| فرارو- حداقل هزینه سرویس دوره ای ساینا و کوییک برای سال 1404 در ساده ترین حالت محدود به تعویض روغن موتور و فیلترها- از حدود یک میلیون و 300 هزار تومان شروع می شود و با توجه به نوع و کیفیت قطعات مصرفی، اجرت تعمیرکار و وضعیت فنی خودرو بیشتر هم خواهد شد. به گزارش فرارو؛ سرویس دوره ای ساینا و کوییک بطور معمول هر 5 تا 10 هزار کیلومتر یا هر شش ماه یک بار انجام می شود. هزینه تمام شده نیز بسته شرایط رانندگی، فرسودگی تدریجی قطعات، شهر محل تعمیر و حتی زمان مراجعه به تعمیرگاه متغیر است. هزینه های اصلی و ثابت سرویس دوره ای پایه ای ترین بخش سرویس دوره ای مربوط به تعویض روغن موتور و فیلترهاست که هر 5 تا 10 هزار کیلومتر انجام می شود. این بخش شامل روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا و در بسیاری موارد فیلتر کابین است.  هزینه این سرویس در ارزان ترین حالت حدود یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار تومان برآورد می شود و برای اقلام مصرفی باکیفیت تر تا حدود یک میلیون و 600 هزار تومان هم افزایش پیدا می کند. اجرت تعمیرکار نیز بین 300 تا 400 هزار تومان متغیر است. هزینه های مصرفی دوره ای برخی قطعات موتور و سیستم احتراق عمر کوتاه تری داشته و هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض دارند. شمع موتور را هر 20 تا 30 هزار کیلومتر باید عوض کرد. قیمت یک دست شمع مناسب کوییک و ساینا در سال 1404 به حدود 600 هزار تا 900 هزار تومان می رسد. وایر شمع اما عمر بیشتری دارد و هر 50 تا 60 هزار کیلومتر یک بار تعویض می شود. هزینه این قطعه در بازه 300 تا 400 هزار تومان قرار دارد. تسمه تایم هم هر 60 هزار کیلومتر (سه تا چهار سال) باید عوض شود که قیمت آن به تنهایی بین 550 تا 700 هزار تومان است. به این مبالغ اجرت تعویض قطعه را هم اضافه کنید. هزینه های مرتبط با سیستم ترمز یکی از پرهزینه ترین بخش های مصرفی مربوط به سیستم ترمز خودرو است. لنت ترمز جلو معمولا هر 20 تا 30 هزار کیلومتر و لنت عقب هر 40 تا 60 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند. هزینه تعویض لنت جلو ساینا و کوییک در سال 1404 از حدود 800 هزار تا یک میلیون تومان می رسد. لنت عقب گران تر است و هزینه آن در بازه یک تا یک میلیون و 400 هزار تومان قرار دارد. در صورت سرویس همزمان دو محور، هزینه ترمز سهم قابل توجهی از هزینه یک دوره را به خود اختصاص خواهد داد. هزینه های احتمالی سیستم تعلیق و فرمان این قطعات در زمان طولانی تری مستهلک می شوند و هر چهار تا پنج سال (حدود 80 تا 120 هزار کیلومتر) نیاز به بررسی جدی و تعویض دارند. بدین ترتیب، قیمت یک جفت کمک فنر در سال 1404 حدود 3.5 تا 4 میلیون تومان و یک جفت کمک فنر عقب هم بین 3 تا 3.5 میلیون تومان است. اجرت تعویض این قطعات بیش از 2 میلیون تومان می شود و علاوه بر آن، هزینه های جانبی و احتمالی دیگری هم مانند جلوبندی را به فاکتور اضافه خواهد کرد. هزینه های لاستیک و چرخ لاستیک های کوییک و ساینا که یکی از گران ترین اقلام مصرفی خودرو هستند، هر 45 تا 50 هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند. قیمت هر حلقه لاستیک مناسب این دو خودرو در سال 1404 از حدود 2 میلیون تومان شروع می شود و برای نمونه های گران تر به 2 میلیون و 800 هزار تومان هم می رسد.  بنابراین، تعویض یک دست کامل لاستیک هزینه ای بین حدود 8 تا بیش از 11 میلیون تومان به همراه دارد. بالانس و تنظیم چرخ ها نیز در صورت لزوم، چند صد هزار تومان به هزینه های این بخش اضافه می کند. هزینه های دیگر برخی هزینه های ساینا و کوییک چندسال یک بار تکرار می شوند؛ باتری معمولا هر دو تا سه سال یک بار تعویض می شود و قیمت آن در بازه 2.5 تا 3.5 میلیون تومان قرار دارد. تعمیرکاران در اکثر موارد، اجرت جداگانه ای برای تعویض باتری نمی گیرند. علاوه بر باتری، مواردی مانند تنظیم فرمان، بازبینی سیستم خنک کننده و سرویس های کوچک دوره ای هم هرکدام با هزینه های متفاوتی همراه است که چند میلیون تومان به هزینه واقعی نگهداری ساینا و کوییک اضافه می کنند. |