| شرکت کرمان موتور با معرفی پروژه KP21 وارد مرحله جدیدی از توسعه محصولات بومی خود شده است. این پروژه به توسعه یک خودروی SUV فول سایز بر پایه پلتفرم اختصاصی KP2 اختصاص دارد؛ پلتفرمی که برنامه ریزی آن در سال 1403 انجام شد و اجرای پروژه KP21 از ابتدای سال 1404 آغاز شده است. به گزارش پرشین خودرو، KP21 به عنوان اولین محصول توسعه یافته روی پلتفرم KP2 با قوای محرکه بنزینی عرضه خواهد شد و طبق برنامه ریزی ها با سطح امکانات و آپشن های نسبتاً کاملی به بازار می آید. مراحل توسعه پروژه KP21 کرمان موتور پروژه KP21 یک برنامه توسعه جامع و داخلی است که مراحل زیر را شامل می شود: طراحی صنعتی خودرو نمونه سازی یک به یک سطوح داخلی و خارجی طراحی مهندسی و شبیه سازی قالب سازی قطعات فلزی و پلیمری ساخت خودروهای نمونه کالیبراسیون کامل به صورت داخلی بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تولید انبوه این شاسی بلند بومی در نیمه اول سال 1406 آغاز خواهد شد. دلایل انتخاب پلتفرم KP2 پیش از آغاز پروژه KP21، پلتفرم های مورد نیاز یک خودروساز جهانی برای توسعه محصولات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. در نهایت، پلتفرمی برای محصولات فول سایز انتخاب شد که در کرمان موتور با نام KP2 شناخته می شود. روی این پلتفرم، توسعه سه کلاس خودرویی شامل SUV، سدان و ون با قوای محرکه بنزینی، هیبرید و REEV تعریف شده و اولین محصول آن یک SUV بنزینی است که توسعه آن از ابتدای سال 1404 کلید خورده است.  تحلیل پلتفرم های جهانی و تصمیم نهایی در فرآیند انتخاب پلتفرم، خودروهایی مانند KMC SR6 (پلتفرم A5 یا SWM GO1) و فولکس واگن تیگوان (پلتفرم MQB) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. یکی از معیارهای کلیدی، قابلیت تطبیق پلتفرم با پیشرانه های مختلف از جمله بنزینی و هیبریدی بود که در نهایت به توسعه یک پلتفرم اختصاصی منجر شد. استراتژی طراحی KP21؛ جایگزین KMC K7 پلتفرم KP2 به صورت کامل و اختصاصی توسط کرمان موتور توسعه یافته است. برای اولین محصول این پلتفرم، استراتژی های مختلفی بررسی شد و در نهایت توسعه یک SUV کوپه با ابعاد نزدیک به KMC K7 و طراحی الهام گرفته از خودروهایی مانند دیگنیتی، مرسدس GLS و BMW X4 در دستور کار قرار گرفت. با توجه به خروج KMC K7 از خط تولید، خودروی KP21 به عنوان محصول جایگزین با طراحی به روز و ابعاد مشابه، روی پلتفرم KP2 توسعه داده می شود. مشخصات فنی و امکانات پیش بینی شده قوای محرکه بنزینی در نسخه اولیه توسعه همزمان نسخه های هیبریدی موتور 1.5 لیتری TGDI گیربکس 7 سرعته سیستم های کمک راننده ADAS سطح 2 با قابلیت ارتقا تا سطح 4 برنامه زمان بندی توسعه و تولید نمونه اولیه: پاییز 1405 نمونه های VP: اسفند 1405 شروع تولید نهایی: نیمه اول سال 1406 وضعیت طراحی و همکاری های صنعتی استایل داخلی و خارجی خودرو مشخص شده و مذاکراتی با چند شرکت چینی برای ساخت مدل های یک به یک انجام شده است تا طراحی نهایی به صورت فیزیکی بازبینی و در صورت نیاز اصلاح شود. در حال حاضر مدل ساخته شده و توسط مدیریت طراحی استایل و معاونت توسعه محصول در حال بررسی است. با توجه به همکاری های درون سازمانی و تجربیات پروژه های پیشین، بخش عمده طراحی تفصیلی توسط تیم مهندسی کرمان موتور انجام می شود و مهندسی محصول خودرو به طور کامل داخل مجموعه در حال انجام است. |