| دنیای خودروهای پاک در آستانه یک تحول بزرگ قیمتی قرار دارد که ترکش های آن به طور مستقیم به بازار خودرو ایران نیز برخورد خواهد کرد. به گزارش خودرو بانک، دولت چین به عنوا لیدکننده و صادرکننده خودروهای برقی و پلاگین هیبرید در جهان، رسماً اعلام کرده است که سیاست های حمایتی خود را از ابتدای سال 2026 میلادی تغییر خواهد داد. این تصمیم به معنای پایان دوران معافیت کامل مالیاتی برای خریداران و افزایش غیرمستقیم قیمت تمام شده برای بازارهای صادراتی، از جمله ایران است. از ابتدای سال 2026، خودروهای انرژی نو که تاکنون از 100 درصد معافیت مالیات خرید برخوردار بودند، مشمول پرداخت 50 درصد از نرخ مالیات استاندارد خودروهای بنزینی خواهند شد. با توجه به اینکه نرخ مالیات خرید خودروهای احتراقی در چین 10 درصد است، خودروهای برقی با نرخ مالیات موثر 5 درصد مواجه می شوند. با پایان یافتن سیاست معافیت کامل مالیات خرید خودروهای برقی، قیمت تمام شده و در نتیجه قیمت صادراتی این خودروها با افزایش تدریجی مواجه خواهد شد. نکته منفی و چالش برانگیز این است که خودروسازان چینی برای حفظ حاشیه سود خود، فشار هزینه ای جدید را به بخش صادرات منتقل خواهند کرد و بخشی از این هزینه ها را در قیمت فوب صادراتی لحاظ می کنند. این بلوغ بازار گرچه در بلندمدت به نفع تکنولوژی است، اما در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت پایه خودروهای صادراتی به مقصد خاورمیانه و به ویژه ایران خواهد شد. یکی از جدی ترین بندهای قانون جدید، کاهش سقف تخفیف مالیاتی از 30 هزار یوان به 15 هزار یوان است. این موضوع به ویژه در خودروهای گران قیمت و میان رده تاثیر معناداری خواهد داشت. برای یک خودروی برقی با قیمت 400 هزار یوان، خریدار در سال 2026 باید 25 هزار یوان مالیات بپردازد که اختلافی معادل 10 هزار یوان نسبت به گذشته ایجاد می کند و مستقیماً بر استراتژی قیمت گذاری جهانی برندها اثر می گذارد. قیمت خودرو (یوان) مالیات خرید سال 2025 مالیات خرید سال 2026 میزان افزایش هزینه (یوان) | 200,000 یوان (اقتصادی) | 0 یوان (معافیت کامل) | 10,000 یوان | 10,000 یوان | | 400,000 یوان (میان رده/لوکس) | 10,000 یوان | 25,000 یوان | 15,000 یوان | بازار خودرو ایران که به شدت به محصولات چینی وابسته شده است، از این تصمیم تاثیر مستقیم می پذیرد. افزایش قیمت در مبدأ چین باعث افزایش قیمت فوب و در نتیجه بالا رفتن مبنای محاسبه گمرکی در ایران می شود. هر 1000 دلار افزایش قیمت در چین، ممکن است منجر به افزایش 100 تا 150 میلیون تومانی قیمت نهایی خودروهای برقی در بازار ایران شود که می تواند جذابیت خرید این خودروها را کاهش دهد. از سال 2026، تنها خودروهایی مشمول تخفیف مالیاتی خواهند شد که استانداردهای فنی سخت گیرانه تری داشته باشند. این موضوع باعث حذف مدل های ارزان قیمت و کم تکنولوژی از لیست حمایتی و اجبار واردکنندگان به انتخاب خودروهای باکیفیت تر اما گران تر می شود. در مجموع، سال 2026 را می توان سال پایان ارزانی خودروهای برقی چینی نامید؛ سیاستی که برای بازار ایران یک شوک قیمتی محسوب می شود و دسترسی قشر متوسط به خودروهای پاک را محدودتر خواهد کرد. |