| پژو 309 سال 1985 به عنوان یک هاچ بک جمع وجور معرفی شد. با پنج مدل مختلف، از نسخه ساده 1.1 لیتری تا مدل GT با موتور 1.6 لیتری 80 اسب بخاری، در ابتدا هیچ کس آن را یک خودروی اسپرت واقعی تصور نمی کرد. اما در سال 1987، ورق برگشت و مدل 309 GTI با موتور 1.9 لیتری 130 اسب بخاری (همان قلب تپنده پژو 205 GTI) عرضه شد که فضای داخلی بیشتر و هندلینگ تمیزتری نسبت به برادر کوچکتر خود داشت. ظهور پنهان مدل GTI 16 و موفقیت در رالی در سال 1989، پژو با یک فیس لیفت، جلوپنجره و چراغ های عقب را مدرن تر کرد و فضای داخلی را بهبود بخشید. اما خبر اصلی، معرفی مدل 309 GTI 16 بود. این نسخه به موتور 1.9 لیتری 16 سوپاپ 160 اسب بخاری پژو 405 Mi16 مجهز شد و تنها به صورت سه در و تقریباً با تمام امکانات استاندارد عرضه شد. این خودرو، با وجود قدرت فوق العاده، ظاهری آرام و بدون جزییات پر زرق و برق داشت؛ یک شیطنت باوقار . قدرت و پرفورمنس : از سال 1993، قدرت این مدل به دلیل استفاده از کاتالیزور به 148 اسب بخار کاهش یافت، اما همچنان به عنوان یکی از واکنش گراترین خودروهای کامپکت (جمع وجور) آن دوران باقی ماند. درخشش در مسابقات : 309 GTI در مسابقات به یک سلاح تبدیل شد. این خودرو قهرمانی رالی ملی ایتالیا را در سال 1992 و قهرمانی رالی جوانان را در سال 1993 کسب کرد و تا سال 1995 به جمع آوری موفقیت ها ادامه داد. پایان تولید و رشد قیمت ها تولید پژو 309 در اواخر سال 1993، پس از ساخت بیش از 1.6 میلیون دستگاه متوقف شد. با این حال، تنها 8664 دستگاه از مدل کمیاب GTI 16 ساخته شد. این تیراژ محدود، آن را به یک جواهر برای علاقه مندان تبدیل کرده است و امروز نمونه های سالم آن کمیاب شده و قیمت هایشان رو به افزایش است. افسانه درهای 205 و 309 برخلاف شایعات رایج میان علاقه مندان، اگرچه این دو خودرو از نظر فنی دارای پلتفرم مشترکی هستند، اما درهای پژو 309 با 205 یکسان نیستند؛ شکل، اتصالات و ابعاد آن ها متفاوت است. این شایعه یک افسانه رایج است که مبنای فنی ندارد. |