| بر اساس لایحه بودجه ای که دولت تقدیم مجلس کرده حالا می توان دید کلی دولت را نسبت به واردات خودرو در سال آینده ارزیابی کرد. به گزارش آخرین خودرو، مقایسه بودجه سال گذشته نسبت به آنچه دولت به مجلس داد این تصور را به وجود می آورد که تعرفه واردات خودرو کاهش داشته اما اگر نگاهی به تصویبنامه های دولت داشته باشیم، در واقع دولت افزایش تعرفه را نسبت به قبل لحاظ کرده است. در جدول زیر می توانید مقایسه تعرفه ها را ملاحظه کنید : | نوع خودرو | تعرفه واردات فعلی | تعرفه واردات بودجه 1405 | | برقی و بردافزا (EREV) | 4 درصد | 4 درصد | | پلاگین هیبرید | 15 درصد | 15 درصد | | هیبرید | 15 درصد | 40 درصد | | بنزینی تا 1500 سی سی | 20 درصد | 40 درصد | | بنزینی 1500 تا 2000 سی سی | 40 درصد | 70 درصد | | بنزینی 2000 تا 2500 سی سی | 130 درصد | 130 درصد | | بنزینی 2500 تا 3000 سی سی | 145 درصد | 145 درصد | | بنزینی بیش از 3000 سی سی | 165 درصد | 165 درصد | پس عملا دولت تعرفه خودروهای هیبرید را از 15 درصد به 40 درصد رسانده است و در مورد خودروهای بنزینی تا 1500 سی سی، تعرفه از 20 به 40 درصد رسیده است. همچنین برای خودروهای بنزینی 1500 تا 2000 سی سی هم افزایش از 40 درصد به 70 درصد را داشته ایم! این یعنی حتی با فرض محال ثبات نرخ ارز در کشور، بسیاری از خودروهای وارداتی افزایش قیمت قابل توجهی خواهند داشت. عامل دیگر افزایش قیمت در سال آینده اما تغییر تعرفه ها تنها عامل گرانی خودروهای وارداتی در سال آینده نیست و یک عامل مهم و موثر دیگر هم در لایحه بودجه 1405 دیده می شود. دولت در این لایحه مبنای ارز محاسبه حقوق گمرکی را از یورو 75 هزارتومانی به یورو 103 هزارتومانی رسانده است. یعنی ارزش خودروهای وارداتی از این پس برای محاسبه تعرفه با نرخ جدیدی از ارز سنجیده می شود و افزایش قیمت وارداتی ها را در این مرحله هم داریم. البته افزایش نرخ ارز مبنا در لایحه بودجه سال جدید فقط بر قیمت خودروهای وارداتی تاثیر ندارد و موجب افزایش قیمت مونتاژی ها و حتی خودروهای تولید داخل هم خواهد شد. |