| اگر دلتان برای روزهایی تنگ شده که AMG بدون ملاحظه از مصرف سوخت یا قوانین آلایندگی، موتورهای پرحجم و پرصدا می ساخت، CLS63 S مدل 2016 دقیقا از همان نسل است. خودرویی که زمانی با قیمتی بیش از 100 هزار دلار فروخته می شد و نماد قدرت بی مهار مرسدس بود، حالا با بهایی در حدود یک سدان متوسط صفر کیلومتر، دوباره توجه علاقه مندان واقعی رانندگی را به خود جلب کرده است. میراث یک AMG واقعی براساس گزارش carbuzz ، مرسدس CLS63 S در دورانی متولد شد که AMG هنوز به معنای واقعی کلمه ساختارشکن بود. ترکیب بدنه کوپه مانند و مجلل CLS با یک موتور V8 خشمگین، نتیجه ای ساخت که نه تنها لوکس، بلکه ترسناک هم بود. این خودرو در زمان معرفی، در بالاترین نقطه هرم عملکرد مرسدس قرار داشت و نشان می داد که یک سدان چهار در هم می تواند روح یک ابرخودرو را در خود داشته باشد. قدرتی که هنوز هم نفس گیر است  در زیر کاپوت این هیولا، موتور مشهور 5٫5 لیتری V8 تویین توربو با کد M157 قرار دارد؛ موتوری که در نسخه S، حدود 577 اسب بخار قدرت و 800 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. نیرویی که از طریق گیربکس 7 سرعته AMG Speedshift به هر چهار چرخ منتقل می شود و کوچک ترین لغزشی را هم تحمل نمی کند. این ترکیب، CLS63 S را به ماشینی تبدیل کرده که حتی امروز هم احترام می طلبد. | ویژگی | مشخصات | | موتور | 5٫5 لیتری V8 با تویین توربو شارژ | | گیربکس | 7 سرعته اتوماتیک AMG Speedshift | | سیستم محرکه | چهار چرخ محرک (4MATIC) | | قدرت | 577 اسب بخار | | گشتاور | 800 نیوتن متر | شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت در حدود 3٫5 ثانیه، عددی است که CLS63 S را وارد قلمرو ابرخودروها می کند. نکته جذاب اینجاست که این عملکرد، حاصل مهندسی مکانیکی ناب است، نه ترفندهای پیچیده نرم افزاری. البته مصرف سوخت آن هم به همان اندازه قدیمی است؛ چیزی حدود 13 لیتر در هر 100 کیلومتر که نشان می دهد این خودرو برای صرفه جویی ساخته نشده، بلکه برای لذت ناب رانندگی طراحی شده است. کابینی با شخصیت اصیل مرسدس  فضای داخلی CLS63 S یادآور دورانی است که مرسدس میان لوکس بودن و حس رانندگی تعادل برقرار می کرد. کیفیت متریال بالا، طراحی کلاسیک و دکمه های فیزیکی، همگی حس یک خودروی پرچمدار را منتقل می کنند. در این کابین خبری از صفحه نمایش های اغراق آمیز و منوهای پیچیده نیست؛ همه چیز ملموس، مهندسی شده و دقیق است. واقعیت بازار؛ 50 هزار دلار وسوسه انگیز  امروز بسته به میزان کارکرد و وضعیت خودرو، می توان CLS63 S را با قیمتی بین 40 تا 60 هزار دلار (حدود 5 میلیارد و 200 میلیون تا 7 میلیارد و 800 میلیون تومان) پیدا کرد. افت قیمتی چشمگیر نسبت به بهای اولیه بیش از 100 هزار دلاری، این خودرو را به یکی از بهترین گزینه ها از نظر ارزش در برابر قیمت تبدیل کرده است. در بازار ایران، نسخه های 350 و 500 مرسدس CLS در مدل 2012 و 2013 اکنون قیمتی فراتر از 11 میلیارد تومان دارند. نسخه 63 این خودرو هم به صورت انگشت شمار و بسیار کمیاب وجود دارد که با قیمت های نجومی معامله می شود. چرا CLS63 S کمتر دیده شد؟  تغییر سلیقه بازار و حرکت سریع صنعت به سمت موتورهای کوچک تر و سیستم های هیبریدی، باعث شد تا نسل هایی مانند CLS63 S زودتر از آنچه باید، به حاشیه بروند. در همان سال ها، رقبایی مثل آئودی RS7 و نسل های جدید بی ام و M5 بیشتر در کانون توجه قرار گرفتند، اما هیچ کدام دقیقا همان حس خام و بی واسطه این AMG را نداشتند. |