| چین یکی از مهم ترین بازارهای جهانی برای خودروسازان است؛ بازاری که رقابت در آن فشرده تر از همیشه جریان دارد و برندها مجبورند نسخه هایی مخصوص این کشور توسعه دهند. تویوتا هم از این قاعده مستثنی نیست. این شرکت با همکاری دو شریک جوینت ونچر خود، دو نسخه متفاوت از راوفور (RAV4) را برای بازار چین آماده کرده: راوفور ساخت FAW و وایلدلندر (Wildlander) ساخت GAC. هر دو مدل روی همان پایه های فنی آشنا ساخته شده اند اما با طراحی، امکانات و قیمت گذاری متفاوتی وارد میدان شده اند تا در برابر سیل خودروهای چینی، همچنان جذاب و رقابتی باقی بمانند. طراحی مخصوص بازار چین تویوتا در نسخه های چینی، تفاوت ها را از همان چهره خودرو آغاز کرده است. وایلدلندر ظاهری آرام تر و آراسته تر دارد؛ جلوپنجره لانه زنبوری هم رنگ بدنه و چراغ های جلوی Hammerhead باعث شده تا ظاهر آن به نسخه جهانی راوفور نزدیک باشد، اما با حال و هوایی مدرن تر. در مقابل، راوفور ساخته FAW چهره ای خشن تر به خود گرفته است. این نسخه از سبک نسخه های Adventure و Woodland الهام گرفته، هرچند بدون ریل سقف. نتیجه، شاسی بلندی است با شخصیت قوی تر و نگاه تهاجمی تر؛ چیزی که ظاهرا در بخش بزرگی از بازار چین طرفداران زیادی دارد. جالب اینکه هیچ یک از دو مدل نسخه GR Sport را ارائه نمی کنند؛ در واقع خریداران چینی که به دنبال عملکرد هیجان انگیزتر هستند باید به سراغ برندهای یا مدل های دیگر بروند. ابعاد و فضای داخلی؛ بزرگ تر و مدرن تر هر دو خودرو از رینگ های 18 یا 20 اینچی استفاده می کنند و طراحی سپرها باعث تفاوت اندکی در طول خودروها شده است: وایلدلندر: طول 4,600 میلی متر راوفور: طول 4,620 میلی متر اما تغییر اصلی در کابین دیده می شود. بر خلاف نسخه های جهانی، این دو مدل از یک صفحه نمایش شناور بزرگ 15٫6 اینچی بهره می برند که نرم افزار اختصاصی چین روی آن نصب شده است؛ پلتفرمی که بیشتر با سرویس ها و اپلیکیشن های بومی این کشور سازگار است. یک نمایشگر دیجیتال 8٫8 اینچی پشت فرمان و هدآپ دیسپلی عظیم 26٫4 اینچی نیز تجربه رانندگی را کاملا مدرن کرده اند. در نسخه های جهانی، بیشترین اندازه نمایشگر مرکزی 12٫9 اینچ است؛ بنابراین مدل های چینی از لحاظ تجربه دیجیتال، حتی جلوتر از نسخه های فروخته شده در آمریکا و اروپا قرار می گیرند. امکانات رفاهی و ایمنی لیست امکانات وایلدلندر منتشر شده و مشخص است که تویوتا تلاش کرده چیزی کم نگذارد: سانروف پانورامیک، صندلی های چرمی نیمه آنیلین با گرمکن و تهویه، نورپردازی 64 رنگ، سیستم تشخیص چهره و فرمان های صوتی، فضای بار وسیع 749 لیتری و غیره. این سطح از امکانات به نوعی پاسخ مستقیم تویوتا به چینی هایی است که در همین رده قیمتی، امکانات لوکس فراوانی ارائه می کنند. پیشرانه ها؛ چین همچنان خواهان نسخه های بنزینی است نسخه های چینی برخلاف مدل های جهانی، همچنان یک گزینه بنزینی غیرهیبریدی نیز دارند. زیر کاپوت، سه گزینه در دسترس است: موتور 2٫0 لیتری بنزینی با 169 اسب بخار نسخه هیبریدی 2٫0 لیتری با 193 اسب بخار نسخه هیبریدی E-Four با موتور 2٫5 لیتری و سیستم چهارچرخ محرک، با خروجی 236 اسب بخار فعلا خبری از نسخه پلاگین هیبریدی نیست؛ هرچند تویوتا احتمالا در آینده چنین گزینه ای را هم اضافه خواهد کرد تا خط تولیدش را کامل کند. قیمت؛ بسیار اقتصادی تر از نسخه های جهانی قیمت وایلدلندر بسته به نسخه و نوع پیشرانه، بین 169,800 تا 230,800 یوان است؛ یعنی حدود 23,900 تا 32,500 دلار. این در حالی است که قیمت راوفور هیبریدی در آمریکا از 31,900 دلار آغاز می شود و در استرالیا نزدیک 30 هزار دلار قیمت دارد. به این ترتیب، نسخه های چینی نه تنها امکانات بیشتری ارائه می کنند، بلکه با قیمت کمتر وارد رقابت شده اند؛ ترکیبی که می تواند در بازاری مملو از انتخاب، برگ برنده تویوتا باشد. با توجه به ورود تویوتاهای ساخت چین به بازار ایران، احتمال عرضه این شاسی بلندهای جدید به کشورمان وجود دارد. |