| در مصوبه جدید بنزینی دولت که روند اجرای آن از ساعت صفر روز 22 آذر آغاز شد، آمده است: خودروهای دولتی، خودروهای پلاک مناطق آزاد و ویژه، خودروهای وارداتی، خودروهای دوم به بعد هر فرد و خودروهای نوشماره یا همان صفر کیلومتر مشمول سهمیه نرخ اول و دوم نخواهند شد. به گزارش ایرنا، اجرای سیاست جدید بنزینی، بار دیگر مساله عدالت در توزیع یارانه انرژی را به صدر بحث های اقتصادی بازگردانده است؛ جایی که گروهی به دلیل نداشتن خودرو، در عمل سهمی از یارانه بنزین ندارند، اما گروهی دیگر به واسطه داشتن چند خودرو یا خودروهای لوکس، از یارانه بیشتری بهره مند بوده اند. طبق همین اطلاعات که از سوی احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام شد: در کشور چهار نفر لامبورگینی، 181 نفر مازراتی، سه هزار و 600 نفر پورشه، 10 هزار نفر لندرور و بیش از 56 هزار نفر محصولات کرمان موتور را سوار می شوند. بر اساس همین آمار تعداد کل خودروهای تولیدی ایران خودرو که هم اکنون در خیابان های کشور فعالیت می کنند به 9 میلیون و 987 هزار و 483 دستگاه، سایپا هشت میلیون و 254 هزار و 555 دستگاه، رنو 859 هزار و 192 دستگاه، هیوندایی 341 هزار و 935 دستگاه و کیا 307 هزار و 467 دستگاه می رسد و تعداد خودروهای مختلف چینی هم به همین ترتیب در کشور به چند 100 هزار دستگاه می رسد. از شهریور 1404، محسن پاک نژاد وزیر نفت خبر از واردات بنزین سوپر ویژه برای مصرف خودروهایی داده بود که عنوان لوکس را یدک می کشند و البته از دوم آذر امسال نیز روند عرضه همین سوخت در بورس کالا آغاز شد و هم اکنون حتی جایگاه های به خصوصی برای عرضه این نوع بنزین آماده سازی شده است. شاید بد نباشد لیستی از ارزش و سال تولید خودروهایی که هم اکنون در خیابان های کشور در حال تردد و فعالیت هستند نیز ارائه کنیم که در جدول زیر مشهود است:  در نهایت، دولت اعلام کرده است که عواید حاصل از اعمال نرخ سوم بنزین به طور مستقیم به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه ها واریز می شود تا در قالب کالابرگ در اختیار دهک های اول تا سوم قرار گیرد. |