| بررسی قیمتی در بازار خودروهای وارداتی از ابتدای آذرماه تا روز گذشته، حکایت از رشد به طور میانگین 20 درصدی انواع محصولات خارجی نو دارد. به گزارش دنیای اقتصاد، در حالی خودروهای وارداتی طی ماه پایانی پاییز روند صعودی را طی کرده که به گفته فعالان این بازار نوسانات نرخ ارز، چشم انداز مبهم تحولات آتی (اقتصادی-سیاسی) و همچنین نبود چشم انداز روشن برای تداوم واردات خودرو، در این جهش قیمتی نقش اصلی را ایفا کرده اند. عدم بهره گیری از واردات به عنوان ابزار تعادل بخشی بازار، موجب شده تا سازوکار عرضه و تقاضا در بخش خودروهای وارداتی از مسیر هدف گذاری شده خارج شود، بنابراین بازار خودروهای وارداتی به جای ایفای نقش تعدیل کننده، به بستری برای رشد فعالیت های سوداگرانه و دلالی تبدیل شده است. حالا ابلاغ مصوبه جدید دولت در حوزه بنزین، موجب تغییر جهت تقاضای بازار خودرو شده است. بر اساس این مصوبه، حفظ یا ماندگاری سهمیه سوخت، انگیزه مصرف کنندگان را برای خرید خودروهای داخلی کارکرده و مدل های مونتاژی افزایش داده است. در مقابل، خودروهای وارداتی به دلیل عدم بهره مندی از سهمیه سوخت از این موج تقاضا بی بهره مانده اند. در این زمینه فعالان این بازار می گویند؛ بالا رفتن قابل توجه نرخ ارز مسیر وارداتی ها را به سمت افزایش قیمت برده است. از دید فعالان بازار، یکی دیگر از محرک های اصلی جهش قیمتی در بازار خودروهای وارداتی، رفتار عرضه ای برخی واردکنندگان است که در هفته های اخیر از تحویل خودرو خودداری کرده اند، در نتیجه محدود شدن عرضه، افزایش قیمت های معاملاتی را فراهم کرده است. از سوی دیگر، هرچند تعرفه واردات خودروهای نو و کارکرده بعد از ماه ها بلاتکلیفی، بالاخره تعیین تکلیف شده اما به نظر می رسد سیاست های دستوری و بخشنامه محور فاقد اثر شده اند و نبود اعتماد به ادامه روند واردات، فضای مبهمی را در بازار حاکم کرده که روی تغییر مسیر قیمت ها اثرگذار بوده است. در حالی بررسی قیمتی 10 مدل خودروی وارداتی از ابتدای ماه پایانی پاییز تا روز گذشته، نشان از رشد 20 درصدی دارد که در این میان، فولکس IDF رکورددار افزایش قیمت است. این خودرو که در اول آذر چهار میلیارد و 800 میلیون تومان قیمت خورده بود، بهای آن دیروز به 6 میلیارد و 700 میلیون تومان رسید که به معنای رشد یک میلیارد و 900 میلیون تومانی معادل 39.5 درصدی است. هیوندای کونا هم در جایگاه دوم قرار می گیرد. این خودرو که چهار میلیارد و 300 میلیون تومان قیمت داشت، دیروز با رشد یک میلیارد و 200 میلیون تومانی معادل 27.9 درصد به پنج میلیارد و 500 میلیون تومان رسید. جایگاه سوم از آن تویوتا کرولا توربو شده است. این خودرو در اول آذرماه، به قیمت سه میلیارد و 250 میلیون و دیروز چهار میلیارد و 100 میلیون تومان دادوستد شد؛ این یعنی تویوتا در این بازه زمانی رشد 850 میلیونی معادل 26.1 درصدی را تجربه کرده است. فیات 500 هم با افزایش یک میلیاردی معادل 25 درصد مواجه شده است. این خودرو که در نخستین روز آذرماه چهار میلیارد تومان معامله می شد، چهارشنبه بهای آن به پنج میلیارد تومان رسید. سوزوکی بالنو اما رشد محدودی را به ثبت رسانده است. درمیان خودروهای بررسی شده، این خودرو که دو میلیارد و 650 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شد، دیروز بهای آن به 2 میلیارد و 800 میلیون تومان رسید که حکایت از رشد 5.6 درصدی دارد. |