| بررسی بازار خودرو از انتهای شهریور ماه سال جاری تاکنون، نشان می دهد بهای دلاری خودروهای داخلی و مونتاژی طی سه ماه گذشته به طور میانگین با رشد حدود 4.5 درصدی مواجه بوده است. این موضوع نشانگر آن است که بهای خودرو در بازار از نرخ ارز و تورم عمومی پیشی گرفته است. به گزارش دنیای اقتصاد، این بررسی نشان می دهد؛ بهای دلاری خودروهای داخلی در این بازه به طور میانگین 281.2 دلار (4.5 درصد) افزایش پیدا کرده و بهای خودروهای مونتاژی به طور میانگین 957.5 دلار (معادل 4.6 درصد) رشد را به خود می بیند. بنابراین بهای خودروهای داخلی و مونتاژی طی سه ماه گذشته بیشتر از نرخ ارز حرکت کرده است. در واقع می توان بهای دلار در بازار آزاد را به نوعی آینه ای از تورم عمومی درنظر گرفت، بنابراین می توان گفت؛ بهای خودرو به نوعی دچار اضافه پرش قیمتی شده است. طی سال های گذشته نیز بازار خودرو عموما نسبت به تورم عمومی با اضافه پرش قیمتی مواجه بوده است. قیمت انواع خودروهای داخلی، مونتاژی و وارداتی از سال96 تا سال 1403 به طور میانگین رشد 1848درصدی داشته و این در شرایطی بود که نرخ دلار در این سال ها 1452درصد رشد کرده بود. در بازه زمانی مورد بررسی دلالان بار دیگر بازار خودرو را در دست گرفتند. شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار که نتیجه مستقیم خطاهای سیاستگذاران و اصرار روی قیمت گذاری دستوری است، بار دیگر به اوج رسیده و همین موضوع جذابیت حضور دلالان را افزایش داده است. عامل دیگر موثر در این اضافه پرش را می توان انتظارات تورمی دانست؛ در واقع در وضعیتی که بسیاری از افراد انتظار دارند تورم در آینده رو به افزایش رود، رو به خرید کالاهای سرمایه ای و حتی مصرفی پردوام می آورند اما در این بین خودرو به عنوان کالایی که ماهیت مصرفی-سرمایه ای دارد از جذابیت زیادی برخوردار است. نکته قابل توجه در بررسی تغییرات بهای دلاری خودرو این است که محصولات ارزان قیمت تر داخلی جهش بیشتری در بهای دلاری خود تجربه کرده اند که نشان می دهد بیشتر این خودروها هدف تقاضا در بازار قرارگرفته اند. اما رشد قابل توجه بهای دلاری خودروهای داخلی و مونتاژی نتایجی دارد که از چند جهت قابل بررسی است. ابتدا اینکه این خودروها در حال از دست دادن مزیت قیمتی خود هستند. خودروهای داخلی و مونتاژی طی سال های اخیر به طور سنتی از مزیت قیمت دلاری پایین برخوردار بوده اند. از طرف دیگر این موضوع نشان می دهد؛ تنها کاهش ارزش پول نیست که موجب تورم در بازار خودرو می شود بلکه این بازار از تورم ساختاری رنج می برد که حاصل هزینه های تولید، ناکارآمدی، سربار مالی و سیاستگذاری غلط است. میانگین بهای دلاری خودروهای داخلی مورد بررسی ما به حدود 11 هزار و 700 دلار می رسد. نگاهی به بازار جهانی نشان می دهد این رقم در بسیاری از کشورها امکان خرید خودروی صفرکیلومتر را فراهم می کند. در مقابل، خودروهای داخلی که میانگین قیمت دلاری آنها به حدود 11 هزار و 700 دلار رسیده، عمدتا متکی بر پلتفرم های قدیمی و فناوری های ساده هستند و از نظر ایمنی و کیفیت ساخت فاصله محسوسی با این محصولات جهانی دارند. |