| تبلیغات تویوتا 2000GT برای عموم مردم شاید تنها یک نام قدیمی باشد، اما در دنیای کلکسیونرها جایگاهی افسانه ای دارد. این خودرو که بین سال های 1967 تا 1970 تنها در 351 دستگاه تولید شد، نماد جسارت ژاپن در ورود به قلمرو خودروهای اسپرت سطح بالا بود. حالا یک کلکسیونر ناشناس تصمیم گرفته تا سه نمونه از این گنجینه را یکجا به بازار عرضه کند؛ مجموعه ای که ارزش آن به حدود 3٫8 میلیون دلار می رسد و داستانی پر از سئوال و شگفتی را با خود به همراه دارد.  افسانه ای کمیاب در تاریخ خودروسازی ژاپن 2000GT تنها یک خودروی کلاسیک نیست؛ این مدل اولین تلاش جدی ژاپن برای رقابت با اسپرت های اروپایی دهه 60 میلادی بود. طراحی کشیده، موتور شش سیلندر خطی و کیفیت ساخت بالا باعث شد این خودرو خیلی زود به نمادی جهانی تبدیل شود. تولید محدود آن هم باعث شد که امروز، حتی در معتبرترین حراجی های کلاسیک، دیدن یک نمونه سالم از 2000GT اتفاقی نادر باشد، چه برسد به سه دستگاه کنار هم.  سه خودرو، سه شخصیت متفاوت طبق اطلاعات منتشر شده، این مجموعه شامل سه تویوتا 2000GT با مشخصات متفاوت است. یک نمونه نقره ای متالیک با گیربکس اتوماتیک که به نسخه فیس لیفت پس از 1969 تعلق دارد و با چراغ های کوچک تر جلوپنجره شناخته می شود. در کنار آن، دو نمونه پیش از فیس لیفت با گیربکس دستی قرار دارند؛ یکی قرمز و دیگری سفید، هر دو با طراحی کلاسیک و اصیل اولیه. این سه رنگ در مجموع نیمی از پالت رنگ کارخانه ای 2000GT را پوشش می دهند و از همین نظر هم مجموعه ای جذاب به شمار می آیند.  وضعیت فنی و اصالت؛ پرسش های بی پاسخ اگرچه فروشنده جزییات دقیقی از کارکرد، سابقه سرویس یا تاریخچه مالکیت این خودروها ارائه نکرده، اما تصاویر منتشر شده از سالم بودن بدنه، کابین و موتور شش سیلندر خطی حکایت دارد. با این حال، برای چنین خودروهایی تنها ظاهر کافی نیست. اصالت قطعات، تطابق شماره شاسی و موتور و نبود بازسازی های غیرحرفه ای، عواملی هستند که می توانند ارزش واقعی هر دستگاه را مشخص کنند و هنوز پاسخ روشنی درباره آن ها داده نشده است.  وقتی فیسبوک به خانه حراجی تبدیل می شود شاید عجیب ترین بخش ماجرا، محل انتشار این آگهی باشد. این سه خودروی چند میلیون دلاری نه در حراجی های معتبری مانند RM Sotheby’s یا Mecum، بلکه در مارکت پِلِیس فیس بوک معرفی شده اند؛ جایی که معمولا برای خرید و فروش وسایل روزمره استفاده می شود. همین موضوع باعث شده تا بسیاری با دیده تردید به این معامله نگاه کنند و بر لزوم بررسی دقیق هویت فروشنده، محل دقیق خودروها و شیوه انتقال مالکیت تاکید داشته باشند.  فروشنده امکان خرید هر خودرو به صورت جداگانه را هم فراهم کرده است. نسخه اتوماتیک با قیمت حدود 970 هزار دلار عرضه می شود و دو نمونه دستی هر کدام برچسب قیمتی نزدیک به 1٫4 میلیون دلار دارند. این ارقام با روند بازار همخوانی دارد، چرا که ارزش تویوتا 2000GT در دهه اخیر به طور پیوسته افزایش یافته و نمونه های سالم آن معمولا با قیمت های هفت رقمی معامله می شوند.  فرصت طلایی یا ریسک بزرگ؟ در نهایت، این آگهی می تواند برای برخی کلکسیونرها حکم فرصتی تاریخی را داشته باشد؛ فرصتی برای تملک سه نمونه از مهم ترین خودروهای تاریخ ژاپن در یک معامله. اما در عین حال، ابهامات پیرامون فروش، باعث می شود این معامله بدون بررسی های دقیق کارشناسی، به ریسکی پرهزینه تبدیل شود. یک چیز اما قطعی است؛ نام تویوتا 2000GT هنوز هم می تواند دنیای خودرو را غافلگیر کند.  منبع: خبرآنلاین |