخار قدرت، سیستم تعلیق و ترمز ارتقا یافته و دیفرانسیل LSD،
گروه هکری حنظله در پاسخ به تکذیب هک شدن «تساحی براورمن» رییس دفتر نخستوزیر رژیم صهیونیستی اطلاعات این هک سایبری تازه خود موسوم به «دروازه بیبی» را منتشر کرد.